وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: طرح تحول سلامت، بیمارستان های کشور را از ورشکستگی نجات داد.

وزیر بهداشت

به گزارش ایرنا،، سید حسن هاشمي، یکشنبه با حضور در مجلس شورای اسلامی با ارائه گزارشی از عملکرد وزارت بهداشت در دولت یازدهم اظهارداشت: تمام بیمارستان‌های کشور پیش از طرح تحول سلامت ورشکست بودند.

وی افزود: قیمتی که دولت برای یک تخت می‌پرداخت از یک مسافرخانه کمتر بود بنابراین تعرفه‌های پزشکی به 2 برابر افزایش یافته و برای اولین بار بیمارستان‌ها به تزار مثبت رسیدند و این موفقيت بزرگی است که ناشی از اجرای کتاب جدید تعرفه‌های پزشکی است.

هاشمی ادامه داد: مساله دیگری که خیلی درباره آن صحبت می‌کنند، زیرمیزی است که متاسفانه در همه بخش‌ها در کشور یا اکثریت بخش‌ها رواج دارد اما جامعه پزشکی بیشتر مورد هدف است.

وی گفت: طبق برآوردها قبل از اجرای طرح تحول سلامت مردم سالانه بین هفت تا 10 هزار میلیارد تومان بابت زیرمیزی پرداخت می‌کردند؛ اما با اجرای این کتاب با تغییر نرخ‌ها و هزینه کرد 700 میلیارد تومان برای بیمه سلامت و همين مقدار برای سازمان تامین اجتماعی از محل اعتبارات طرح تحول سلامت، مردم دیگر در بسیاری از مناطق کشور زیرمیزی پرداخت نمی‌کنند.

وزیر بهداشت افزود: ببینید وضعیت زیرمیزی سه سال قبل چطور بود، دولت‌ها چون پول برای سلامت نداشتند، تعرفه‌ها را ثابت نگه داشته بودند، 2 هزار خدمت پزشکی اصلا تعرفه نداشت اما در این دولت این مسائل اصلاح شد.

هاشمی اظهار کرد: گاهی مطالبی در رسانه‌ها می‌نویسند که ظلم به سلامت مردم مي‌شود، نه اینکه صرفا به وزارت بهداشت و مدیران نظام سلامت ظلم شود، در گذشته ویزیت جراحی آپاندیس در بیمارستان دولتی 35هزار تومان بود و کسی جراحی نمی‌کرد،‌ مردم به بخش خصوصی می‌رفتند و در بخش خصوصی چند میلیون تومان، پول پرداخت می‌کردند.

‌وی ادامه داد: عمل جراحی در بخش خصوصی قبل از طرح تحول سلامت 40 یا 50 میلیون تومان بود، حالا با 256 هزار تومان در بخش دولتی انجام می‌شود، اما گفتند، تعرفه‌ها را 300 درصد رشد دادند.

  • به جامعه پزشکی ظلم می‌کنند

وزیر بهداشت اضافه کرد: از تریبون‌های کشور به جامعه پزشکی ظلم می‌شود، این کارها به صلاح کشور نیست، باید انصاف داشت، در کشورهای دیگر ببییند با اقشار زحمتکش جامعه شان چطور رفتار می‌کنند.

هاشمی ادامه داد:‌ وزارت بهداشت همه پرداختی‌ها به کارکنان نظام سلامت را کنترل می‌کند، الان می‌دانیم در همه جای کشور چه کسانی با چه حقوقی کار می‌کنند و هیچ پرداختی غیر قانونی وجود ندارد.

  • کاهش پرداخت از جیب مردم برای سلامت

وی خاطرنشان کرد:‌ فقیر شدن به خاطر هزینه‌های درمان یکی از مهم‌ترین مشکلات مردم است؛ مسائلی همچون ابتلا به سرطان یا مجروح شدن به دلیل تصادف و یا به دنیا آوردن بچه ناقص در گذشته باعث می‌شد مردم زیر خط فقر بیفتند اما ‌این دولت کمک کرد، بیمه‌ها کمک کردند، هفت هزار میلیارد تومان منابع تزریق شد تا سهم پرداخت مردم از جیب برای سلامت از 60 تا 70 درصد به زیر 40 درصد کاهش یابد.

وی ادامه داد: هزینه‌های کمرشکن درمانی کم شده است، پرداخت مستقیم به بیمارستان‌ها در بیمارستان‌های دولتی 26درصد و در بیمارستان‌های خصوصی 28 درصد و در بیمارستان‌های تامین اجتماعی 18 درصد کم شده است، البته در بیمارستان‌های خیریه خیلی تغییر نکرده است که این موضوع به علت مشکل نظارتی است.

هاشمی افزود:‌ اتهام می‌زنند که با مجانی کردن درمان، تقاضای القایی درمانی افزایش یافته است، این نیز دروغ است از سال 89 تا 90 مراجعه به پزشک زیاد بود اما از سال 90 تا 92 به علت تحریم و کاهش توان مالی مردم، مراجعات ‌مردم برای سلامت کاهش یافت و اکنون با اصلاح تعرفه ها و افزایش حمایت مالی، هنوز به عدد مراجعات سال 89 نرسیده‌ایم بنابراین تقاضای القایی وجود ندارد یک دلیل آن هم این است که تخت بیمارستانی نداریم که مردم بیشتر مراجعه کنند.

  • رتبه 89 در حوزه سلامت، شایسته ایران نیست

وی گفت: با این همه، اقدامات هنوز وضعمان در حوزه سلامت در مقایسه با کشورهای اطراف و دنیا مناسبت نیست، عقب هستیم، رتبه ما در دنیا 89 است در حالی که از نظر درآمدی رتبه 17 را در دنیا داریم و در منطقه هفتم هستیم.

وزیر بهداشت افزود: فکر نکنیم خیلی برای سلامت مردم پول دادیم و به گردن مردم منت بگذاریم. اولویت همه دولت‌ها در دنیا، سلامت است، اگر سلامت نباشد تحصیل، آموزش و حتی عبادت هم وجود ندارد.

هاشمی گفت: سرانه سلامت در ایران رتبه 84 را در دنیا و رتبه 11 را در منطقه دارد و از نظر سرانه سلامت با وجود همه تلاش‌های دولت و مجلس، جایگاه مناسبی نداریم.

وی افزود:‌ در آمریکا که کل دنیا را زیر چکمه نظامی خود قرار داده است، بودجه سلامت 28 درصد کل بودجه کشور است در حالی که بودجه نظامی این کشور 25 درصد است بنابراین ما در ایران آن قدر که انتظار هست برای سلامت مردم هزینه نمی‌کنیم.

هاشمی گفت: سهم سلامت از تولید ناخالص ملی باید به 8.4 درصد و به بالاترین میزان در منطقه برسد، در حالی که اکنون حدود 6رصد است و فاصله زیادی داریم؛ یعنی اعتبارات دولت برای سلامت باید افزایش یابد.

وزیر بهداشت گفت: به علت همین بودجه ناکافی با وجود کاهش مرگ و میر نوزادان، کودکان زیر پنج سال و مادران باردار نسبت به کشورهای منطقه و دنیا عقب هستیم و اغلب کشورهای منطقه مثل اردن، ترکیه، پاکستان، مصر و عربستان از این نظر از ایران جلوتر هستند.

هاشمی شرایط کشور را درنظام سلامت در حد متوسط ارزیابی کرد و در عین حال گفت که وضعیت ایده آلی در منطقه نداریم.
وی گفت: از نظر تعداد پزشک به ازای هزار نفر کمتر از اردن، سوریه و مصر هستیم البته 30 درصد ظرفیت‌های پذیرش را بالا بردیم و بیش از این نیز ظرفیت نداریم به خصوص اینکه کیفیت آموزش پزشکی نیز مهم است.

وزیر بهداشت افزود: ایران از نظر شاخص پرداخت از جیب، جزو 37 کشور بدترین بوده است، بیش از 50 درصد هزینه ها را مردم می‌پرداختند؛ از عراق و لبنان، اردن و عربستان بدتر بوده ایم؛ در ترکیه مردم فقط 16درصد هزینه های سلامت پرداخت می‌کنند بنابراین اجرای طرح تحول سلامت برای کاهش هزینه‌های مردم از 65 درصد به 40 درصد یک ضرورت بود.

هاشمی گفت: دولت با وجود هزار و یک گرفتاری و تحریم به حسب قولی که داده بود از حوزه سلامت حمایت کرد. اما ببینید چقدر پول گرفتیم و چه حرف‌هایی زدند، در مجلس قبل گفتند یک چهارم درآمد کشور را به سلامت مردم دادند، نمی‌دانم اگر این طور بود دولت چطور حقوق کارکنانش را می داد.

وی افزود: کل پول طرح تحول سلامت 6 هزار و 900 میلیارد تومان بود و 28 اسفند 92 من تعهد کردم که با نرخ تورم کنترل شده و این بودجه، طرح تحول سلامت را جرا کنیم و تا ‌آخرین روز در این دولت این طرح را اجرا می‌کنیم، مردم را تنها نمی‌گذاریم و با کمک دولت به پیش می‌رویم.

وزیر بهداشت گفت: حدود ‌54 درصد اعتبارات طرح تحول سلامت در سال 94 تامین نشد، ردیف پزشک خانواده تامین نشد،‌ بدهی دولت پرداخت نشد، البته دولت هم حق داشت فکر می‌کرد برجام زودتر به نتیجه می‌رسد، پیش بینی نمی‌کرد قیمت نفت به یک سوم کاهش یابد ، بنابراین با سیلی صورتمان را سرخ نگه داشتیم.

هاشمی افزود: با توجه به تاخیر بیمه‌ها در پرداخت مطالبات بیمارستان‌ها ‌از خرداد 94 هنوز هفت هزار و 800 میلیارد تومان از بدهی بیمارستان‌ها را نتوانسته ایم پرداخت کنیم.

  • قول رئیس جمهوری برای پرداخت مطالبات بیمارستان‌ها

وی گفت:‌ البته رئیس جمهوری دیروز تصمیم مهمی گرفت و امیداریم تا دو سه هفته آینده گشایشی در مطالبات بیمارستان‌ها انجام شود.

هاشمی افزود:‌ کل پول طرح تحول سلامت، 6 هزار و 900 میلیارد تومان بوده است و بارها گزارش عملکرد آن را داده ایم الان نیز از خدا می‌خواهیم بیایید گزارش تهیه کنید اما ‌مردم را ناامید نکنید،‌اتهام نزید، جمهوری اسلامی بدون اخلاق چه ارزشی دارد.
وزیر بهداشت ادامه داد: انقلاب اسلامی و امام به خاطر اخلاق آمدند چون پیغمبر ما به خاطر اخلاق آ‌مد،‌ اتهام نزنید،همه را بررسی و گزارش کنید.

هاشمی گفت: سه ماه از سال را گذرانده ایم اما سهم وزارت بهداشت از یارانه‌ها صفر و از مالیات بر ارزش افزوده تاکنون صفر است و از ردیف سیاست‌های جمعیتی و پزشک خانواده ، چهار درصد؛ اما در بیمارستان‌ها را نمی‌توانیم ببندیم بنابراین با چهار درصد اعتبارات سه ماه را اداره کردیم.

وی خاطرنشان کرد: اگر تورم را کنار بگذارید، پولی که دولت و مجلس برای سلامت می‌دهد هنوز کمتر از سال 89 و 90 است و اعتبار هزار میلیارد تومانی در برابر 11 هزار و 800 میلیارد تومانی هنوز کمتر است.

وزیر بهداشت افزود: کسانی که امروز در وزارت بهداشت هستند تیمی از وزرای سابق و مدیران 30 ساله کشور هستند که در تاریخ وزارت بهداشت سابقه ندارد. این افراد اگر پول می‌خواستند به بخش دولتی نمی آمدند.

  • رتبه اول وزارت بهداشت در رضایتمندی مردم در نظرسنجی ایرنا

هاشمی در ادامه به پژوهش خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) در باره رضایت مردم از دستگاه‌های دولتی اشاره کرد و گفت:‌ این سازمان ‌سه بار در بهار ، تابستان و پاییز سال 94 در زمینه رضایتمندی مردم از دستگاه‌های اجرایی نظرسنجی کرده است و در همه این نظرسنجی‌ها وزارت بهداشت همیشه در نگاه مردم بالاتر از وزارت خارجه و در جایگاه اول قرار گرفته است؛ در هر سه نظرسنجی نیز به ترتیب رضایتمندی مردم افزایش پیدا کرده است، در حالی که در گذشته رضایتمندی مردم از سلامت در جایگاه 26 و 27 بود.

  • گزارش وزیر بهداشت از طرح تحول سلامت

هاشمی اضافه کرد: سلامت یکی از مهمترین مسائل جوامع در همه کشورهاست، وزرای گذشته زحمات زیادی کشیده‌اند، ولی هنوز بدون مشکل نیستیم و در اقصی نقاط کشور با مشکلات متعددی مواجه هستیم.

وی با اشاره به جزئیات طرح تحول سلامت گفت: در دولت یازدهم طرح تحول سلامت یکی از برنامه‌هایی بود که در حوزه سلامت اجرا شد، برنامه‌های دیگری هم بود، این طرح از مهر 93 شروع شد.

وزیر بهداشت افزود: قبل از آن و همزمان با کارشناسی این طرح، بحران دارویی را حل کردیم،‌ در دولت قبل دارو به یک بحران ملی تبدیل شده بود و کمبود و گرانی دارو وجود داشت، بنابراین در وهله اول رفع بحران دارویی در اولویت قرار گرفت،‌ ترخیص ها انجام شد از 330 مورد کمبود دارو به زیر 30 قلم رسیدیم، البته حمایت مالی از طرف دولت و بیمه‌ها نیز در این زمینه انجام شد.

هاشمی یادآورشد: ما در مقطعی کار را شروع کردیم که وزارت بهداشت، بیشترین آسیب را در بین وزارتخانه‌ها دیده بود،‌ دو سال تقریبا وزیر نداشت و به علت مشکلاتی که بین وزیر بهداشت و رئیس دولت قبلی وجود داشت، مشکلات زیادی در این بخش به وجود آمده بود.

وی گفت:‌ آخرین وزیری که در دولت دهم بود نیز بیش از شش ماه فرصت خدمت را پیدا نکرد و دستگاهی به این مهمی که از قبل از تولد تا بعد از مرگ باید خدمت رسانی کند با مشکلات زیادی درگیر شده بود.

وی گفت: در قبل وزارت بهداشت 8 هزار میلیارد تومان بدهی داشت البته دولت کمک کرد و 1800 میلیارد تومان بدهی را پرداخت کرد.

هاشمی افزود: اقتصاد مقاومتی نیز از بدو کار مورد نظر وزارت بهداشت بود و تولید داخلی دارو از 58 درصد به 65 درصد از نظر ریالی افزایش یافت و از نظر عددی 95 درصد داروی مصرفی در کشور داخلی است، واردات دارو نیز در این مدت 30 درصد کم شد.

وزیر بهداشت ادامه داد: سال‌های 89 تا 92 بیشترین میزان واردات دارو را داشتیم اما از سال 93 به بعد واردات دارو کم شد و صادرات دارو به دو برابر افزایش پیدا کرده و البته رقم صادرات هنوز قابل توجه نیست و راضی نیستیم.

وی گفت: طرح تحول سلامت در 15 اردیبهشت سال 93 تصویب و اجرایی شد، دکتر روحانی از ابتدا موافق پرداخت یارانه نقدی به این صورت نبود، چه در تبلیغات انتخاباتی و چه شروع کار دولت تصور این بود که یارانه را می‌شود هدفمند کرد و یکی از راه‌های هدفمند کردن یارانه ها کمک به حوزه سلامت است.

وزیر بهداشت افزود: تصور این بود که بخشی از اعتبارات، 42 هزار میلیارد تومانی برای طرح تحول سلامت می آید، این کار به نظر خواهی مردم گذاشته شد اما بیش از 90 درصد مردم گفتند یارانه را پرداخت کنید. پرداخت یارانه ادامه پیدا کرد در حالی که خزانه با مشکل مواجه بود و این باعث شد که از سال دوم برای اجرای طرح تحول سلامت به مشکل بخوریم ولی به خود طرح اشکالی وارد نیست.

وزیر بهداشت گفت: فاز اول طرح تحول سلامت، فاز درمان بود، اشکال گرفتند که چرا درمان، اگر از بهداشت هم شروع می‌کردیم می گفتند چرا از بهداشت شروع کردید ولی ما در شرایطی بودیم که مردم برای دارو و نخ بخیه و لباس بیماران در بیمارستان‌ها مشکل داشتند.

  • 98 درصد مردم ایران بیمه هستند

وی ادامه داد: اولین اقدام بیمه کردن 10 میلیون فرد فاقد بیمه بود، البته ابتدا قرار بود، پنج میلیون نفر بیمه شوند که بعد افزایش یافت و الان بیش از 98 درصد مردم ایران بیمه هستند.

هاشمی افزود: هزینه‌های بستری بیمارستان‌های دولتی از 37 درصد به طور متوسط به 5 درصد کاهش پیدا کرد، روستاییان 3 درصد و شهرنشینان 6 درصد بیشتر پرداخت نمی‌كنند در واقع دولت دو هزار میلیارد تومان داد که مردم کمتر پرداخت کنند.

وی گفت: البته این حمایت‌ها حوزه سرپایی و بیمارستان‌های خصوصی را شامل نمی شود، قیمت گذاری تجهیزات پزشکی نیز به وزارت بهداشت محول شد که 48 درصد کاهش قیمت را موجب شد.

وزیر بهداشت ادامه داد:‌ اکنون 55 هزار و 200 قلم تجهیزات و هزار قلم دارو در بیمارستان‌ها موجود است ولی در پرداخت‌های پرسنلی و پرداخت به شرکت‌ها به علت تاخیر بیمه ها مشکل داریم.

وی با بیان اینکه کار دیگر توزیع پنج هزار و 735 نفر متخصص در 338 بیمارستان کشور بوده است گفت: در گذشته فقط 5 درصد این متخصصان مطب نداشتند اما از شروع طرح تحول سلامت، پزشکان دولتی از مطب محروم شدند و قرار شد از دولت پول آنها را پرداخت کنیم، رضایتمدی متخصصان کم شد اما رضایت مردم افزایش یافت. اکنون 760 متخصص مقیم در مناطق محروم داریم و البته کمبود داریم.

  • 67 درصد تخت‌های بیمارستانی کشور فرسوده هستند

هاشمی گفت: در بیمارستان‌های دولتی حدود 96 هزار تخت داریم که 67درصد آنها فرسوده است، 70 درصد بیمارستان‌ها عمر بالای 30 سال دارند و اتاق‌های آنها شرایط مناسب برای احترام به مردم را نداشتند، بنابر این در این مدت دو میلیون متر مربع فضای بیمارستانی را بازسازی و نوسازی کردیم.

وی گفت: 12 هزار و 500 اتاق کار را برای پرستاران ایجاد شد و در مجموع هزار و 190 میلیارد تومان در این بخش هزینه کردیم.
هاشمی خطاب به نمایندگان مجلس دهم گفت: اکثریت نمایندگان جدید هستند و مطالبات زیادی دارند، علاقه مند هستند همین امروز و همین ماه بخش مهمی از مشکلات حل شود. اما اگر صبر کنید و وضعیت را با دولت قبل مقایسه کنید می‌بییند که کارهای زیادی انجام شده است.

وزیر بهداشت اضافه کرد: در دو سال گذشته 2800 تخت مراقبت ویژه که معادل 50 درصد کل تخت‌های مراقبت ویژه در گذشته است، به بیمارستان‌ها اضافه شد و 252 کلینیک ویژه تخصصی نیز در حال ساخت است و تا آخر امسال راه اندازی می‌شوند.

وی گفت:‌ در مورد زایمان طبیعی تا سال 92 هر سال افزایش سزارین داشتیم، اما بعد از این دولت میزان سزارین به طور مطلق 6.5 درصد کاهش یافته است. ناباروری نیز یکی از مشکلات جدی مردم است، برای سه میلیون زوج نابارور 35 مرکز را با وجودی که اعتبارات تامین نشد ایجاد کردیم.

هاشمی ادامه داد: ‌865 اتاق زایمان در کشور تحهیز شد و 1800 اتاق زایمان جدید امسال می سازیم و در کل در این بخش 500 میلیارد تومان هزینه کردیم. اورژانس هوایی نیز در کشور وجود نداشت و 21 مرکز اورژانس هوایی ایجاد کردیم.

وی اضافه کرد: در بخش بهداشت نیز اقدامات زیادی انحام شده است، دو هزار خانه بهداشت ساختیم و تجهیز کردیم و این فرآیند ادامه دارد.

وزیر بهداشت گفت: امروز در هیچ شهر زیر 20 هزار نفری در کشور کمبود پزشک و ماما نداریم.

وی افزود: یک مسئله مهم دیگر که جز مصیبت‌های جمهوری اسلامی است، حاشیه نشینی است از ناشی از بیکاری و خشکسالی است، حدود 11 میلیوون حاشیه نشین داریم و تنها دستگاهی که در مناطق حاشیه ای حضور دارد وزارت بهداشت است البته ما برای این کار بزرگ جشنی برگزار نکردیم.

وزیر بهداشت گفت:‌ بیش از 90 درصد خانه‌های بهداشت تکمیل شده است. مکمل‌ها و واکسن پنتاوالان نیز یک واکسن ضروری بود و غیر از یمن و افغانستان در همه کشورها به نوزادان تزریق می‌شد، ‌این واکسن اکنون در شبکه بهداشت وجود دارد و مراحل آخر ساخت آن در کشور نیز در حال طی شدن است.

هاشمی افزود: در مورد پزشک خانواده نیز اکنون 60 درصد مردم زیر پوشش پزشک خانواده هستند البته این طرح هنوز ناقص است، مشکلاتی با بیمه‌ها داریم و حلقه‌های نظام ارجاع و کمبود درمانگاه و بیمارستان داریم که بخش مهمی از این کمبود در بخش حاشیه‌نشینی است.پرونده الکترونیک سلامت نیز اکنون برای 60 درصد جمعیت کشور در حال تشکیل است.
وی اضافه کرد: اشکال می گیرند که پول به بهداشت نمی‌دهیم، کلی گویی کم نیست

اما در این دولت اعتبارات سهم بهداشت از کل هزینه های سلامت از 6.8 به 9 درصد افزایش پیدا کرده است. 80 درصد مشکلات بهداشتی مربوط به دستگاه‌هایی غیر از وزارت بهداشت است.

هاشمی ادامه داد:‌ در حوزه بهداشت مشکلات کم نیست اما 20 درصد این مشکلات مربوط به مدیریت وزارت بهداشت و 80 درصد به وزارت خانه‌های دیگر مانند وزارت رفاه، کشاورزی، محیط زیست، بخش صنعت و وزارت نفت، شرکت گاز و صدا و سیما و دستگاه‌هایی که با روان مردم سر و کار دارند و‌ آموزش و پرورش و وزارت ارشاد باز می‌گردد.

وزیر بهداشت گفت: کاری که در این دولت در حوزه سلامت انجام شده در هیچ دولتی انجام نشده است.

وی ادامه داد: بحث دیگر مسئله تعرفه‌هاست، از سا ل 74 نظام پرداخت خدمات سلامت را تغییر دادند و گفتند خودتان خودگردان اداره کنید، دولت فقط حقوق را می‌دهد و این مصیبت بزرگی برای سلامت مردم است.

هاشمی تصریح کرد: به خاطر این تصمیم بسته خدمت در بیمارستان‌ها را هر روز کوچکتر می‌کردند و مردم را به بیرون بیمارستان می‌فرستادند و بعد از سال 74 هیچ بازنگری در این سیستم نشد.

کد خبر 337579

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha