همشهری آنلاین: وزیر بهداشت گفت: مسیر اصلی برای توسعه بخش سلامت ، سرمایه‌گذاری بخش خصوصی است، دولت باید به جای تصدی‌گری، خرید خدمت کند یا بیمه‌ها خرید کنند، تا نه آنها متضرر شوند و نه ما بیمارستان بسازیم.

وزیر بهداشت

به گزارش همشهري آنلاين از وبدا، دكتر سيد حسن هاشمي افزود: كار ما در وزارت بهداشت ، ساخت بيمارستان و حتي اداره بيمارستان نيست، بلکه كار ماتخصصي است، نظارت بر عملکرد واحدهای درمانی که خدمات با كيفيت بالاتري به مردم ارائه كنند.

وزير بهداشت گفت: 65 درصد از 96 هزار تخت بيمارستاني كه در کشور وجود دارند بالاي 30 سال قدمت دارند و بخشي از آنها اصلاً مقاوم نيستند، قرار است با حمایت دولت و مجلس حداقل 50 درصد تخت‌هاي مورد نياز از طریق سرمايه گذاران خارجي تامین شود.

  • تامين 30 هزار تخت بيمارستاني از طریق سرمايه گذاران خارجي

هاشمي افزود: نزديك به 25 تا 30 هزار تخت بيمارستاني از طریق سرمايه گذاران خارجي جایگزین می‌شوند و با توجه به شرايط اقتصادي كشور نیز ، راهي غير از اين نمي‌بينيم و تصورمان اين است كه هرچه سريعتر در این زمینه تصميم گیری شود به نفع مردم خواهد بود و اميدواريم اين اتفاق بيافتد.

وزیر بهداشت گفت:  از روز اول قول داديم كه برخلاف گذشته كه هر سال 1600 تا حداكثر 2000 تخت بيمارستاني آماده و تحويل مي‌شد، در اين دولت 20 هزار تخت بيمارستاني را تا قبل از پايان دوره تحويل می‌دهیم.

  • کاهش 300 ميليون دلاری واردات دارو

دکتر هاشمی، با بیان اینکه واردات دارو ها در طول 3 سال گذشته روند كاهشی داشته است افزود: 300 ميليون دلار كاهش واردات داشتيم و از نظر تعداد اقلام دارویی نیز حدود 95 تا 96 درصد اقلام دارویی در داخل كشور توليد مي‌شوند ولي از نظر ريالي نسبت به قبل از شروع به كار ما از 61 و 62 درصد به 70 درصد افزایش یافته است و همين مسير هم ادامه خواهد داشت.

  • افزایش 2 برابری صادرات دارو

وزیر بهداشت گفت: از نظر صادرات در طول اين دوره از دولت، صادرات دارو به 2 برابر افزايش پيدا كرده است كه البته راضي هم نيستيم. رقم صادرات دارو وقتي ما شروع كرديم نزديك به 70 ميليون دلار بوده است .

  • 250 كلينيك ويژه به بهره برداري مي‌رسد

وزیر بهداشت گفت: بالغ بر 250 کلینیک ویژه برای ویزیت متخصص و فوق تخصص‌ها و 350 مرکز زایمانی تا پایان امسال در کشور به بهره برداری می‌رسد.

هاشمي  افزود : در مورد نيروي انساني بسيار در مضيقه هستيم دليلش هم اينست كه تصمیم دولت بر استخدام جديد نبوده است و در طول اين سه سال گذشته ما رسماً نتوانستيم كسي را استخدام بكنيم الا تعداد معدودي را براي بيمارستان‌هاي جديدالاحداث، که البته در آن بخش هم عليرغم اينكه به ما مجوز استخدام دادند، كمبود داريم.

وی  گفت : بخشي از كمبودهايمان را در قالب استفاده از درآمدهاي اختصاصي دانشگاه‌ها به صورت شركتي حل مي‌كنيم. یعنی پرستار، بهداشتيار، بهيار به صورت شركتي جذب مي‌شوند، و معنایش اين است كه دولت حقوقي را بابت اينها پرداخت نمي‌كند و ما از درآمدهاي اختصاصی پرداخت مي‌كنيم.

دکتر هاشمی با بیان این که حتي براي جايگزيني نيروهايي كه بازنشسته هم مي‌شوند مجوزي نداريم، افزود: اميدواريم انشاءالله گشايشي در اين حوزه ايجاد شود.

  • نظارت جدی بر واحدهاي صنفي غيربهداشتي

وزیر بهداشت گفت: كاري كه از اول خرداد ماه شروع كرديم ، حضور و نظارت بهداشت كاران محيط به صورت جدي است كه تا پايان شهريور ماه به صورت آزمايشي در تهران انجام خواهد شد و بعد از آن در سراسر كشور این نظارت‌ها خيلي جدي اعمال خواهد شد. اميدواريم كه در قالب فعال شدن دبيرخانه شوراي عالي سلامت، امسال شاهد نظارت جدي و برخورد محكمتري با متخلفين باشيم.

دکتر هاشمی افزود: تقلب برخی از واحدهاي صنفي غيربهداشتي خطري است كه سلامت مردم را در همه جاي دنيا تهديد مي‌كند و منحصر به كشور ما نيست و مهم اين است كه براي بخش نظارتي برنامه داشته باشيم و بعد هم هزينه كنيم.

وی گفت: متاسفانه در ايران براي پروژه‌هاي مختلفي كه داريم براي نظارت هزينه نمي‌كنيم، مثلاً ساختمان را مي‌سازيم ولي براي ناظر بخواهيم هزينه كنيم تقريباً كم توجه هستيم، براي همه امور، نظارت بايد جدي باشد نياز به برنامه‌ريزي دارد كه ما برنامه ريزي را انجام دادیم اميدواريم حوزه‌هایی كه بايد اعتبار را تامين كنند اين كار را انجام بدهند.

کد خبر 338595

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha