همشهری آنلاین: فیلادلفیا علیرغم پیکار چند میلیون دلاری شرکت‌‌های تولیدکننده نوشابه به عنوان نخستین شهر بزرگ آمریکا بر نوشابه‌های گازدار مالیات وضع می‌کند.

به گزارش آسوشیتدپرس بر اساس رای نهایی شورای شهر فیلادلفیا از اول ماه ژانویه از هر ۲۸ گرم نوشابه‌های شیرین شده ۱.۵ درصد مالیات دریافت می‌شود.

در حال حاضر شهر برکلی در ایالت کالیفرنیا مالیات مشابهی وضع کرده است.

تلاش‌های مشابه برای وضع مالیات نوشابه‌های گازدار در بیش از ۳۰ شهر و ایالت آمریکا، از جمله دو بار در خود فیلادلفیا ناکام مانده بود.

انتقاد معمول بر وضع مالیات بر نوشابه‌ها این است که این کار نامتناسبی فقیران را دچار مشکل می‌کند که با احتمال بیشتری این نوشابه‌ها را مصرف می‌کنند.

اما جیم کنی، شهردار دموکرات به جای تاکید بر بهداشت عمومی بر افزایش درآمد شهرداری از این طریق تکیه کرد و وعده داد که اغلب ۹۰ میلیون دلار حاصل از این مالیات در سال آینده برای کودکان پیش‌دبستانی، مدارس عمومی و مراکز تفریحی خرج شود و به این ترتیب توانست اعضای مردد شورای شهر را فانع کند.

وعده شهردار فیلادلفیا پرداخت پول از این مالیات برای آموزش کودکان پیش‌دبستانی، باعث اتحاد فعالان حوزه آموزش با کنشگران حوزه سلامت شد. این گروه‌ها حدود ۲ میلیون دلار که شامل ۱.۶ میلیون دلار کمک اهدایی مایکل بلومبرگ، شهردار سابق نیویورک که از طرفداران وضع مالیات بر نوشابه‌هاست، می‌شد، ضرف تبلیغات به نفع این مالیات کرند.

درخواست برای وضع مالیات بر روی نوشابه‌های گازدار در بسیاری از شهرها به‌عنوان روشی برای ترغیب مصرف‌کنندگان به نخریدن نوشابه‌های شیرین‌شده برای سودمندی‌های بهداشتی پیشنهاد می‌شود، اما شهردار فیلادلفیا با این استدلال که آمریکاییان عموما خوششان نمی‌آید دیگران به آنان بگویند چه چیزی برایشان سالم است، با تاکید بر منافع مالی این قانون جدید توانست آن را به تصویب برساند.

البته این مالیات جدید ممکن است به سلامت ساکنان فیلادلفیا که بیش از ۶۸ درصد از بزرگ‌سالان و ۴۱ درصد کودکانش اضافه‌وزن دارند یا چاق هستند، هم کمک کند.

شهرهای سانفرانسیسکو و اوکلند در کالیفرنیا و بولدر در کلرادو نیز در حال بررسی وضع مالیات بر نوشابه‌های گازدار در سال جاری هستند.

کد خبر 337348

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha