چهارشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۵:۱۳
۰ نفر

اسماعیل رمضانی : هفته گذشته یک‌بار دیگر شبکه‌های اجتماعی منبع خبری بودند درخصوص ادعای مرگ یک شخصیت مشهور.

فقط یک جست‌وجوی ساده، همین!

 اين بار اما به جاي محمدعلي كشاورز و جمشيد مشايخي شخص ديگري پايش به لب گور رفت كه جامعه نسبت به آن حساسيت‌هاي بيشتري داشت. شايعات فضاي مجازي خبر از بستري و فوت يكي از شخصيت‌هاي سياسي در يكي از بيمارستان‌هاي معروف شهر تهران مي‌داد. خبر بلافاصله تكذيب شد و با پوشش رسانه‌هاي رسمي غائله ادامه پيدا نكرد. خيلي‌ها به آن خبر اعتنايي نكردند چون از خود مي‌پرسيدند چرا بايد چنين شخصي با مراقبت‌هاي مستمر و پيشرفته در يك بيمارستان عمومي معروف و پر از مريض‌هاي اورژانسي از دنيا برود؟ اما در كنار اين خبرها عكس‌هايي گوشي به گوشي مي‌چرخيد كه تجمع عده زيادي از مردم را درست روبه‌روي همان بيمارستان نشان مي‌داد. اين استناد تصويري هر كسي را به شك مي‌انداخت كه نكند اين خبر درست باشد؟

عكس شايعه را مستند كرده بود. سؤال اين است كه در چنين شرايطي چه كار بايد كرد تا صحت و سقم خبر برايمان روشن شود؟ اينجاست كه سرويس جست‌وجوي عكس به‌كار ما مي‌آيد. ممكن است بارها از اين سرويس در موتورهاي جست‌وجو استفاده كرده باشيم اما در چنين لحظاتي اصلا به فكرمان خطور نكند كه با جست‌وجوي عكس مي‌توان فهميد كه واقعا اين عكس مرتبط با آن واقعه هست يا نه؟

خيلي وقت نيست كه موتور جست‌وجوي گوگل جست‌وجو براساس تصاوير مشابه و مشاهده اطلاعات مربوط به آن را راه‌اندازي كرده ولي در همين مدت با ارائه اين سرويس در نرم‌افزارها و موتورهاي ديگر هم‌اكنون اين سرويس يك امر رايج در فضاي مجازي است و روزبه‌روز هم پيشرفت مي‌كند. هم‌اكنون سايت‌هاي تخصصي ديگري مانند. «Yandex» ،«TinEye» ، «Karma Decay»، «Baidu» ، «Image Identify by Wo» ، «Image Raider» و اين خدمت را به‌صورت پيشرفته‌تري ارائه مي‌دهند. همچنين در نرم‌افزارهاي موبايلي هم شما به‌راحتي همين كار را مي‌توانيد انجام بدهيد. جست‌وجوي تصاوير مشابه در اندرويد با اپ Google Goggles، در iOS با Veracity و در ويـنـدوز فون با Reverse Image Search به‌راحتي امكان‌پذير است. علاوه براين با افزونه TinEye Reverse Image Search كه روي اغلب مرورگر‌هاي معروف قابل نصب است، مي‌توانيد منبع اصلي تصوير و ساير مشخصات عكس را با آن مشاهده كنيد تا از صحت و منبع اصلي آن مطلع شويد. حالا اگر با همين سايت‌ها، موتورها، افزونه‌ها يا نرم افزارهاي موبايلي همان عكس كذايي را جست‌وجو مي‌كرديد به‌راحتي درمي‌يافتيد كه مربوط به تجمع مردم روبه‌روي همان بيمارستان در واقعه مرگ مهرداد اولادي است و نه مرگ آن شخص. همه عقل‌مان را به چشم‌تان نسپاريد؛ گاهي يك جست‌وجوي ساده، بزرگ‌ترين شايعات را برملا مي‌كند.

کد خبر 337113

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha