چهارشنبه ۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۴:۴۸
۰ نفر

اسماعیل رمضانی: تصور انسانی ما از روبات همیشه شبیه مرد آهنی بوده است.

مرد آهنی در دنیای مجازی

گويا قرار بوده روبات‌ها بيايند و اعمال فيزيكي پردردسر ما انسان‌ها را از دوش‌مان بردارند. اما به مدد توسعه فضاي مجازي و گسترش فعاليت‌هاي ما در اين فضاي جديد، دريافته‌ايم كه روبات‌ها هم مي‌توانند شخصيتي مجازي پيدا كنند. آنها مي‌توانند يك برنامه رايانه‌اي باشند كه خيلي از فعاليت‌هاي تكراري ما در فضاي مجازي را برايمان انجام دهند. اگرچه اين روبات‌هاي نرم‌افزاري پيش از اين هم وجود داشته‌اند ولي در عمومي‌سازي‌ آنها شبكه تلگرام نقش بيشتري را ايفا كرد. تلگرام به ما ثابت كرد كه نيازي نيست اعضاي يك گروه لزوما موجوداتي حقيقي باشند.

در يكي دوماه گذشته شركت مايكروسافت هم دست به تجربه جديدي در اين حوزه زد. اين شركت روباتي براي شبكه اجتماعي توييتر ساخت و مدعي شد روباتي كه ساخته باهوش است و مي‌تواند با مخاطبان صحبت كند. اما مخاطبان با شيطنت به روبات اطلاعات غلط دادند، به‌طوري كه وقتي از او در مورد هيتلر سؤال مي‌شد او را مردي خوب توصيف مي‌كرد و يهوديان را آدمكش! و 5هزار مورد ديگر درباره مردم مكزيك كه باعث حذف اين روبات در كمتر از ۲۴ ساعت شد. اما حتي اين شكست نسبتا پرحاشيه هم باعث نشد تا غول‌هاي دنياي مجازي از اين هدف چشم‌پوشي كنند. مالك مشهور فيس‌بوك هفته‌هاي گذشته در آخرين كنفرانس فيس‌بوك در سان‌فرانسيسكو از تمايل اين شركت بزرگ براي توسعه نرم‌افزارهاي روباتي خبرداد.

گويا اين غول شبكه اجتماعي قصد دارد از روش‌هاي كسب‌وكاري مربوط به ساخت روبات‌هاي چت براي مسنجر رونمايي كند كه به حدود ۹۰۰ميليون كاربر امكان مي‌دهد با نمايندگان خودكار فروشگاه‌ها و محصولات مورد نظر خود مكالمه كنند. فيس‌بوك به هر طريقي سعي دارد از همه جلو بزند و اين درحالي است كه Signed H Tnecnet، شركت اينترنتي چيني كه معروف‌ترين برنامه پيام‌رساني در آسيا را دارد، سال‌هاست از حساب‌هاي روباتي پشتيباني مي‌كند. كاربران وي‌چت نيز در سراسر آسيا به‌طور منظم با روبات‌ها در ارتباط هستند و از اين طريق شغل‌هاي مورد نظر خود را جست‌وجو مي‌كنند، لباس مي‌خرند يا فقط با استفاده از اين خدمات هوش مصنوعي وقت مي‌گذرانند.

جزئياتي در اين زمينه را گفتم تا بدانيد كه دنياي فضاي مجازي هم براي استفاده از روبات‌ها برنامه‌هاي زيادي دارد. اگرچه اين برنامه‌ها ممكن است در كوتاه‌مدت به همه اهداف و مقاصد خود دست پيدا نكند اما مطمئن باشيد روبات‌ها در دنياي مجازي بسيار زودتر از دنياي واقعي كاركردهاي خود را پيدا مي‌كنند و فراگير مي‌شوند. از اين به بعد بيشتر حواس‌مان را جمع كنيم. ما به دنياي وب 3 و 4 نزديك‌تر مي‌شويم؛ دنياي ماشين‌هاي خودكار و تسلط هوش مصنوعي بر هوش انساني. فيلم‌هاي سينمايي به واقعيت نزديك مي‌شوند.

کد خبر 334895

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha