چهارشنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۴:۵۸
۰ نفر

اسماعیل رمضانی: حالا نزدیک ۲سال است که هر هفته، اینجا و در این ستون از «سواد رسانه‌ای» می‌گوییم و می‌خوانیم.

سواد اینترنتی

آنچه اين هفته قرار است كمي درباره‌اش حرف بزنيم موضوعي است به نام «سواد اينترنتي».اگر چه بسياري از سوژه‌هاي اين ستون تا‌كنون در ارتباط با همين موضوع بوده است اما هرگز درباره اين واژه حرف نزده‌ايم.البته ماجرا خيلي پيچيده هم نيست و لازم نيست مثل تحصيلكرده‌هاي علم ارتباطات فني به اين واژه نگاه كنيم.

همه ماجرا اين است كه بدانيم و حواس مان باشد كه چقدر زندگي امروز درگير اينترنت شده است. اين موضوع را وقتي بيشتر درك مي‌كنيم كه نوجوان‌هاي امروزي را ببينيم كه يكي از اين ساعت‌هاي هوشمند را دست‌شان انداخته‌اند و حتي وقتي توي تاكسي و اتوبوس هستند هم نمي‌خواهند اينترنت را ترك كنند.ما درباره اين حرف زده بوديم كه همانطور كه يك انسان به سواد خواندن و نوشتن احتياج دارد، به سوادي براي مواجهه با رسانه‌ها هم نياز داريم. حالا قرار است زير اين جمله را خط بكشيم و كمي بيشتر به اين موضوع فكر بكنيم كه: «اينترنت در حال گسترش در همه ابعاد زندگي آنقدر مهم هست كه مشخصا به سواد اينترنتي فكر كنيم.»

سواد اينترنتي يعني بدانيم از چه مرورگري استفاده كنيم، چگونه استفاده كنيم، براي چه كاري استفاده كنيم و خيلي چيزهاي ديگر.اين «خيلي چيزهاي ديگر» هم به اندازه نصب كردن يك آنتي‌ويروس تا ياد گرفتن تنظيمات حريم خصوصي نسخه تلگرامي كه در كامپيوتر مان داريم وسيع است و البته كه آسان به‌دست نمي‌آيد.همانطور كه ما سواد درسي را در طول سال‌هاي تحصيلي و به مرور ياد مي‌گيريم و براي آن تلاش مي‌كنيم، براي مجهز شدن به اين سواد هم بايد وقت بگذاريم.بايد بدانيم كه استفاده از اينترنت بدون اين دانش به همان اندازه خطرناك است كه صعود كردن به يك قله براي كسي كه كوهنوردي نمي‌داند.

همه هم مي‌دانيم كه در آموختن هر سوادي كودكان و نوجوان‌ها مقدم‌تر هستند. براي همين هست كه بودجه آموزش و پرورش را اول صرف مدارس ابتدايي مي‌كنيم و اگر پولي ماند براي مدارس بزرگسالان هزينه مي‌كنيم.اما شايد درباره سواد اينترنتي در مورد بزرگ‌تر‌ها بايد جدي‌تر بود. فاصله سواد اينترنتي نوجوان‌ها نسبت به پدر و مادر‌شان به سرعت در حال افزايش است. حالا با اينكه پدر و مادر‌شان با كامپيوتر و اينترنت بيگانه نيستند، اما فرزندان‌شان خيلي از آنها جلو زده‌اند و اين براي پدر و مادر كه فرزندش را لاي پر‌قو بزرگ كرده، هشدار مهمي است.اگر از پدر و مادر‌هايي هستيد كه سواد اينترنتي‌تان كم است يا از فرزندان‌تان عقب مانده‌ايد، لطفا همين حالا دنبال يكي از آن كلاس‌هاي «اكابر» باشيد.خيلي هم سخت نيست؛سؤال هاي‌تان را در همين اينترنت جستجو كنيد، جواب خواهيد گرفت.

کد خبر 331227

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha