گروه اجتماعی: جرایم مالی و اقتصادی نگرانی40 درصد مردم است و امروز مسئله کلاهبرداری‌ها، مردم را نگران کرده است.

رئیس پلیس آگاهی نیروی انتظامی در گفت‌و‌گو با روزنامه همشهری ضمن اشاره به نقش شرکت‌های کاغذی در کلاهبرداری‌ها اظهار کرد: این شرکت‌ها به سادگی قابلیت ثبت دارند، به‌طوری که از داخل زندان می‌توان شرکت ثبت کرد و حتی تعداد ثبت شرکت محدودیت ندارد به این ترتیب یک عده کلاهبردار با استفاده از شرایط فراهم شده، سوءاستفاده قابل توجهی از تسهیلات بانک‌ها کرده و با فرار مالیاتی به سادگی حجم بزرگی از سرمایه‌های مردم را بدون کوچکترین ردپایی با خود می‌برند.

سردار علی‌اصغر جعفری، اذعان کرد: برخی قوانین با شرایط کنونی جامعه به هیچ وجه همخوانی ندارد، چرا که قانونی که اجازه می‌دهد سابقه‌دارترین مجرمان حرفه‌ای هم به جمع ثبت‌کنندگان شرکت‌های کاغذی بپیوندند، حتما ایرادی دارد که باید رفع شود.

رئیس پلیس آگاهی ناجا با ابراز تأسف از این که مردم تصور می‌کنند هر جا که اسم شرکتی به کار برده می‌شود، حتما اعتباری پشتوانه آن است، هشدار داد: اگر این کلاهبرداری‌ها با تغییرات قانونی ساماندهی نشوند، اوضاع کلاهبرداری‌ها نگران‌کننده خواهد شد.

از نگاه این مقام انتظامی، این روزها فیلم‌های تلویزیونی و خبرهای رسانه‌ای، مشغول نوعی ترویج خشونت و بعضا خرافه پرستی شده‌اند، به‌طوری‌که اگر فردی آماده ارتکاب جرم باشد به‌راحتی از رسانه‌ها ایده می‌گیرد.

سردار جعفری افزود: جهت‌گیری‌ها باید به سوی هشدار و آموزش و آسیب‌شناسی باشد، نه آن که با اعلام ریز جزئیات یک حادثه امکان شبیه‌سازی آن برای افرادی که آمادگی ارتکاب جرم را دارند، فراهم شود. ایده مجرمانه دادن مصالح و منافع جامعه را به خطر می‌اندازد.

سردار جعفری با بیان اینکه بحث جرایم خشن در پلیس آگاهی جزو مسائل مهم در حال بررسی است، گفت: در مبحث جرایم خشن، موضوع تعرض به بانوان یکی از اولویت‌های مبارزه پلیس آگاهی کشور است، زیرا این نوع جرم آثار سوء روانی و اجتماعی فراوانی در پی دارد.

 وی تصریح کرد: در بخش مبارزه با تعرض به بانوان، دستگاه قضائی کشور هم با تصویب یکسری قوانین مجازات سنگین و قاطع همکاری بسیار مناسبی با پلیس داشته که همین موضوع موجب بازدارندگی فراوانی در این نوع جرم شده است.

سردار جعفری دوستی‌های خیابانی و پنهان با وعده ازدواج را یکی از اصلی‌ترین علل تعرض به دختران در کشور دانست و اذعان کرد: حداقل40درصد از موارد تجاوز به عنف دختران در کشور با پیشینه‌ای از دوستی‌های خیابانی و پنهان و وعده ازدواج انجام می‌شود.

رئیس پلیس آگاهی ناجا ادامه داد: مورد بعدی در وقوع جرایم خیلی خشن در ایران سرایت خشونت در قالب‌های مختلف از کشورهای همسایه به ایران است که با توجه به وجود درگیری‌های فراوان در کشورهای همسایه، الگوهای خشونت فراوانی به کشور وارد می‌شود.

وی با بیان اینکه در ایران ضریب امنیت بسیار بالا است، ولی احساس امنیت در مردم ضعیف است، اظهار کرد: نرخ قتل در کشور، 6/3 در یک‌صد‌هزار نفر است و این در حالی است که در بسیاری از کشورهای اروپایی و آمریکایی، نرخ قتل بالای 20‌در یک صد هزارنفر است.

سردار جعفری با اعلام اینکه در ایران ناامنی در آن حدی نیست که افراد از آن بترسند، تأکید کرد: موضوع اصلی اینجاست که متأسفانه در کشور ما به دلایل مختلف احساس ناامنی در مردم بر احساس امنیت غلبه دارد، درصورتی که در اغلب کشورهای به ظاهر امن جهان موضوع بالعکس است.

سردار جعفری خاطرنشان کرد: به‌عنوان مثال در کشور ما در هر 24 ساعت کمتر از 40‌خودرو به سرقت می‌رود که در مقابل حدود 40‌خودرو سرقت شده هم کشف می‌شود یا اینکه در کشور ما سالانه فقط 12 هزار و 300 مورد قتل عمد گزارش می‌شود که به نسبت بسیاری از کشورهای جهان رقم ناچیزی است.

کد خبر 33694

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز