دوشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۴:۳۱
۰ نفر

آلوده‌بودن ریزگردهایی که از عراق به ایران وارد می‌شود طی سال‌های اخیر به یکی از نگرانی‌های جدی شهروندان، به‌ویژه مرزنشینان تبدیل شده است، تا آنجا که یک نماینده مجلس از استان خوزستان هم نسبت به آلوده‌بودن ریزگردها اظهار نگرانی‌ کرد اما اکنون مدیر مرکز تحقیقات منطقه‌ای ریزگرد‌ها می‌گوید: پایش‌های ۶ساله نشان می‌دهد ریزگردهای عراقی به فلزات سنگین و مواد آلی آلوده نیست و نگرانی‌ای در این مورد وجود ندارد.

عليرضا زراسوندي، عضو هيأت علمي دانشگاه شهيد چمران در پاسخ به اينكه آيا ريزگردها از نظر آلاينده‌هاي ميكروبي و ويروسي نيز پايش مي‌شوند، به ايلنا گفت: بررسي مواد ميكروبي و ويروسي بر‌عهده ما نيست و همكاران ما در دانشگاه علوم پزشكي روي آن كار كرده‌اند.

به گزارش همشهري، مدير مركز تحقيقات منطقه‌اي ريزگردها در‌حالي احتمال آلوده بودن ريزگردهاي وارداتي از عراق را رد مي‌كند كه آبان سال 94 دكتر مژگان صوابي، محقق دانشگاه ميشيگان كه با تشكيل 3تيم تحقيقاتي و رهبري آن در عراق، تحقيقات گسترده‌اي در اين زمينه انجام داده‌است، به همشهري گفت: آلاينده‌هاي ناشي از جنگ ۷ساله آمريكا با عراق نه‌تنها باعث تولد صدها نوزاد مبتلا به ناهنجاري در عراق شده است كه بنابر شواهد موجود، شهرهاي مرزي ايران ازجمله خرمشهر و آبادان هم درمعرض اين آلاينده‌ها و عوارض نامطلوب آن قرار دارند.

صوابي در همان گفت‌وگو تصريح كرد: آمريكايي‌ها 7سال مداوم (از سال 2003تا 2010ميلادي) در بيش از500پايگاه نظامي خود در عراق، ضايعات مختلف جنگي را در گودال‌هاي آتشين ‌سوزاندند و اين باعث آلودگي خاك عراق شده است؛ آلودگي‌هايي كه ساليان سال در خاك باقي مي‌ماند و سلامت شهروندان را تهديد مي‌كند. اسفبارتر اينكه اين آلاينده‌ها با ريزش باران و وزش باد درهوا پراكنده مي‌شوند و گستره وسيعي حتي فراتر از مرزهاي عراق را فرامي‌گيرند.

  • افزايش تولد نوزادان ناهنجار

صوابي كه به‌خاطر انتشار مقالات تحقيقي‌اش، ژوئن 2015 جايزه زيست‌محيطي ريچل كارسون پرايز را دريافت كرد،گفت: پرسش بزرگي كه مطرح است اين است كه آيا مردم خاورميانه، به‌ويژه ايران كه همجوار عراق است از اين آلاينده‌ها كه به انواع و اقسام ويروس‌ها و ميكروب‌ها آلوده است آسيب نمي‌بينند، به‌ويژه آنكه مردم ايران و در وهله نخست مرزنشينان به‌طور پيوسته در معرض ريزگردهايي قرار دارند كه از عراق وارد مي‌شود؟

او افزود: حدود 3سال پيش در سفري به جنوب ايران درباره آثار اين آلاينده‌ها بر شهروندان خوزستاني با شماري از پزشكان آباداني و خرمشهري گفت‌وگو كردم. براي اين پزشكان مسلم بود كه شمار نوزاداني كه با ناهنجاري‌هاي مختلف به‌دنيا مي‌آيند طي 12سال گذشته افزايش يافته است. علاوه براين، تعداد نازايي در زنان و مردان بيشتر شده بود و اين روندي است كه ادامه دارد. باوجود اين، اظهارنظر قطعي در اين‌باره نيازمند يك تحقيق منسجم است.

حالا مدير مركز تحقيقات منطقه‌اي ريزگردها مي‌گويد: در مورد ريزگردهاي خارجي تحقيقاتي را در حدود سال 91 با كارفرمايي وزارت كشور و سازمان حفاظت محيط‌زيست انجام داديم و اگر آمريكايي‌ها روي 3تا 4عنصر در اين زمينه كار كردند، ما روي 60عنصر كار كرده‌ايم.

زراسوندي در مورد نتايج به‌دست آمده در اين تحقيقات اظهار كرد: نتايج در اختيار وزارت كشور و سازمان حفاظت محيط‌زيست قرار دارد و آنها بايد در اين مورد اظهارنظر كنند اما به لحاظ تركيب شيميايي، شايعات و نگراني‌هايي كه مطرح مي‌شود، صحت ندارد و مردم خيالشان راحت باشد زيرا اين نتايج حاصل 6سال پايشي است كه ما با استانداردهاي روز دنيا انجام داده‌ايم.

وي با بيان اينكه پايش‌ها و آناليزها به‌طور مرتب ادامه دارد، توضيح داد: به لحاظ موادآلي شايد جاي بحث باشد زيرا اين گردوخاك، مسيرهاي متعددي از حوزه‌هاي نفتي را طي مي‌كنند تا به ما مي‌رسند اما به لحاظ فلزات سنگين، مشكلات و مسائلي كه مطرح مي‌كنند وجود ندارد.

زراسوندي با اشاره به اينكه اين پايش‌ها به‌دليل حساسيت محيط‌زيست خوزستان انجام شده است، افزود: اگر مي‌خواهيم كه نگراني وجود نداشته باشد، دولت بايد پايش مستمر در استان‌هاي تحت نفوذ گردوغبار را در دستور‌كار قرار دهد. در واقع در تمام استان‌هاي نيمه‌غربي كشور بايد اين پايش‌ها انجام شود. به گفته وي، مركز تحقيقات منطقه‌اي ريزگردها در حال بررسي كانون‌هاي گردوغبار داخلي است.

کد خبر 336843

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha