چهارشنبه ۱۸ مهر ۱۳۸۶ - ۱۳:۲۶
۰ نفر

ترجمه-امیررضا نوری‌زاده : دیدار نیکلا سارکوزی از مسکو دومین ملاقات بین پوتین و او از زمان انتخابات ریاست جمهوری فرانسه در سال جاری است.

برای نخستین بار این 2 در نشست سران 8 کشور صنعتی در هیلیگن دام ملاقات کردند و به گفت‌وگوهای رسمی عادی پرداختند.

 اما در شرایطی که آنها قبل از آغاز دیدار رسمی مشغول صحبت‌های روزمره بودند، موبایل سارکوزی زنگ خورد او پس از یک دقیقه گفت وگو، گوشی را به پوتین داد و جالب بود که این تماس فارغ از مناسبات سیاسی بود ودر واقع همسران آنها – سیسیلیا و لیودمیلا تصمیم گرفته بودند از حال همسرانشان باخبر شوند.حال به نظر می‌رسد این2 زبان و اهداف متشرکشان را زودتر از همسرانشان پیدا کرده‌اند.

در آن دیدار وقتی خبرنگاران نظر سارکوزی را درباره پوتین جویا شدند، وی در پاسخ  گفت رئیس جمهوری روسیه فردی بسیار باهوش است و این مسئله گفت وگو با او را آسان می‌کند. این گفته‌ای خلاف پیش‌بینی تحلیل‌گران را نشان می‌داد چرا که آنها معتقد بودند روابط روسیه و فرانسه پس از انتخاب سارکوزی به دوران جنگ سرد باز خواهد گشت.

درخلال انتخابات سارکوزی چندان با روسیه میانه خوبی نداشت و سعی داشت تا حد امکان خود رااز سیاست‌های ژاک‌شیراک دور نگاه دارد، آن هم در شرایطی که شیراک بزرگترین مدافع روسیه در اروپا بود.

سارکوزی خواهان توضیح پوتین در مورد موضع روسیه در قبال چچن، گرجستان و اکراین شده بود. وی همچنین با نظر پوتین پیرامون تجربه امپراتوری شوروی به عنوان بزرگترین تراژدی قرن بیستم مخالف بود.

سارکوزی به صراحت گفته بود که فروپاشی هر دیکتاتوری امر مثبتی است و حکومت شوروری هم دیکتاتوری بود.

سارکوزی همچنین درباره متحدان آینده‌اش گفته بود: اگر از من بپرسید که با توجه به سیاست روسیه در چچن به این کشور نزدیک خواهد شد یا آمریکا، من آمریکا را انتخاب خواهم کرد.

سارکوزی پس از انتخاب هم نشان داد که به آمریکا نزدیک‌تر است و حتی  تعطیلات خود را در دوران ریاست جمهوری در آنجا گذراند.

او طی این تعطیلات تصمیم گرفت تا تجارت، سیاست و تفریح را درهم‌آمیزد و برای دیدار، جورج بوش به اقامتگاه خانوادگی آنها در کن بان پورت رفته است.البته تصمیم برای انتخاب محل تعطیلات یک امر شخصی است.

ولی نشریات غربی تاکید داشتند که این تصمیم تاثیر فراوانی بر کاخ سفید داشت و آمریکا سارکوزی را جایگزین گوردون براون نخست وزیر انگلستان خواهد کرد چرا که براون به دلیل عقب‌نشینی نیروهای انگلستان از عراق دیگر مورد علاقه محافظه‌کاران آمریکا نیست.

در شرایط فعلی سارکوزی بزرگترین لابی‌کننده منافع آمریکا در اتحادیه اروپاست و به نوعی عملکرد تونی‌بلر را در دوران نخست‌وزیری‌اش خواهد داشت.

اما لازم به توضیح نیست که بهترین دوست واشنگتن بودن به محبوبیت سارکوزی در فرانسه کمکی نخواهد کرد و به همین دلیل سارکوزی هنگام بیان نظراتش در مورد سیاست خارجی، الفاظ و لغات را با احتیاط انتخاب می‌کند.

اما تغییر الفاظ مشکل او را حل نمی‌کند. او در 2 موضوع اصلی به شدت از مواضع آمریکا حمایت می‌کند: تحریم‌های جدید علیه ایران و استقلال کوزوو و این قضیه او را کاملا در نقطه مقابل پوتین قرار می‌دهد.

سارکوزی در مورد سیاست‌های کرملین پیرامون انرژی هم بسیار صریح است و اظهار کرده بود که روسیه در استفاده از امتیاز نفت و گاز خود بسیار بی‌رحمانه و بی‌ملاحظه رفتار می‌کند و پس از این اظهارات شرکت فرانسوی گاز فرانسه به پروژه خط لوله دریای خزر پیوست و بدین ترتیب از روسیه چشم‌پوشی کرد.اما در روابط دوطرفه فاکتورهای دیگری نیز وجود دارند.

سارکوزی و برنارد کوشنر وزیر امور خارجه فرانسه در دیدارشان از مسکو، لزوم توجه روسیه به مسائل حقوق بشر، قتل آناپولیت کوسکایا و موقعیت قفقاز را گوشزد کردند.

از سوی دیگر کوشنر اولین کسی بود که نسبت به نخست وزیری احتمالی پوتین در آینده واکنش نشان داد و در شرایطی که آمریکا  و  اتحادیه اروپا این قضیه را مسئله داخلی روسیه عنوان کرده بودند، کوشنر به صراحت اعلام کرد: این تصمیم روسیه مخالفان زیادی دارد و دنیا از این قضیه مطلع است.

او همچنین با تاکید بر اظهارات کاندولیزا رایس، نگرانی‌اش در مورد تمرکز قدرت در روسیه را ابراز کرد.در نگاه اول این چنین به نظر می‌رسد که هر چه حکومت سارکوزی در فرانسه طولانی‌تر شود، روابط روسیه و فرانسه بیشتر به سردی می‌گراید، اما اظهار این قضیه نباید با قاطعیت صورت گیرد چون فرانسه اصلا خواهان جنگ در ایران نیست، در قضیه عراق خواهان بدتر شدن اوضاع نیست و برخلاف باورهای فعلی عضویت خود در ناتو را کامل نخواهد کرد و منافع روسیه در مورد عضویت اوکراین و گرجستان در ناتو را لحاظ خواهد کرد.خروج گرهارد شروردر و ژاک شیراک از صحنه سیاست اروپا، مثلث قدرت مسکو – برلین- پاریس را از میان برد.

هر چند که پوتین اکنون لحن مشترکی را با آنگلامرکل صدر اعظم آلمان پیدا کرده است. امروز سیاست‌گذاران روسی ماموریت آشکاری را برعهده دارند.

آنها باید روابط2 کشور روسیه و فرانسه را با لحاظ کردن عمل‌گرایی و نه شعارهای توخالی بهبود ببخشند، حتی بدون اینکه رئیس جمهور فرانسه را «رفیق سارکو» بنامند.

Rianovosti.com 

کد خبر 33679

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز