همشهری آنلاین: نبود مدیریت شایسته، قوانین صحیح، کج‌ سلیقه‌گی‌ها و ... دلیل انجام اقداماتی نظیر فعالیت معادن در اطراف دژ اسپهبد خورشید، یک اثر منحصر به فرد تاریخی است.

Tohidi

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، فرماندار سواد‌کوه این مطلب را در جمع خبرنگارانی که برای بازدید از غار دژ اسپهبد خورشید و مشاهده آسیب‌های معادن به این اثر و محیط زیست منطقه رفته بودند، مطرح کرد.

عبدالجواد توحیدی تأکید کرد: غار دژ اسپهبد خورشید یکی از اصلی‌ترین، باارزش‌ترین و قابل توجه‌ترین مجموعه‌های تاریخی استان مازندران و یکی از منحصر به فردترین ظرفیت‌های گردشگری سوادکوه است.

وي‌ افزود: گردشگری به عنوان یک از محورهای توسعه سوادکوه در کارگروهی که به منظور ارتقای ظرفیت‌های گردشگری منطقه تشکیل شد، مطرح شده است.

  • ارتقای گردشگری سواد‌کوه

او با بیان اینکه بودجه‌ای برای ارتقای گردشگری سوادکوه از پیش تعیین نشده است، تصریح کرد: در سال 95 بودجه‌ای به این امر اختصاص خواهد یافت.

توحیدی با بیان اینکه برای معرفی ایران باید از ظرفیت‌های گردشگری مناطق مختلف استفاده کرد، افزود: سالانه 10میلیون مسافر از جاده سوادکوه عبور و هزاران گردشگر از مناطقی نظیر دژ اسپهبد، پل ورسک، دریاچه لاجین و ... دیدن می‌کنند که در آینده از تمامی این ظرفیت‌ها استفاده خواهیم کرد.

او با بیان اینکه فعالیت‌هایی برای ترویج بومگردی در این منطقه در حال شکل‌گیری است، گفت: مسافری که از اینجا می‌گذرد تنها زباله و ترافیک تولید می‌کند و گردشگری این منطقه را تضمین نمی‌کند، باید با ایجاد شرایط مناسب، زمان ماندن در شهرستان سوادکوه افزایش یابد.

فرماندار سوادکوه گفت: امسال نمایشگاه سیمای شهرستان سوادکوه در ورودی سفیدرود برپا و با استقبال خوبی هم روبرو شد به نحوی که در 15 روز ایام عید 230 هزار نفر بازدیدکننده داشت.

  • ساماندهی خانه‌های روستایی

توحیدی اظهار داشت: به منظور ارتقای گردشگری در شهرستان خانه‌های مسافر را در روستاها ساماندهی می‌کنیم به نحوی که با مجوز دهیاری‌ها، خانواده‌ها در سکونت‌گاه‌هایی که در اختیارشان گذاشته می‌شود امنیت داشته باشند.

او تصریح کرد: از 255 هزار و 600 نفر که ایام عید در سوادکوه شب اسکان داشته‌اند 100 هزار نفر در روستاها مستقر شدند.

وی نبود مدیریت شایسته، قوانین صحیح، کج سلیقه‌گی‌ها و ... را دلیل انجام اقداماتی نظیر فعالیت معادن در اطراف یک اثر منحصر به فرد تاریخی عنوان کرد.

توحیدی تصریح کرد: شاید در نحوه فعالیت این معادن به ظاهر قوانین حریم‌های قانونی هم رعایت شده باشد ولی در برخی از موارد شاید لازم باشد که اجازه ندهیم چهره اثر هم مخدوش شود.

فرماندار سوادکوه با بیان اینکه شخصا و به صورت جدی پیگیر توقف فعالیت‌های آسیب‌رسان به دژ اسپهبد هستم، گفت: با توجه به شرایط موجود نمی‌توانیم چکشی عمل کنیم ولی شایسته است که کارها را تسریع کنیم زیرا که نمی‌خواهیم با یک حرکت شتابزده عده‌ای کارگر ساده را بیکار کنیم، از این رو در چارچوب قانون این موضوع را در اولویت کاری قرار می‌دهیم.

او گفت: طبق تصمیمی که گرفته شده به عنوان نخستین گام دیگر مجوز راه‌اندازی هیچ معدن شن و ماسه‌ای در محدوده خطیرکوه صادر نمی‌شود و در مراحل بعد اطراف محوطه اسپهبد خورشید ساماندهی خواهد شد.

کد خبر 336744

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha