چهارشنبه ۱۸ مهر ۱۳۸۶ - ۱۰:۴۸
۰ نفر

برنامه‏هاى عبادى از جمله راهکارهای وحدت‌آفرین است؛ در اسلام، تشریع عبادات به‌گونه‌اى انجام گرفته که فرد و اجتماع را خواسته یا ‌ناخواسته به عملى فرا ‌مى‌خواند.

در ذیل جنبه اجتماعی و همگرایی عبادات   بیان شده است:

الف. دعا: قرآن علاوه بر آن که از مؤمنان دعوت کرده که به مناجات با خداوند بپردازند، آیاتی را در بر دارد که خود، دربردارنده عالى‌ترین مضامین دعا است. گفتنی است که در اکثر دعاهای قرآنی ضمائر جمع آمده ؛ نظیر آیات 191‌ـ‌194 سوره آل‌عمران، و این نشانگر آن است که قرآن برای جمع و گروه ارزش بسیاری قائل است.

 علاوه بر آن سفارش معصومین(ع) دعا براى 40 مؤمن پیش از دعا براى خود از آن حکایت دارد که اسلام به روح یگانه نگریستن امّت، تأکید فراوان ‌دارد. 

ب. نماز: نماز، نماد عبادت در اسلام است و هر مسلمان وظیفه دارد در شبانه روز، 10 بار سوره فاتحه را که عصاره حقایق همه قرآن است در نمازهاى خود قرائت کند. با آن که کلمات این سوره از زبان یک شخص ادا مى‌شود، در خطاب‌هاى آن، از ضمایر و هیأت جمع استفاده شده است، نظیر: «اِیّاکَ نَعبُدُ واِیّاکَ نَستَعین * اِهدِنَا الصِّرطَ المُستَقیم»؛ همچنین از مسلمانان خواسته شده است هنگام نماز، همگى رو به کعبه بایستند.

 این امر نشان مى‌دهد که قرآن درپى ایجاد روح هم‌گرایى و جمع‌نگرى در دل هر مسلمان است؛ هر چند که تنها به نماز ایستاده ‌باشند.

ج. نماز جماعت: یکی از سفارشات اسلام تأکید بر حضور در مساجد و برقرارى نماز جماعت است آن‌گونه که می‌فرماید: «وارکَعُوا مَعَ‌الرّ‌کِعین» و نیز نوید دادن روایات به ثواب‌هاى فراوان به خاطر اقامه آن، از‌جمله برنامه‌هاى عبادى اسلام براى ایجاد همگرایى است. 

د. نماز جمعه: یکی از عبادات مورد تاکید اسلام برپایی نماز جمعه است.  نماز جمعه نمادی از وحدت و اجتماع مسلمانان است. در دین اسلام آن گونه این امر مورد تاکید قرار گرفته که بر همه کارها از جمله معامله رجحان دارد و باید هنگامی که ندای اذان سر داده می شود، معامله را ترک کرد.

هـ. مناسک حج: یکی از عباداتی که هر سال مسلمانان سراسر دنیا انجام می‌دهند، کنگره عظیم حج است؛ عبادتی که مسلمانان از هر مذهبی که باشند و فارغ از رنگ و نسب و هرگونه برتری دیگر یک صدا و یک رنگ و یک دل در یک زمان و مکان به سوی معبود خود می‌شتابند و در آن سرزمین خود را امتی واحد می‌بینند.

کد خبر 33667

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز