چهارشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۵۷
۰ نفر

غلامرضا موسوی : «تعمق در فیلم» نوشته پیترلمان و ویلیام لور ترجمه حمیدرضا احمدی‌لاری کتابی است که به شما می‌گوید چگونه فیلم تماشا کنید، درباره‌اش بگویید و بشنوید.

غلامرضا موسوی

كتابي كه راهكارهاي تازه‌اي براي لذت‌بردن از فرآيند فيلم ديدن به مخاطبانش عرضه مي‌كند. نويسنده كوشيده تا با زباني آسان و ساده‌فهم به توضيح درباره فيلم‌هاي مختلف و ويژگي‌هايشان بپردازد و دريچه‌هاي تازه براي تماشاي فيلم‌ها بگشايد. مثال‌هايي هم كه مؤلف در اين كتاب زده اغلب فيلم‌هاي كلاسيك هستند؛ فيلم‌هايي كه خواننده كتاب اغلب آنها را قبلا ديده است.

نويسنده در دل توضيحاتش نكات تازه‌اي را درباره اين فيلم‌ها مطرح مي‌كند. به عنوان مثال، در كتاب مي‌شود به اطلاعات جذاب و جالب توجهي درباره فيلم‌هاي چاپلين رسيد. تعمق در فيلم با اينكه حجم نسبتاً زيادي دارد، كتاب خسته‌كننده‌اي نيست و مباحث متنوعي را مطرح مي‌كند.

تفاوت رمان و فيلم به عنوان دورسانه، اينكه چطور بايد درباره فيلم فكر كنيم، نقش سرگرم‌كنندگي سينما، ساختار روايي در فيلم، تأويل‌هاي فرمي، تئوري مؤلف و مقوله ژانر ازجمله مباحثي هستند كه در اين كتاب به آنها پرداخته شده است. تعمق در فيلم به فيلم‌هايي كه دنباله‌هاي متعدد داشته‌اند مثل پديده جيمزباند و فيلم «گلدفينگر» پرداخته يا به توضيح اين موضوع كه اهميت بازيگر  - ستاره در سينما از كجا مي‌آيد، مي‌پردازد و مقايسه سينما با هنرهاي ديگر را مورد كنكاش قرار مي‌دهد. فيلم‌ها را به لحاظ كيفيت و رفتار جنسيتي، نژادي و طبقاتي بررسي مي‌كند و البته همه اين كارها را هم بر خلاف برخي كتاب‌هاي تئوريك به گونه‌اي انجام مي‌دهد كه هم مخاطب عادي را جذب كند و هم براي مخاطب جدي و حرفه‌اي جالب توجه باشد.

تعمق در فيلم كتابي است كه مي‌شود خواندنش را براي تعطيل آخر هفته توصيه كرد؛ كتابي كه با بياني شيوا توضيح مي‌دهد چگونه مي‌شود از فيلم ديدن لذت بيشتري برد، به نكات دقيق‌تر و عميق‌تري رسيد و در عين‌حال سرگرم هم شد. از آنجا كه پايه و اساس كتاب بر مبناي فيلم‌هاي كلاسيك بنا نهاده شده، تعمق در فيلم، خواننده‌اش را به بازخواني آثار كلاسيك فرامي‌خواند.

  • رئيس شوراي عالي تهيه‌كنندگان سينماي ايران
کد خبر 336474

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha