دوشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۴
۰ نفر

عباس رافعی: با توجه به گسترده‌ترشدن دنیای آدم‌ها که بیشتر هم به‌وسیله تکنولوژی به وجود آمده به تعریفی که مارشال مک‌لوهان از دهکده جهانی ارائه کرده بود، نزدیک شده‌ایم.

عباس رافعی

در اين دهكده جهاني ما الان مي‌توانيم به‌راحتي با دوستمان كه در يك كشور دوردست به‌سر مي‌برد، ارتباط تصويري داشته باشيم.به نظر مي‌رسد كه اين ارتباطات گسترده باعث نزديك‌ترشدن انسان‌ها به يكديگر شده ولي به اعتقاد من در اين ميان امر مهمي كمرنگ شده و حتي مي‌شود گفت در مواردي از بين رفته و آن هم صميميت است.

احساس مي‌كنم آن صميميت و زلالي كه در ايام ماه مبارك رمضان دوران نوجواني و جواني ما وجود داشت، در فضاي فعلي كمرنگ‌شده است. آن خلوص براي قرار مراسم افطاري گذاشتن، رقابت بر سر روزه‌گرفتن و آن حس و حال معنوي‌اي كه داشتيم در روزگار فعلي با ظواهري همراه شده كه باعث ظهور تجملات شده است. اين افطاري‌هاي عجيب و غريب و سفره‌هاي رنگيني كه شاهدش هستيم، ما را از معنويت ماه مبارك رمضان دور كرده است. در كنار اين تجمل‌گرايي، تكنولوژي ارتباطي هم باعث شده از خودمان فاصله بگيريم.

ارتباطات نوين شايد ما را به ديگران نزديك‌تر كرده باشد ولي از خودمان دورمان كرده است. ماه مبارك رمضان فرصتي براي بازگشت به خويشتن است؛ فرصتي براي متصل‌شدن به معنويت. در شرايط فعلي گويي در يك نوع بي‌كرانگي قرار گرفته‌ايم؛ بي‌‌كرانگي‌اي كه باعث شده از خودمان غافل شويم در حالي كه ماه رمضان زماني است براي وصل‌شدن به ابديت؛ زماني براي اينكه با خودمان خلوت كنيم. الان اما اين خلوت با تلگرام و شبكه‌هاي اجتماعي و ماهواره و رسانه‌هاي مشابه از ما دريغ شده است. به نوعي ما توسط اينها محاصره شده‌ايم و مورد حمله سايبري قرار گرفته‌ايم.

اميدواريم در ماه رمضان امسال بتوانيم از فضاي پرتجمل و حملات سايبري در امان باشيم و اين فرصت برايمان فراهم شود كه بيشتر به خودمان برسيم. شخصاً در اين ماه پربركت آرزوي توفيق در مطالعه بيشتر را دارم كه خود عين عبادت است.

  • نويسنده و كارگردان سينما
کد خبر 336195

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha