همشهری‌انلاین: مناقشه در خاورمیانه و بالاگرفتن این تنش‌ها افزایش صادرات سلاح‌های سبک به این منطقه را هم به شدت در پی‌داشته‌است.

به گزارش گاردين، موسسه معروف به "بررسی سلاح‌های سبک" (Small Arms Survey - SAS)  در آخرين گزارش سالانه خود از حجم مبادلات سلاح‌های کوچک و سبك در جهان از افزایش ۸۰ درصدی صادرات اين نوع سلاح‌ها به خاورمیانه در سال ۲۰۱۳ نسبت به قبل‌ خبر داده است. 

بنا بر گزارش SAS که مرکز آن در ژنو است در سال ۲۰۱۳ مجموعا ۸ . ۵ میلیارد دلار سلاح سبک در جهان فروخته شده است که افزایشی ۱۷ درصدی را نسبت به سال قبل نشان می‌دهد. ولی در مورد خاورمیانه صدور این گونه سلاح‌ها به لحاظ قیمت افزایشی ۸۴ درصدی را نشان می‌دهد

طبق اين گزارش، آلمان، بریتانیا و هلند در سال ۲۰۱۳ در خصوص ارقام فروش سلاح‌های سبک شفاف عمل کرده و ترازنامه‌این گونه مبادلات را علنی می‌کنند.

به گزارش سايت اين موسسه، در اين ميان برخي كشورها مانند کره شمالی، عربستان سعودی و امارات که نقش مهمی در صدور سلاح‌های سبک در منطقه و دنیا دارند آمار و ارقامی از این گونه فعالیت‌های خود منتشر نکرده‌اند و به لحاظ شفافیت درپايين جدول قرار دارند.

کد خبر 336382

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha