ادامه فعالیت پیمانکار در احداث تونل سبزکوه به چغاخور غیرقانونی است.

  معصومه ابتكار با اعلام اين خبر به خبرگزاري مهر گفت: اين اقدام غيرقانوني را به مراجع قضايي اعلام كرده‌ايم و منتظر اقدام قوه‌قضاييه در اين خصوص هستيم.

تونل انتقال آب سبزكوه به چغاخور كه قرار است آب را از سرچشمه‌هاي رود كارون در كوه كلار به شهرستان بروجن منتقل كند، ده‌ها چشمه در استان چهارمحال و بختياري را خشك مي‌كند، دست‌كم ۱۵۰ ميليون مترمكعب منابع آبي را در معرض خطر قرار مي‌دهد و فاجعه منابع آبي و تنش‌هاي شديد اقتصادي و زيست‌محيطي را به‌دنبال مي‌آورد برهمين اساس، سازمان حفاظت محيط‌زيست، طرح انتقال آب سبزكوه را غيرقانوني اعلام كرده است و بنابه تأكيد اين سازمان، هر فعاليتي در اين پروژه بايد متوقف شود، باوجود اين، آنطور كه خبرگزاري مهر اعلام كرده دستگاه حفر تونل با تمام توان در محل پروژه درحال حفاري است.

رئيس سازمان حفاظت محيط‌زيست در مورد ضمانت اجرايي در توقف احداث تونل خاطرنشان كرد: اگر قرار بر توقف فعاليت احداث تونل باشد، اين موضوع بايد از طريق مراجع قضايي اقدام شود اما سازمان حفاظت محيط‌زيست به‌طور ويژه پيگير موضوع است. وي تأكيد كرد: اين تونل مجوز قانوني ندارد و از نظر سازمان حفاظت محيط‌زيست ادامه عمليات احداث آن هيچ توجيهي ندارد و خلاف قانون است و اميدواريم به سرعت متوقف شود.

ســازمان حفاظت محيط‌زيست پيش‌تر هم اعلام كرده بود كه ايــن پروژه هنوز مجوزهــاي لازم را از اين ســازمان دريافت نكرده و بايد متوقف شــود.

دوازدهم خردادماه جاري هومان‌خاكپور، فعال محيط‌زيست و عضو تشكل‌هاي محيط‌زيستي چهارمحال و بختياري اعلام كرد كه هنوز انتقال آب سبزكوه به چغاخور انجام نشده، نقشه‌ها براي آب چغاخور عملي شده است. خاكپور گفت: بيش از يك هفته است كه مردم شهر بلداجي تجمع كرده‌اند و اجازه استقرار لوله‌ها در جايي كه قرار است آب را براي صنايع منتقل كنند، نمي‌دهند. به گفته وي، كشــاورزان بخش بلداجي روي شيوه آبياري كار كرده و آبياري كشــاورزي منطقه را مكانيزه كرده‌اند. وقتي آبياري منطقه مكانيزه مي‌شود يك تفاوت آبي ايجاد مي‌شود كه با توجه به مشكلات موجود درخصوص حقابه رودخانه‌ها و تالاب‌هاي چغاخور و گندمان، قاعدتا اين مازاد آب كه از محل صرفه‌جويي در كشاورزي به‌دست آمده بايد صرف مصارف زيستي شود، اما دولت مي‌خواهد همين آب را تا زماني كه مشكل تونل حل شود به بخش صنعت منتقل كند. در اصل، دولت از صنايع و كارخانجات پول گرفته و آب حاصل از انتقال آب را پيش‌فروش كرده و الان خود را موظف مي‌داند نياز آبي آنها را تأمين كند.

کد خبر 336339

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha