دوشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۵:۵۹
۰ نفر

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست که روز گذشته و درآستانه هفته محیط‌زیست در جمع خبرنگاران حاضر شده بود درباره طرح‌های انتقال آب گفت: مسئولیت اصلی تأمین آب با وزارت نیرو است براساس قانون فعلی که امیدواریم قانون دائمی شود تمام طرح‌های انتقال آب بین حوضه‌ای و داخل حوضه‌ای باید ارزیابی محیط‌زیستی داشته باشد.

معصومه ابتكار گفت : انتقال آب بين حوضه‌اي تنها درصورتي مورد تأييد است كه همه راهكارهاي ديگر را بررسي كرده و ناگزير به اجراي طرح انتقال آب باشيم آن هم فقط براي تأمين آب نه اينكه همان اول به سراغ طرح انتقال آب از حوضه‌اي به حوضه ديگر برويم.

وي با بيان اينكه مهم‌ترين تبعات طرح‌هاي انتقال آب تبعات زيست‌محيطي اين طرح‌هاست، تصريح كرد : تمام طرح‌هاي انتقال آب در كشور مشمول پروژه‌هاي ارزيابي هستند و سازمان حفاظت محيط‌زيست با هيچ‌يك از اين طرح‌ها بدون ارزيابي موافقت نمي‌كند.

وي افزود: در بسياري از مناطق هيچ‌يك از راهكارهاي ديگر تأمين آب امتحان نشده و مستقيما به سراغ گزينه انتقال آب از حوضه‌اي به حوضه ديگر رفته‌اند. درصورت اجراي طرح‌هاي انتقال آب، تالاب‌ها و سفره‌هاي آب‌هاي زيرزميني با خطر جدي مواجه مي‌شود.

ابتكار در انتقاد از گزينه انتقال آب گفت : آيا طرح‌هاي جمع‌آوري و تصفيه فاضلاب را انجام داده‌ايد؟ آيا اصلاح الگوي مصرف و تغيير الگوي كشت را انجام داده‌ايد يا كماكان هندوانه مي‌كاريد و بعد مي‌گوييد آب نيست؟ مگر آب تالاب جازموريان در جيب من است؟ چطور از كمبود آب صحبت مي‌شود درحالي‌كه محصولات بسيار آب بر كاشته مي‌شود و كاميون‌هايي پر از گوجه‌فرنگي در جاده‌ها حركت مي‌كنند. اين كاميون‌ها در واقع آب جازموريان را حمل مي‌كنند و هر روز به ميزان گردوغبار منطقه افزوده مي‌شود. ابتكار درحالي از طرح‌هاي انتقال آب انتقاد مي‌كند كه اخيرا استاندار و مدير كل حفاظت محيط زيست استان سمنان با دفاع از طرح انتقال آب خزر به سمنان بر ضرورت اجراي اين طرح تأكيد كردند.

  • انتقاد از فعاليت معادن شن و ماسه

ابتكار در پاسخ به سؤالي درباره آلودگي هواي تهران هم گفت: معادن بزرگ شن و ماسه گودهاي عظيم چند ده متري در جنوب تهران حفر كرده‌اند كه گويا تا مواد مذاب زمين بيرون نزند دست از حفاري برنمي‌دارند. همه تلاش‌هايي كه ما براي رفع آلودگي هوا در حوزه بنزين و... كرده‌ايم با يك بادي كه مي‌وزد از ميان مي‌رود و خاك، شهر را برمي‌دارد و تنها به‌دليل منافع مالي حداكثر ۳ تا ۴ هزار نفر كه مجوز فعاليت هم دارند ۱۱ ميليون نفر بايد خاك تنفس كنند. 

کد خبر 335382

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha