شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۴:۵۱
۰ نفر

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست نسبت به پیامدهای خشک شدن تالاب گاوخونی در اصفهان هشدار داد و گفت که اگر این تالاب احیا نشود شهر اصفهان متاثر از گرد و خاک ناشی از خشک شدن تالاب، غیرقابل زیست می‌شود.

به گزارش مهر، معصومه ابتكار، خشك شدن تالاب‌هاي كشور را ناشي از برنامه‌ريزي‌هاي فراتر از ظرفيت زيستي كشور عنوان كرد و گفت كه اقتصادي مي‌تواند درون‌زا باشد كه مبتني بر ظرفيت زيستي برنامه‌ريزي كند، اما اگر برنامه‌ريزي‌ها فراتر از ظرفيت زيستي باشد نتيجه‌اش خشك شدن تالاب‌ها مي‌شود كه هم‌اكنون به معضل بزرگ محيط‌زيست تبديل شده است.

وي از تالاب جازموريان به‌عنوان كانون مصيبت نام برد و تصريح كرد: گردوغبار توليد شده از اين تالاب خشك شده باعث شده تا مردم منطقه نتوانند كشاورزي و زندگي كنند. به گفته ابتكار، اگر براي درياچه اروميه هم چاره‌اي نشده بود امروز اين درياچه به كانون گردوغبار تبديل مي‌شد.

  • كاهش 50درصدي آتش‌سوزي در جنگل‌ها

رئيس سازمان حفاظت محيط‌زيست كشور، كه در كارگروه بررسي پيشرفت برنامه عمل محيط‌زيست لرستان سخن مي‌گفت در بخشي از گفته‌هاي خود از كاهش ۵۰ درصدي مساحت حريق در جنگل‌ها خبر داد و افزود: سال گذشته و با تدوين برنامه جامع اطفاي حريق مناطق جنگلي، برنامه‌ريزي‌هاي خوبي در رابطه با كنترل حريق جنگل‌ها صورت گرفت و با وجود اينكه تعداد وقوع حريق در جنگل‌ها ۳۰درصد افزايش داشت اما مساحت جنگل‌هاي دچار حريق نسبت به سال۹۳ كاهش ۵۰درصدي داشت.

ابتكار به انعقاد تفاهمنامه با وزارت دفاع و نيروهاي مسلح براي اطفاي حريق اشاره كرد و افزود: براساس اين تفاهمنامه كه قبلا منعقد شد، بالگرد اطفاي حريق به ۶ استان كشور اختصاص يافت كه لرستان يكي از اين استان‌هاست.

وي درباره جنگل‌هاي بلوط هم گفت: گزارشي در رابطه با اهميت درختان بلوط و خطرات تهديد‌كننده آن به شوراي عالي محيط‌زيست و گزارش ديگري هم به جلسه هيأت دولت ارائه داده‌ايم. ضمن آنكه رئيس‌جمهور دستور ويژه براي حفاظت از جنگل‌هاي بلوط داده‌اند و خيلي پيگير موضوع هستند.

به گزارش همشهري، بنا به اعلام مسئولان سازمان جنگل‌ها، پديده خشكيدگي بلوط‌ها كه براي نخستين بار در سال87 در بخشي از جنگل‌هاي ايلام مشاهده و گزارش شد تا امروز دامنگير بيش از يك‌ميليون و 131هزار هكتار از رويشگاه‌هاي زاگرسي شده و درواقع بيش از يك ششم كل عرصه‌هاي 6 ميليون هكتاري رويشگاه‌هاي زاگرسي را در استان‌هاي ايلام، لرستان، كرمانشاه، كهگيلويه و بويراحمد، فارس، چهارمحال و بختياري و استان خوزستان را در معرض نابودي كامل قرار داده است.

کد خبر 333742

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha