سه‌شنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: ریزگردها این‌ روزها نفس کرمانشاه را گرفته‌ و بهار را به کام مردمان این استان تلخ‌تر کرده است.

خرداد پر از گرد و خاک در کرمانشاه

به گزارش مهر، ریزگردها پدیده‌ای هستند که طی چند سال اخیر علاوه بر مناطق جنوبی کشور استان‌های غربی را نیز درگیر خود کرده است و به معضلی پیچیده تبدیل ‌شده که تاکنون نیز راهکاری اساسی برای رفع آن اندیشیده نشده است.

بر اساس تحقیقات و بررسی‌های صورت گرفته شرق سوریه، شرق اردن، مرکز و غرب عراق، بین‌النهرین، افغانستان و مرکز و غرب عربستان به‌عنوان منشأ خارجی ریز گردها و همچنین شهرهای استان‌های بوشهر، هرمزگان، سیستان و بلوچستان و سمنان و شهرهای اهواز، سوسنگرد و شادگان منشأ داخلی این پدیده معرفی‌شده‌اند.

کرمانشاه نیز ازجمله استان‌های غربی و مرزی کشور است که طی سال‌های اخیر در کنار استان‌هایی چون خوزستان، ایلام، لرستان و کردستان به‌شدت با این پدیده درگیر بوده و ریزگردها این روزها نیز نفس کرمانشاه را به شماره انداخته‌اند.

از ابتدای سال جاری و به‌ویژه در خرداد کرمانشاه روزهای غبارآلود زیادی را تجربه کرده و این روزها ریزگردها به مهمانان همیشگی کرمانشاهیان تبدیل‌ شده‌اند.

  • کشور عراق اقدامی در راستای تفاهم‌نامه منعقد شده انجام نمی‌دهد

مدیرکل حفاظت محیط ‌زیست استان کرمانشاه منشأ اصلی ریز گردها را کشورهای همسایه به‌ویژه عراق می‌داند و می‌گوید: ۲۲ استان کشور به‌نوعی با این معضل دست‌ به‌ گریبان هستند اما با توجه به مرزی بودن کرمانشاه بیش‌ترین میزان آلودگی متوجه این استان است.

غلامحسین کاظمی گفت: در همین راستا تفاهم‌نامه‌ای میان ایران با کشورهای منشأ پدیده گرد و غبار منعقد شده است اما کشوری مانند عراق اولویت خود را در تأمین امنیت کشورش می‌داند و در راستای اجرای تفاهم‌نامه اقدامی انجام نمی‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: کرمانشاهیان سال گذشته ۳۶ روز هوای غیراستاندارد را تجربه کردند که امسال نیز در فصل بهار چند روز این وضعیت حکم‌فرما بوده است.
کاظمی با اشاره به انجام برخی اقدامات برای مقابله با ریزگردها در استان، تنها راه کنونی را در پیشگیری عنوان کرد.

  • هوای کرمانشاه از ابتدای امسال ۷ روز ناسالم بوده است

رئیس اداره نظارت و پایش اداره کل محیط‌زیست استان کرمانشاه نیز اظهار داشت: هوای کرمانشاه از ابتدای سال جاری تا ۱۷ خردادماه ۷ روز در وضعیت غیراستاندارد و ناسالم قرار داشته است.

ثریا قربانی افزود: از این تعداد روز هوای کرمانشاه ۶ روز هوای کرمانشاه در وضعیت هشدار قرار داشته و یک روز نیز شهروندان وضعیت هوای بحرانی را تجربه کرده‌اند.

وی گفت: در روز ۱۷ خرداد میانگین ۹ ساعته غلظت گرد و غبار در هوای شهر کرمانشاه ۲۱۷ میکروگرم بر مترمکعب بوده که این میزان بیانگر وضعیت هشدار است.

به گفته قربانی غلظت ذرات معلق در این روز به میزان وضعیت اضطرار نیز رسیده اما با توجه به احتساب میانگین ۹ ساعته وضعیت هشدار برای این روز اعلام‌ شده است.

  • کرمانشاه تا پایان هفته تحت تأثیر ورود ریزگردها خواهد بود

بر اساس پیش‌بینی هواشناسی استان کرمانشاه عبور امواجی کوتاه از جو منطقه، هرروز سبب تقویت میدان‌های باد و تشکیل توفان‌هایی از گرد و خاک در کشور عراق تا پایان هفته جاری خواهد شد.

بر این اساس، با توجه به ‌سوی جریانات جوی، هر روز بخشی از غبار ناشی از این توفان‌ها به جو استان کرمانشاه نفوذ و در بعضی ساعات هوا را به‌ویژه در نواحي مرزی بخصوص در روز چهارشنبه کم‌ و بیش غبارآلود خواهد کرد.

مردم کرمانشاه زمستان سال گذشته نیز از هجوم ریزگردها در امان نبوده و پس از ۱۰ سال برای اولین بار هوای زمستانی کرمانشاه با هجوم ریزگردها از نقطه هشدار رد شد که یکی از مهم‌ترین عوامل آن کاهش بارندگی‌ها در منطقه بود.

طی سال‌های گذشته البته برای مقابله با معضل نفس‌گیر ریزگردها جلسات بسیاری برگزارشده و نظرات فراوانی در این خصوص ارائه‌ شده است اما می‌توان گفت راهکاری اساسی برای رفع این معضل تاکنون اندیشیده نشده و همچنان در نقطه صفر قرار داریم.

در این سال‌ها تنها مواردی نظیر ممانعت از بیرون آمدن کودکان و سالمندان در زمان هجوم ریزگردها یا فروش و عرضه ماسک‌های فیلتر داری که تهیه آن به لحاظ قیمتی برای خیلی از مردم ممکن نیست به‌عنوان راهکار پیشنهادی برای مقابله با ریزگردها مطرح‌ شده است.

کد خبر 336257

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha