معاون شهرداری منطقه ۱۲ تهران در گفت و گویی با تأکید بر این موضوع که حضور مدیران جوان در بعضی پست‌ها به جا و در برخی سمت‌ها نادرست محسوب می‌شود، گفت: تجربه و تخصص سلاح مدیران موفق است.

به گزارش خبرگزاري سما، سعید ارونقی معاون شهرداري منطقه 12 تهران که دانش آموخته مهندسی عمران و کارشناس ارشد برنامه ریزی حمل و نقل است، قاطعانه باور دارد بدون روابط و پارتی بازی راه ورود به عرصه مدیریتی باز است و می توان پله های ترقی را طی کرد. این مدیر جوان می گوید :«به کارگیری نیروهای جوان در بعضی پست ها به جا و در برخی سمت ها نادرست محسوب می شود.» وی معتقد ترکیب تجربه وتخصص کیمیایی برای موفقیت می سازد. شرح گفت وشنود با مدیر جوان عرصه شهری پیش روی شماست.

  • شما در ارزشیابی های مدیران شهرداری تهران به عنوان یک مدیر جوان و موفق شناخته شده اید، ورود شما به شهرداری تهران چقدر در گرو روابط درون سازمانی بوده است ؟

در پاسخ پرسش شما باید بگویم، روابط اولیه در ورود من به شهرداری تهران نقش اساسی نداشته است. من برای جذب به اداره کل منابع انسانی شهرداری تهران درخواستی را ارسال کردم و به خواست خدا بعد طی روند گزینش و و جذب، روند کاری خود را ادامه داده و تا امروز در سمت های مختلفی مشغول خدمت بوده ام.

  • روند طی پست مدیریتی خود را توضیح می دهید ؟

من از سال 1388 به عرصه مدیریت شهری وارد شدم. در طی این مدت در پست های اجرایی، کارشناسی و مدیریتی گوناگونی فعالیت کردم. در ابتدا به عنوان کارشناس ترافیک ناحیه به حوزه حمل ونقل و ترافیک وارد شدم. اندکی بعد پست های مدیریتی مرتبط مانند ریاست قسمت نظارت و اجرای معاونت ترافیک و پشتیبانی فنی به من واگذار شد. در سال 91 در آزمون استعدادیابی مدیران که توسط اداره کل ارزشیابی و کارگزینی مدیران برگزار شد شرکت و رتبه خوبی کسب کردم. بعد از آن در کانون توسعه مدیران شهرداری حضور پیدا کردم و متناسب با نتایج کانون، در دوره های آموزشی مختلفی شرکت کردم. همین پیگیری های باعث شد تا مدتی بعد به عنوان شهردار ناحیه منصوب شوم و نهایتاً ارزیابی ای از دوره تصدی بنده در شهرداری ناحیه شد و منجر به این شد که در جشنواره شهید رجایی مورد تقدیر قرار گیرم. هم اکنون نیزدر سمت معاونت حمل ونقل شهرداری منطقه 12 مشغول به خدمت هستم.

  • فکر می‌کنید کدام نکته در رشد و ارتقای مدیران موفق شائبه ورود شما از طریق روابط یا اصطلاحا پارتی بازی از بین می‌برد ؟

این نکته که ابتدا به عنوان کارشناس ترافیک ناحیه وارد مجموعه شدم ،روند سالم رشد و گذراندن سمت های مختلف کارشناسی و ارتقای پست های مدیریتی را نشان می دهد. بسیارواضح است که تکیه بر روابط یا پارتی بازی از پست هایی کوچک آغاز نمی شود.من از پایین ترین سطوح حوزه حمل ونقل ترافیک کار خود را آغاز کردم.اگر ارتقایی در پست های مدیریتی اتفاق افتاد، ابتدا خواست خدا و بعد از آن به دلیل رضایت مجموعه از طرح ها وبرنامه های اجرا شده بود.

  • به بحث موفقیت شما در عرصه مدیریت بازگردیم آیا از فاکتورهای شهرداری تهران برای سنجش مدیران موفق خبر دارید وآیا این معیارها را کافی لازم می‌دانید؟

سازمان نظام ارزشیابی مدیران شهرداری تهران در سال های اخیر تحولات بنیادی داشته و به واقعیت نزدیک شده است. معتقدم معیارهای نظام ارزشیابی مدیران شهرداری تهران با روزهای نخست فاصله داشته و به پختگی نزدیک تر شده است. معتقدم شاخصه های سنجش موفقیت باید توسط کسانی طراحی شود که خود تجربه گذاراندن معیارهای انتخاب شده را داشته باشند و امروز در نظام ارزشیابی مدیران این نکات رعایت می شود. اگرچه هنوزبه سر منزل مقصود که ارزیابی های موشکافنه است نرسیده ایم اما انصافاً معتقدم نظام ارزشیابی در مسیر درستی گام بر می دارد. مطمئنا درسال های آینده ارزیابی ها از امروز هم دقیق تر خواهد شد.

  • به نظر شما مدیری که به شایسته سالاری باور دارد چه عواملی را برای استخدام یک فرد در نظر می‌گیرد ؟

مدیر شایسته سالار همواره به میزان تاثیر گذاری طرح‌ها وبرنامه‌ها فکر می‌کند. دوم اینکه کسی که هم تعهد کاری داشته باشد و هم از تخصص لازم بهره مند است و خط مشی صادقانه نیز دارد، حتما در لیست مدیر شایسته سالار قرار می گیرد. چنین فردی قطعا سرمایه انسانی برای مجموعه تلقی می شود.وجود یک مدیر متخصص و متعهد نیازهای شهری یک مجموعه را پاسخ می دهد.ابقا متعدد مدیرانی از این دست نشان می دهد که فرایند شایسته سالاری مد نظر مدیران بالادستی نهاد مزبور قرار گرفته است.اگرچه باید شم مدیریتی لازم برای کشف و نگه داری این استعدادها وجود داشته باشد.من معتقدم ظرفیت و قابلیت شناسایی استعدادهای برتر در اداره کل ارزشیابی و کارگزینی مدیران شهرداری تهران وجود داشته و هر ساله از این ظرفیت ها استفاده می‌شود.

  • مسئله بعدی مسئله جوان گرایی است برخی معتقدند مدیران جوان کم تجربه هستند و توان اداره پست مربوطه را دارا نیستند برخی دیگر نیز معتقدند مدیران مسن انرژی لازم را انجام فعالیت های مربوطه را ندارند.نظر شما درباره جوان گرایی چیست؟

به کارگیری نیروهای جوان در پست های گوناگون به گزینه های مختلفی بستگی دارد. به عنوان مثال شهردار یک ناحیه باید روزها و ساعت ها بدون استراحت سر پست خود حاضر باشد. مسلما نیروهای جوان تر که توانایی جسمی بیشتری دارند، برای این سمت مناسب تر هستند. اما فرض کنیم بنا باشد مدیر کلی برای یک ستاد مهم مدیریت شهری انتخاب شود،قطعا نیروهای باتجربه تر برای این جایگاه مناسب تر است و جوان گرایی فاکتور اصلی محسوب نمی شود. بنابراین بازهم نمی توان به شکل صد درصدی به این موضوع نگاه کرد. من معتقدم ترکیب این فاکتور نتایج خوبی را به همراه می آورد. یعنی یک فرد با تجربه در کنار مدیر اجرایی جوان، موفقیت یک مجموعه را تضمین می کنند. به عبارت دیگر زمانی که تجربه و انرژی جوانی در کارهای اجرایی مدنظر قرار بگیرند، شرایط ایده الی برای مجموعه رقم می خورد.

  • برخی بدبینی های اجتماعی نسبت به نوع ابقای مدیران جوان وجود دارد برخی معتقدند عملکرد مدیران جوان وکم تجربگی آنان این تصورات مبنی برپارتی بازی را به وجود آورده است.نظر شما درباره دلایل تصورات اینگونه که قاطعانه نیز ابراز می شود چیست ؟

به نظر من مردم اجتماع یک واژه کلی محسوب می شود، باید ببنیم این اظهار نظر از سوی کدام فرد وبا چه تجربه مدیریتی ابزار می شود. اگر فردی دارای تجربه های مدیریتی شهری است انتقاد و ایرادی را به عملکرد مدیری وارد می کند،این انتقاد جای تامل و بررسی دارد.اما انتقادات مغرضانه برخی افراد که تجربه مدیریتی نداشته اگرچه قابل شنیدن و احترام است اما از اهمیت بررسی کمتری برخوردار است.فراموش نکنیم امروز معاونت توسعه منابع انسانی شهرداری تهران به تولید و به کارگیری نیروهای انسانی می پردازد.یعنی جوانی که درسن 35 سالگی پست خوبی در اختیار گرفته در صورت پیشرفت می تواند به جایگاه بالاتری دست پیدا می کند . این روند چیزی جز تولید و احترام به رشد سرمایه انسانی نیست.قطعا اگر مصداق عدم موفقیت مدیر جوان وجود دارد مصداق موفقیت مدیران جوان نیز فراوان است.اشتباهات مدیریتی همه افراد اعم از پیر وجوان قابل بررسی است و نباید همه را به دید یکسان نگریست. البته تجارب نیز نشان می دهد که کسی با جوان گرایی مخالف نیست و فقط باید نوع وجایگاه انتقادات وپیشنهادات را در محدوده تخصص و انصاف تعریف کنیم.

  • مدیر موفق چگونه می تواند بدون برخی حواشی در عرصه اجرایی موفق باشد ؟

شرط اول توکل به خداوند متعال است. مدیر موفق صرفا با دقت کامل برای انجام وظایف محوله در چارچوب قانون فکر می کند. هدف نهایی مدیر موفق اجرای صحیح طرح های حساب شده و کارامد است. چنین مدیری پرداختن به حواشی را در برنامه های کاری خود قرار نمی دهد.مسلما توجه صرف به اهداف و وظایف محوله راه موفقیت مسئولان را هموار می کند. کسی که با همه وجود به انجام وظایف خود فکر می کند برای پرداختن به حواشی زمانی را تلف نخواهد کرد .

  • بد نیست در میان به طرح وبرنامه های امسال معاونت ترافیک منطقه نیز اشاره کنید ؟

در ادامه فعالیت های آغاز شده در سال 94، با رویکرد توسعه حمل و نقل و ارتقا کیفیت زندگی در منطقه، قطعاً توسعه فضاهای پیاده روی در مبادی مهم منطقه و بهسازی شبکه ترددی منطقه با اجرای برنامه تغییر جهت، استفاده از سیستم های هوشمند حمل و نقل و کنترل مبادی ورودی بازار و مطالعات دقیق برای اجرایی کردن سیستم قطار سبک شهری(LRT) در منطقه 12و نگهداشت بهینه المان‌های ترافیکی در دستور کار معاونت حمل و نقل و ترافیک قرار دارد.

  • به عنوان آخرین سوال شما در راستای جوان گرایی به طرح‌های پژوهشگران جوان در مجموعه توجه خواهید کرد ؟

طرح های مطالعاتی وِیژه برای بهبود حمل ونقل منطقه 12 انجام شده و درحال تکمیل است.منطقه 12 تهران به دلیل تراکم وشلوغی با مشکل سامان دهی بار و کالا رو به روست.با همکاری معاونت بار وکالای سازمان ترافیک،طرح های مدونی برای سامان دهی این مشکل تدوین شده است. این طرح ها در قالب برنامه های کوتاه مدت،میان مدت وبلند مدت طراحی وبرنامه ریزی شده است.با توجه به نیازهای منطقه 12 زمینه طرح های پژوهشی ترافیکی برای فعالان این عرصه فراهم است. قطعا از مباحثی نظیر سیستم های نوین حمل ونقلی مانند "ال .ار. تی " در زمره این نیازهاست. کارشناسان ومتخصصان حوزه ترافیک می توانند طرح های پژوهشی را به منطقه 12 ارائه کنند. مسلما معاونت حمل ونقل 12 از نظرات و پیشنهادات کارشناسان ترافیکی استقبال خواهد کرد.

کد خبر 336252

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha