همشهری آنلاین: نواک جوکوویچ٬ مرد شماره یک تنیس جهان موفق شد با پیروزی بر اندی ماری٬ نفر شماره دوم جهان در فینال جام آزاد فرانسه برای نخستین بار قهرمان این گرند اسلم شود.

N.Djokovic

در این بازی جوکوویچ که ست اول را در پی چندین اشتباه به حریف اسکاتلندی خود واگذار کرد٬ توانست سه ست پیاپی را به سود خود به پایان ببرد و نام خود را در کنار تنیس‌بازانی چون روی امرسون٬ آندره آغاسی٬ راجرر فدرر و رافائل نادال ثبت کند که توانسته‌اند در هر چهار گرند اسلم قهرمان شوند.

ست اول را ماری با نتیجه ۳-۶ برد و سه ست بعدی با نتیجه ۶-٬۱ ۶-۲ و ۶-۴ به سود جوکوویچ پایان یافت.

این دوازدهمین قهرمانی این تنیس‌باز ۲۹ ساله اهل صربستان در مسابقات گرند اسلم است.

به گزارش بي بي سي، در مجموع در تاریخ تنیس در میان مردان فقط هشت تنیس‌باز توانسته‌اند در هر چهار گرند اسلم برنده شوند. ستارگانی چون پیت سمپراس و جیمی کانرز هیچگاه نتوانستند در مسابقات جام آزاد فرانسه قهرمان شوند.

جوکوویچ پیش از این سه بار دیگر هم تا فینال جام آزاد فرانسه رسیده٬ اما هر سه بار ناکام مانده بود. او دو بار در فینال به رافائل نادال باخت که با ۹ قهرمانی رکورددار این مسابقات و معروف به "سلطان خاک‌رس" است.

او سال گذشته در فینال مغلوب استانیسلاس واورینکا از سوئیس شد.

جوکوویچ همچنین نخستین تنیس‌باز از سال ۱۹۶۹ و پس از راد لیور استرالیایی است که توانسته است در چهار گرند اسلم پی‌درپی قهرمان شود.

ماری هم با آن که بار دیگر در مقابل جوکوویچ ناکام ماند٬ اما توانست رکورد جدیدی در این مسابقات برای خود ثبت کند. او نخستین تنیس‌باز بریتانیایی از سال ۱۹۳۷ و تنها تنیس‌باز بریتانیایی در دوره مسابقات اوپن (از ۱۹۶۸) است که توانسته به فینال جام آزاد فرانسه راه یابد.

ماری تاکنون از ۱۰ باری که به فینال مسابقات گرند اسلم رسیده٬ ۸ بار بازنده شده که ۵ بار آن مقابل جوکوویچ بوده است.

پيش از اين نيز در فینال مسابقات زنان گاربینه موگوروسا، تنیس‌باز ۲۲ ساله اسپانیایی با پیروزی مقابل سرنا ویلیامز قهرمان شد.

موگوروسا که نفر چهارم رده‌بندی جهانی تنیس است با نتیجه ۴-۶ و ۵-۷ حریفش را شکست داد تا باخت مقابل این حریف در فینال سال گذشته ویمبلدون را تلافی کند.

این اولین قهرمانی مورگورسا در یک گرند‌اسلم بود و همچنین اولین قهرمانی یک اسپانیایی در رولان گاروس پس از قهرمانی آرانتزا سانچس ویکاریو در سال ۱۹۹۸.

گاربینه موگوروسا

 

کد خبر 336212

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha