چهارشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۰ - ۰۶:۵۶
۰ نفر

همشهری آنلاین- مریم‌ دری‌منش: هرساله در بخشی از شهر لندن به نام "ویمبلدون" مسابقات تنیسی به همین نام طی دو هفته در ماه‌های ژوئن و ژوئیه برگزار می‌شود.

wimbledon logo

مسابقات تنیس ویمبلدون قدیمی‌ترین و معتبرترین تورنمنت تنیس در جهان است. این مسابقات سومین گرند اسلم سال و تنها گرند اسلمی است که هنوز روی زمین چمن انجام می‌شود.

تاریخچه

اولین مسابقات تنیس روی چمن در 9 ژوئیه سال 1877 در محوطه‌ای در "وورپل رُد" در ویمبلدون برگزار شد. این مسابقات در آغاز فقط ویژه مردان بود، اما از سال 1884 مسابقاتی مجزا برای بانوان و نیز دوبل مردان نیز برگزار شد.

از سال 1910 هم خهارجی‌ها اجازه شرکت در مسابقات را یافتند. مسابقات دوبل بانوان و دوبل مختلط هم از سال 1913 در برنامه این بازی‌ها گنجانده شد. در سال 1922 یک مجموعه جدید تنیس در "چرچ رُد" افتتاح شد. مجموعه‌ای که با گنجایش 14000 تماشاگر به مرکز ورزش تنیس تبدیل شد.

در سال 1937 برای اولین بار این مسابقات از تلویزیون پخش شد.

سنت‌ها

ویمبلدون تا امروز شکل قدیمی و خاص خود را حفظ کرده است، آنچه که سبب تمایز این مسابقات از دیگر تورنمنت‌های تنیس شده است.

فقط در اینجا هنوز هم قوانین قدیمی حکمفرماست. به عنوان مثال 90 درصد لباس‌ ورزشکاران باید به رنگ سفید باشد و تماشگران هم بر طبق سنتی قدیمی با خود توت‌فرنگی و خامه دارند تا هنگامی که بر اثر باران بازی قطع می شود، حوصله تحمل این شرایط را که کم هم اتفاق نمی‌افتد داشته باشند.

سنت دیگر این است که اولین یکشنبه پس از شروع تورنمنت، روز استراحت می‌باشد. همیشه بازی افتتاحیه را نیز مدافع عنوان قهرمانی در بخش انفرادی مردان، در زمین "سنتر کورت" برگزار می کند.

امروزه مسابقات تنیس ویمبلدون در بخش انفرادی زنان و مردان، دوبل زنان و مردان، مسابقات مختلط و نیز مسابقات رده سنی جوانان برگزار می‌شود. مهم‌ترین دیدارها در زمین "سنتر کورت" و "سنتر کورت 1" انجام می‌شود.

قهرمانان

رکورددار قهرمانی در "چرچ رُد" تنیسور متولد جمهوری چک، و شهروند فعلی آمریکا، "مارتینا ناوراتیلووا" با 9 قهرمانی بین سال‌های 1978 و 1990 است. در بین مردان، "پت سمپراس" آمریکایی با هفتمین قهرمانی‌اش در سال 2000 به رکورد "ویلیام رنشاو" رسید که در دهه 80 حاکم بی‌چون و چرای این تورنمنت بود.

طولانی‌ترین قهرمانی پی در پی نیز در بین زنان متعلق به "ناوراتیلووا" با 6 قهرمانی پیاپی از سال 1982 تا 1987، و در بین مردان، متعلق به "رنشاو"،‌ او هم با شش قهرمانی از سال 1881 تا 1886 است.

"بیورن بورگ" سوئدی هم با 5 قهرانی متوالی بین سال‌های 1976 تا 1980، هم رکورد "هیو داهرتی" است.

در 8 ژوئیه سال 2007 "روجر فدرر" سوئیسی هم پنجمین قهرمانی پی در پی خود را کسب کرد. "پت سمپراس" 4 بار پشت سرهم بین سال‌های 1997 تا 2000 به قهرمانی در این تورنمنت دست یافت.

کد خبر 137717
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ساير ورزش‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز