یکشنبه ۱۲ شهریور ۱۳۸۵ - ۰۶:۱۲
۰ نفر

صدف کوه کن: امروزه نقش تغذیه در ایجاد یا پیشگیری از بروز بسیاری از بیماری‌ها شناخته شده‌است.

به عنوان مثال مشاهده شده که در برخی قبایل آفریقایی که از فیبر غذایی فراوانی استفاده می‌کنند، سرطان روده وجود ندارد.

در این میان، وجود ارتباط بین شیوع بیماری کرونری قلبی و میزان بالای کلسترول خون اثبات شده است. به طوری که با افزایش کلسترول خون، شیوع تصلب شرائین و بیماری کرونری قلب نیز بالا می رود.

علاوه بر این، کلسترول بالا، عامل مساعد کننده ای برای سنگ های صفراوی است.

بنابراین قبل ازشروع هر بحثی، بهتر است بدانید که کلسترول یکی از انواع چربیهای خون است، از انواع دیگر چربیهای خون، تری گلیسرید را می توان نام برد که البته تأثیر آن در بروز بیماریهای قلبی از کلسترول کمتر است و همچنین در صورت بالا بودن، کاهش آن نیز به سختی صورت می پذیرد.

کلسترول

کلسترول ماده ای بی بو، نرم و مومی شکل است که معمولاً در همة قسمتهای بدن از جمله مغز، سیستم عصبی، پوست، کبد، روده، قلب، اسکلت و حتی هورمون های جنسی وجود دارد. این چربی اساساً در کبد ساخته می شود و توسط صفرا به روده ترشح می شود. کلسترولی که در صفرا ترشح می شود، نقش مهمی در جذب چربیها و برخی از ویتامین های محلول در چربی از دستگاه گوارش دارد.

ذکر این نکات به این دلیل بود تا شما متوجه شوید، کلسترول نه تنها چیز بدی نیست، بلکه وجود آن ضروری هم هست. اما مشکل، زمانی رخ می دهد که بیش از نیاز مصرف شود.در واقع کبد همه کلسترول مورد نیاز بدن را از ملکول های اولیه می سازد و حتی اگر ذره ای کلسترول در برنامه غذایی نباشد، هرگز بدن، با کمبود آن مواجه نخواهد شد و در اصل کلسترولی که در برنامه غذایی افراد وجود دارد برای خالی نبودن عریضه است و نیازی به آن نیست.

هر چه میزان کلسترول بالاتر باشد، احتمال وقوع حمله قلبی بیشتر خواهد بود، شاید باور نکنید تا همین اواخر، پزشکان مطمئن نبودند که پائین آوردن میزان کلسترول بدن، مفید باشد، بعضی از محققان اعتقاد داشتند که درمان آن تأثیری در عامل نهفته بیماری ندارد، پس از سالها تحقیق و بعد از آن که بر روی هزاران نفر آزمایش انجام شد، اکنون شواهدی در دست داریم که نشان می دهد، پائین آوردن کلسترول بسیار مؤثر است.

در واقع با کاهش کلسترول به میزان 1درصد، حمله قلبی به میزان 2درصد کاهش می یابد، علاوه بر این دانشمندان ثابت کرده اند که کاهش میزان کلسترول خون، پلاک های سرخرگی مسدود کننده را کوچک می کند.

برخی از علایمی که با بالا رفتن چربی خون ظاهر می شود عبارت است از:
درد در ماهیچه ساق به هنگام راه رفتن، درد در ناحیه شکم، درد در ناحیه بازو و شانه، سرگیجه.
در اصل بالا رفتن چربیها در مراحل اولیه و تا مدتها نشانه های خاصی ندارد و تنها با انجام آزمایشات از جمله آزمایش خون قابل اندازه گیری است. به طور کلی رنج مطلوب برای چربیهای خون عبارت است از:

-کلسترول کمتر از 200-180 میلی گرم در دسی لیتر
-تری گلیسرید کمتر از 200 میلی گرم در دسی لیتر
- LDL کمتر از 160 میلی گرم در دسی لیتر
- HDL برای آقایان بین 50-40 میلی گرم در دسی لیتر و برای خانم ها بین 60-50 میلی گرم در دسی لیتر است که در واقع HDL زیر 35 خطرناک است ( مهمترین روش افزایش HDL اجتناب از سیگار ـ کاهش وزن و افزایش فعالیت فیزیکی)  است.

آمریکائیها، همان اندازه که غالباً در مورد وزن، لباس و نوه های خود حساس هستند، به میزان چربیهای خون خود نیز حساسیت نشان می دهند، در حالیکه در ایران این حساسیت تنها زمانی پیش می آید که خطر بیماری جدی تلقی شود.

از این رو بد نیست همه افراد مورد سنجش چربیهای خون یکبار در هر ماه قرار بگیرند و به آزمایش فاکتورهای چربی در خون خود بپردازند. البته از آنجائیکه شرایط فردی، خانوادگی، اجتماعی و … در فردی به فرد دیگر متفاوت است، تفسیر نتایج آزمایشگاهی را به پزشک خود بسپارید.البته ممکن است مقدار بسیار کم کلسترول (کمتر از 140 میلی گرم در دسی لیتر) با افزایش احتمال ابتلا به سرطان کبد، ریه، لوزالمعده، همراه باشد.

همچنین کم بودن کلسترول می تواند بروز خونریزی مغزی (پارگی رگها مغزی که موجب خونریزی در مغز می شود.) را به دو برابر افزایش داده و با بیماری مزمن ریوی و حتی افسردگی همراه باشد.
برای آگاهی از عوامل خطر بیماریهای قلبی به لیست کردن آنها برای شما می پردازیم:


سن: مردان بالای 45 سال و زنان بالای 55 سال ( یا آنهایی که یائسگی زودرس دارند و استروژن درمانی نمی کنند) ، سابقه فامیلی بیماری زودرس قلبی و عروقی ، استعمال فعلی دخانیات، پرفشاری خون (فشار بیش از 140 بر 90 میلی لیتر جیوه یا کسانی که داروی ضد فشارخون دریافت می کنند)، دیابت ( مرض قند)، کاهش HDL (کلسترول خوب) کمتر از 35 میلی گرم در دسی لیتر
اکنون بهتر است بدانید چه غذاهایی برای کنترل چربیهای خون بهتر است که حذف یا محدود گردد و جایگزین های مناسب غذایی آنها را بشناسید.

در واقع این بحث به 2 بخش غذاهایی که باید از آنها اجتناب کرد و غذاهایی که در رژیم غذایی شایسته است که به آنها پرداخته شود تقسیم می شود در زیر مواردی وجود دارد که بهتر است آنها را رعایت کنید:

۱ - به بررسی دقیق برچسب های مواد غذایی که بیرون از منزل تهیه می کنید، بپردازید زیرا در اکثر آنها از کرم، زرده تخم مرغ یا روغن هایی مثل روغن نارگیل و روغن دانه نخل وجود دارد ( از این ماده هنوز در برخی کافی میت ها، غذاهای منجمد، پوشش های پر چرب غذا، کراکر، شیرینی و کیک های آماده استفاده می شود) که با مطالعه برچسب ها به این موارد پی خواهید برد.


۲ - از دسته مواد قندی، آرد سفید و آرد برنج (بدون سبوس) و تمام غذاهایی که با این دو ترکیب تهیه می شوند نیز جزو غذاهای افزایش دهنده کلسترول به شمار می آیند. البته برخی مواد قندی مثل عسل در طبیعت وجود دارند که می تواند حتی موجب کاهش کلسترول شود زیرا عسل دارای مواد ضداکسیدکننده بوده، از این رو فوایدی را در جهت کاهش کلسترول خون خواهد داشت. بنابراین توصیه می شود از عسل- آن هم عسل هایی که رنگ تیره تر دارند- در رژیم غذایی خود استفاده کنید.

۳ - قهوه را باید صاف شده (فیلتر شده) استفاده کرد، زیرا احتمالاً قهوه جوشیده حاوی مواد مضر است و کلسترول را بالا می برد و بهتر است در صورت تمایل به مصرف قهوه از نوع بدون کافئین آن استفاده نشود.

مصرف کافی میت را بهتر است محدود کنید و از مصرف خامه های غیرلبنی قهوه جداً بپرهیزید.

۴ - در واقع رژیم های گیاه خواری که مصرف میوه ها و سبزی ها را همراه با گوشت های سفید و لبنیات کم چرب در برنامه روزانه دارند، بسیار مفید است، اما رژیم های گیاه خواری مطلق به دلیل امتناع افراد از مصرف هر نوع گوشت و محدودیت در مصرف تخم مرغ و لبنیات، با خطر کمبود ویتامین های B12 ( که کمبود آن منجر به نوعی کم خونی وخیم می شود)، روی و آهن همراه است.

به خصوص در دوران بارداری، نوجوانی و در سنین سالمندی ( که B12 کمتری جذب می شود). این افراد در صورت استفاده از این رژیم ها بهتر است تا از مکمل یاری (البته با مشورت با پزشک یا رژیم درمان خود) استفاده کنند.

۵ - به طور کلی به کودکان دچار اضافه وزن، رژیم کاهش وزن داده نمی شود و سعی در تثبیت وزن خواهد شد، اما مواردی نیز وجود دارد که رژیم درمان ها از رژیم کاهش وزن برای کودکان استفاده می کنند و آن مربوط به شرایطی است که اضافه وزن در کودک همراه با بالا بودن کلسترول همراه باشد. در این صورت استفاده از یک رژیم منظم ضرورت دارد.

۶ - مصرف مایعات را فراموش نکنید و به میزان زیاد آب بنوشید، اما حین غذاخوردن از مصرف مایعات حذر کنید. در صورت لزوم فقط کمی آب میوه یا آب سبزیجات استفاده کنید.

۷ - غذا را در یک جو آرام میل کنید و در زمانی که خستگی زیاد غالب است یا در زمانی که عصبی هستید، به حجم زیاد غذا نخورید و بدانید استرس و تنش های عصبی از عوامل به وجود آورنده انواع بیماری هاست و به خودی خود قادر به بر هم زدن تعادل چربی های خون خواهد بود. پس همیشه این اصل را به خاطر داشته باشید که سلامتی در آرامش فراهم می آید.

۸ - از چاقی بپرهیزید و در نظر داشته باشید که چاقی، بدن را به سوی بیماری ها سوق می دهد، بنابراین شیوه های غلط طبخ غذا و نگهداری از آن را تغییر دهید. با چنگال غذا بخورید یا از بشقاب کوچک استفاده کنید. غذاها را سرخ نکنید و به خاطر داشته باشید برای هضم درست و اصولی، نیازمند جویدن غذا به شکل کامل هستیم.

۹ - در کنار رژیم غذایی کنترل شده برای کلسترول و چربی های خون، ورزش را فراموش نکنید. ورزش کردن به آرامش اعصاب نیز کمک خواهد کرد و ورزش نکردن موجب تحلیل عضلات خواهد شد.

کد خبر 3361

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز