دوشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: مدیر باغبانی جهاد کشاورزی گلستان از شناسایی ۴۰۰ گونه گیاه دارویی در استان خبر داد و گفت: هم اکنون ۲۴۴ هکتار از اراضی گلستان به کشت گیاهان دارویی اختصاص دارد.

شناسایی ۴۰۰ گونه گیاه دارویی در گلستان

به گزارش ایرنا، مرتضی صادقی روز یکشنبه در نخستین جشنواره گیاهان دارویی استان که درمحل موزه پارک ملی گلستان واقع در شرق شهرستان گالیکش برگزار شد، افزود: از مجموع اراضی زیر کشت گیاهان دارویی استان، 130 هکتار زعفران و مابقی به انواع دیگر گیاهان اختصاص دارد.

وی افزود: بر اساس سند چشم‌انداز توسعه گلستان در افق 1404 باید سطح کشت گیاهان دارویی در استان به 2 هزارو 400 هکتار و تولید در این بخش نیز از 196 تن کنونی به چهار هزار و 450 تن افزایش یابد.

صادقی اضافه کرد: براساس سند توسعه گلستان همچنین تعداد واحدهای فراوری گیاهان دارویی استان از 2 واحد کنونی با اشتغال‌زایی 292 نفر به پنج واحد با اشتغال سه هزار و 360 نفر افزایش می‌یابد.

وی تصریح کرد: برای تحقق این سند با همکاری منابع طبیعی، یک پنجم عرصه‌های شیبدار استان گلستان در طرح تغییر کاربری برای کشت گیاهان دارویی پیش‌بینی شده است که در ارتقای درآمد روستاییان، ایجاد اشتغال و جلوگیری از مهاجرت از مناطق روستایی موثر است.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی گلستان همچنین یادآور شد: درسال 1391 با توجه به نیاز استان به داروهای گیاهی ذیل شورای برنامه‌ریزی استانداری 14 جلسه با 51 مصوبه در خصوص کمیته تحقیقی گیاهان دارویی با سه کارگروه تشکیل شد.

صادقی گفت: در این جلسه‌ها 22 گونه از گیاهان دارویی اولویت‌دار گلستان شناسایی و در پنج عرصه اقدام به کشت آزمایشی این گیاهان از جمله 130 هکتار زعفران شد که اکنون 90 هکتار آن به باردهی رسیده است و سال گذشته 730 کیلوگرم زعفران از نوع مرغوب برداشت شد.

وی، کشت گل محمدی را از دیگر اقدام ها برشمرد و افزود: کشت این گیاه در دو تا سه قطعه در شهرستان مینودشت در شرق استان گلستان انجام شد که محصول آن از بهترین گل‌های محمدی در کشور به شمار می‌رود.

صادقی، پایش گیاهان دارویی گلستان، تهیه نقشه پراکنش و بانک اطلاعات آن، ثبت گیاه سرخدار به عنوان اثر ملی، در اولویت قرار گرفتن سرمایه‌گذاری در حوزه گیاهان دارویی و ایجاد صنایع فراوری آن، تسهیل در ورود سرمایه‌گذار خارجی و صادرات به کشورهای آسیای میانه را از مهم‌ترین اقدام‌ها و راهکارها برای توسعه کشت گیاهان دارویی در استان برشمرد.

شهرستان گالیکش با افزون بر 60 هزار نفر جمعیت در شرق استان گلستان واقع است. 

کد خبر 336079

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha