همشهری آنلاین: فعالان حوزه بهداشت عمومی می‌گویند پیش‌نویس اخیر قانون ملی ضد دخانیات چین به‌طور چشمگیری ضعیف‌تر از مقررات قبلاً پیشنهادشده است.

به گزارش رویترز حامیان بهداشت عمومی و افراد آشنا به این لایحه جدید می‌گویند انحصار قدرتمند دولتی دخانیات برای ایجاد این تغییرات لابی کرده است.

به گفته آنان، صنعت دخانیات از دفتر امور قانون‌گذاری «شورای دولتی»، کابینه چین، را ترغیب کرده است که به دادن مجوز برای تبلیغات سیگار ادامه دهد و به محل‌های کار، رستوران‌ها و سایر مکان‌های عمومی اجازه دهد تا محل‌های محصوری برای سیگاری‌ها ایجاد کند.

به گفته گروه‌های حامی بهداشت، نسخه ابتدایی‌تر این قانون که در سال ۲۰۱۴ برای اظهارنظر عمومی منتشر شد، شامل موادی بود که سیگار کشیدن را در محل‌های کار و وسایل حمل‌ونقل عمومی ممنوع می‌کرد و مانع تبلیغات و ترویج دخانیات می‌شد.

یک فعال بهداشتی که در جلسات در سطوح بالا درباره تدوین این قانون شرکت داشته است، گفت: «ازآنجایی‌که صنعت دخانیات بخش بزرگی از دولت است، آنان نیازی به عمومی کردن این مباحثات نمی‌بینند.»

«قضیه این‌طور نیست که شرکت‌های چندملیتی دخانیات مجبور باشند برای تأثیرگذاری بر این فرآیند لابی کنند. در چین این شرکت‌ها درون این فرایند هستند.»

یک فعال دیگر بهداشتی که او هم در تدوین مقررات از نزدیک دخیل بوده است، افزود: «آنان سازمان بسیار قدرتمندی هستند، بنابراین تأثیر واقعاً عمده‌ای دارند. علت این است که آنان در سهم بزرگی در درامدهای مالیاتی دولت دارند.»

اداره دولتی انحصار دخانیات که بر «شرکت ملی دخانیات چین» نظارت دارد، از اظهارنظر دراین‌باره خودداری کرد.

شرکت ملی دخانیات چین صدها برند سیگار ازجمله برند محبوب «رد پاگودا ماونتین» را تولید می‌کند، و شرکت‌های خارجی تولیدکننده سیگار در مقام مقایسه حضور ناچیزی در بازار چین دارند.

سخنگوی کمیسیون ملی بهداشت تنظیم خانواده چین که در تدوین پیش‌نویس‌های اولیه این قانون شرکت داشت، گفت این قانون تحت نظارت اداره امور قانون‌گذاری شورای دولتی قرار دارد

اداره اطلاعات شورای دولتی، بخش روابط عمومی کابینه چین، دراین‌باره اظهارنظری نکرد

  • درآمدهای عظیم مالیاتی


این انحصار دولتی ۹۸ درصد از بازاری شامل بیش از ۳۰۰ میلیون سیگاری را در اختیار خود دارد و چین را به بزرگ‌ترین تولیدکننده و فروشنده سیگار در جهان تبدیل کرده است. این انحصار ۷ تا ۱۰ درصد از درآمد مالیاتی سالانه دولت را تأمین می‌کند.

فعالان ضد سیگار امیدوار بودند که ممنوعیت کامل سیگار کشیدن در مکان‌های عمومی در سطح کشور در این قانون بیاید، مشابه با آن چیزی که قوانین سخت‌تر شهرداری‌ها در شهرهایی مانند پکن با موفقیت نسبی به انجام رسانده‌اند.

اما همه شهرهای بزرگ چین مقررات سختی بر ضد سیگار ندارند و اغلب بخش‌های این کشور در انتظار مقررات ملی دراین‌باره هستند.

آخرین پیش‌نویس قانون ملی ضد سیگار که در ماه آوریل در میان افراد دخیل در تدوین آن منتشر شد، تبلیغات دخانیات را ممنوع نکرده بود.

تبلیغات ضد سیگار در حال حاضر در مکان‌های عمومی و رسانه‌های گروهی ممنوع هستند، اما به‌طور گسترده‌ای در خواروبارفروشی‌ها و کیوسک‌ها دیده می‌شوند.

آخرین پیش‌نویس همچنین به ادارات دولتی و سایر محل‌های کار و نیز مجتمع‌های بیمارستانی، رستوران‌ها و کافه‌ها اجازه می‌دهد تا اتاق‌های سیگار کشیدن ایجاد کنند.

البته قانون جدید جریمه‌های برای افرادی که این از این مقررات تخطی کنند در نظر گرفته است و ایجاد برنامه‌های بیشتری در مدارش را برای تعلیم کودکان درباره خطرات سیگار کشیدن پیش‌بینی کرده است.

برنارد شوارتلندر، نماینده سازمان جهانی بهداشت در چین اخیراً در بیانیه‌ای نومیدی خود را از «راه‌های فرار مسئله‌ساز» در این پیش‌نویس قانون ابراز کرد.

بر اساس آمار سازمان جهانی بهداشت، بیماری‌های مرتبط با دخانیات هرسال بیش از یک‌میلیون نفر را در چین می‌کشند.

پکن از اول ژوئن سال گذشته سیگار کشیدن در مکان‌های عمومی را در این شهر ممنوع کرد. بررسی‌های اخیر به‌وسیله مقامات بهداشتی شهرداری‌ها نشان‌دهنده حمایت گسترده از ممنوعیت سیگار کشیدن در مکان‌های عمومی است و مقامات می‌گویند اعمال این قوانین موفقیت‌آمیز بوده است.

کد خبر 336054

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha