شهروندان سوئیسی امروز برای اعلام نظر در مورد طرح بی‌سابقه «پرداخت حقوق ماهانه» از سوی دولت به شهروندان، به پای صندوق‌های رأی می‌روند.

کمپین تبلیغاتی طرفداران طرح پرداخت حقوق ماهانه

براساس اين طرح قرار است دولت مبلغ حقوق پايه كه 2هزار و 500فرانك (حدود 9ميليون تومان) است را به‌صورت ماهانه به همه بزرگسالان اين كشور پرداخت كند. مبلغ پرداختي به كودكان هم چيزي حدود 600فرانك (حدود 2ميليون تومان) خواهد بود. درصورت رأي مثبت مردم، اين طرح براي بيش از 8ميليون تبعه سوئيس قابل اجراست.

پيش از اين نيز در ديگر كشورهاي غربي ازجمله هلند، فنلاند و كانادا در مورد طرح پرداخت حقوق ماهانه صبحت‌هايي مطرح شده بود اما همه‌پرسي سوئيس نخستين رأي‌گيري در ميان اين كشورهاست. اين طرح نخستين‌بار از سوي گروهي از هنرمندان، نويسندگان و دانشگاهيان سوئيس مطرح شد.

آنها براساس قانوني در اين كشور، موفق شدند با جمع‌آوري 100هزار امضا طرحشان را به سطح يك همه‌پرسي ملي برسانند. سوئيس، پنجمين كشور ثروتمند جهان، جزو كشورهايي است كه بالاترين سطح دستمزد را دارد اما طرفداران اين طرح مي‌گويند اقدام جديد باعث خواهد شد مردم از ساعات كارشان كم‌كنند و به جاي آن به زندگي خانوادگي‌شان بپردازند. به عقيده آنها همچنين براي آنهايي كه بيكار هستند، تأمين مالي دولتي امنيت خاطر ايجاد خواهد كرد. آنها همچنين معتقدند، دنياي آينده دنياي كار انسان‌ها نيست، بلكه دنياي كار روبات‌هاست.

اين طرح در ميان چهره‌هاي سياسي و دولتي سوئيس از حمايت چنداني برخوردار نيست چرا كه به‌گفته آنها منبع تأمين مالي مشخصي ندارد. هيچ‌يك از احزاب سوئيس نيز از اين طرح حمايت نكرده‌اند. نگراني از افزايش مهاجرت به سوئيس از ديگر دلايل مخالفت دولت و مجلس با اين طرح است. فارغ از اين، آخرين نظرسنجي‌ها نشان مي‌دهد بيش از 60درصد مردم سوئيس، خود با اجراي چنين طرحي مخالف هستند و آن را باعث از بين بردن فضاي كسب و كار در اين كشور و لطمه به اقتصادشان مي‌دانند.

کد خبر 335875

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha