یکی از غذاهای سنتی ایرانی ما که کمتر شناخته شده است حلیم بادمجان است که غذای ویژه و خوشمزه‌ای به‌حساب می‌آید. در ادامه با طرز تهیه حلیم بادمجان آشنا می‌شوید.

halim bademjan - حلیم بادمجان - غذا - آشپزی

به گزارش همشهری آنلاین، اصلا غذایی هست که با بادمجان درست شود و به دل ننشیند؟ با این صیفی خوشمزه هم می‌توانید غذای گوشتی درست کنید و هم غذای گیاهی. هم می‌توانید غذای پلویی درست کنید و هم خورش و آبگوشت و انواع خوراک و فینگرفود. یکی از این خوراک‌های لذیذ و دلچسب حلیم بادمجان است که سبک اصفهانی آن از همه معروف‌تر است. حلیم بادمجان گاهی بدون گوشت با برنج یا عدس درست می شود. اما حلیم بادمجان با گوشت محبوب‌تر است.

مواد لازم

گوشت ١۵٠ گرم
بادمجان ۵ عدد قلمی
پیاز ٢ عدد
عدس ۱/۴ پیمانه
برنج ۱/۳ پیمانه
گردوی آسیاب شده ٢ قاشق
کشک به اندازه دلخواه
نعناع داغ ٢ قاشق

طرز تهیه حلیم بادمجان

► مرحله اول

برنج و عدس را حتما از قبل خیس کنید. اول از همه گوشت‌ها را با یک عدد پیاز بگذارید بپزد. عدس را هم با برنج روی اجاق گاز بگذارید تا حسابی بپزد و این مخلوط را مدام هم بزنید تا ته نگیرد.

► مرحله دوم

بادمجان‌ها را کبابی کنید و پوست آنها را بگیرید. اما می‌توانید بادمجان‌ها را به‌صورت سرخ شده هم در این غذا استفاده کنید. در این صورت باید تلخی بادمجان‌ها را بگیرید، بنابراین آنها را توی آب و نمک قرار بدهید تا نیم ساعت بماند و بعد آنها را با دستمال تمیز خشک کرده و سرخ کنید.

► مرحله سوم

حالا پیازها را سرخ کنید و گوشت و برنج و عدس را به آن اضافه کنید تا کمی تفت بخورد. بعد همه مواد را باهم بکوبید تا کشدار شود. بهتر است برای این کار از روش‌های جدید مثل استفاده از گوشتکوب برقی صرف‌نظر کنید زیرا باعث می‌شود مواد پخته شما کش نیاید.

به طور سنتی برای کوبیدن حلیم بادمجان از گوشتکوب دستی استفاده می‌شود. گفته می‌شود که این کار موجب کشدار شدن گوشت می‌شود.

► مرحله چهارم

برای درست کردن نعناع داغ هم، اول روغن را بگذارید تا داغ شود بعد حرارت زیر آن را خاموش کنید و نعناع‌ها را در روغن داغ بریزید. اگر حرارت زیر تابه خاموش نباشد نعناع سریع می‌سوزد. در نهایت کشک و گردو و نعناع داغ را به حلیم بادمجان‌تان اضافه کنید و اجازه بدهید غذا چندتایی جوش بزند تا غلیظ‌تر شود.
حالا حلیم بادمجان شما آماده است.

فوت کوزه‌گری درست کردن حلیم بادمجان

  • نکته قابل توجه در مورد حلیم بادمجان این است که عدس، گوشت و بادمجان طبعی سرد دارند و همراه این غذا نباید از ماست استفاده کنید. اضافه کردن گردو و نعناع باعث می‌شود طبع سرد این غذا متعادل‌تر شود. بهترین نوشیدنی برای کنار این غذا سکنجبین است که طبع گرمی دارد.
     
  • برای تزئین روی حلیم بادمجان می توانید در کنار سیر داغ، پیاز داغ و نعنا داغ از گردوی خرد شده و گل محمدی نیز استفاده کنید.
     
  • برای درست کردن حلیم بادمجان بهتر است از گوشت گردن و یا گوشت سردست گوسفندی استفاده کنید.
     
  • اگر برای تهیه حلیم بادمجان از عدس استفاده می کنید، باید عدس را به صورت جداگانه در ۲ تا ۳ لیوان آب بپزید. سپس برنج را به آن اضافه کنید و بعد از پخت کامل عدس و برنج آن را با سایر مواد حلیم بادمجان ترکیب کنید.
     
  • برای درست کردن نعناع داغ باید مقداری روغن در یک ماهیتابه گود و کوچک بریزید. سپس بعد از داغ شدن روغن ۲ قاشق غذاخوری نعناع خشک به آن اضافه کنید و بعد از یک دقیقه شعله گاز را خاموش کنید. توجه داشته باشید که رنگ نعناع داغ به هیچ عنوان نباید سیاه شود. زیرا در این صورت ممکن است طعم آن نیز کمی تلخ شود و روی مزه غذا تأثیر بگذارد.
     
  • حلیم بادمجان در شهرهای دیگر همانند کرمانشاه، کرمان و شیراز نیز تهیه می‌شود و روش پخت آن کمی نسبت به روش پخت حلیم بادمجان اصفهانی متفاوت است.
  • بهتر است گوشتی که برای تهیه حلیم بادمجان اصفهانی استفاده می‌شود، کمی چرب باشد. این کار موجب خوش طعم‌تر شدن غذا می‌شود.
     
  • بسیاری از افراد برای درست کردن حلیم بادمجان از بادمجان کبابی استفاده کنند. این کار موجب می‌شود تا غذای شما رژیمی‌تر و کم روغن‌تر شود.
     
  • در زمان پخت برنج برای حلیم بادمجان اصفهانی سعی کنید آن را هم نزنید. این کار از ته گرفتن برنج جلوگیری می‌کند.
     
  • شما می‌توانید برای سرعت بخشیدن به فرایند پخت گوشت از زودپز استفاده کنید.
     
  • به طور سنتی برای کوبیدن حلیم بادمجان از گوشتکوب دستی استفاده می‌شود. گفته می‌شود که این کار موجب کشدار شدن گوشت می‌شود. در حالی که ممکن است گوشت بعد از کوبیده شدن توسط گوشتکوب برقی یا میکسر حالت کشدار خود را از دست بدهد.
کد خبر 335540

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تغذیه و آشپزی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha