سه‌شنبه ۱۷ مهر ۱۳۸۶ - ۱۱:۴۹
۰ نفر

عصمت شبانی : یک قاضی کانادایی هفته گذشته 4 پزشک و یک شرکت داروسازی آمریکایی را که در ماجرای توزیع خون‌‌های آلوده به ویروس ایدز HIV در این کشور به اهمال متهم شده بودند، تبرئه کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این اولین محاکمه جنایی در مورد بزرگترین رسوایی بهداشتی کانادا بود که در آن بیش از 20هزار نفر در دهه‌های 1980 و 1990 به ویروس ایدز و هپاتیت C آلوده شدند. تاکنون، دست کم 3هزار نفر از این بیماران فوت کرده‌اند که 800 نفر در نتیجه ایدز بوده است.

 اما هفته گذشته، دادگاه عالی اونتاریو در تورونتوی کانادا حکم کرد که دکتر راجر پرالت رئیس سابق صلیب سرخ کانادا در این پرونده مرتکب اهمال نشده است.2 پزشک دیگر کانادایی، مدیر شرکت آمریکایی داروسازی آرمور و خود این شرکت هم تبرئه شدند. این افراد متهم شده بودند که در شناسایی نمونه‌های خون آلوده قصور کرده‌اند و درصورت محکومیت با 10 سال حبس روبه‌رو بودند.

 اتهام، مشخصا درمورد آلودگی 7 کودک مبتلا به هموفیلی بود که پس از دریافت یک فرآورده خونی ساخت شرکت آرمور به ویروس ایدز آلوده شده بودند و طبیعتا این حکم مورد اعتراض نمایندگان و اعضای خانواده این قربانیان شد.

در عین حال، این پزشکان با یک محاکمه دیگر در مورد این اتهام روبه‌رو هستند که اقدامات ضروری برای جلوگیری از اهدای خون به‌وسیله افراد HIV مثبت و اطلاع‌رسانی لازم به عموم در باره خطرات آن را انجام نداده‌اند. این درحالی است که دولت کانادا سال گذشته اعلام کرد یک میلیارد دلار به قربانیان دریافت خون آلوده که در توافق‌های قبلی برای پرداخت غرامت منظور نشده بودند، خواهد پرداخت.

 سلامت فرآورده‌های خونی از مسائلی است که ظرف چند سال گذشته، ماجراهای مشابهی را در کشورهای مختلف جهان به‌وجود آورده است. گذشته از ماجرای هموفیلی‌ها در ایران، سال گذشته، ابتلای چند بیمار به واسطه تزریق خون آلوده به ویروس ایدزدر پرو هم باعث شد 240 بانک خون این کشور تعطیل شود. بیماران مبتلا به HIV در بیمارستان ساحلی کالائو بستری بودند. یکی از این بیماران کودکی 11 ماهه و دیگری، مادری 44 ساله بود که4 فرزند داشت.

 در همین حال، ماه پیش، گزارشی درمورد خطر آلوده شدن به ایدز، هپاتیت و سایر بیماری‌های عفونی در نتیجه انتقال خون در بیمارستان‌های روسیه نیز منتشر شد که ادعا می‌کرد این خطر نسبت به کشورهای غربی تا یک هزار برابر بیشتر است.

 سازمان ناظر بر وضع بهداشت در روسیه در گزارشی که روزنامه روسی کامرسانت آن را افشا کرد، نوشت: 65 درصد افرادی که در 10 سال گذشته در این کشور به HIV آلوده شده‌‌اند، از طریق انتقال خون به این بیماری مبتلا شده‌اند.

 به گفته این روزنامه روسی بخشی از وزارت بهداشت این کشور که مسئول اهدای خون است، هیچ آزمایشی روی خون‌های اهدایی به عمل نمی‌‌آورد و هیچ صورتی از موجودی‌های خونش نگهداری نمی‌کند.این روزنامه از قول یک مدیر شرکت دارویی نوشت که در بازار سیاه یک لیتر پلاسمای خون بین 3 تا 15هزار روبل (120 تا 590 دلار) به فروش می‌رسد.

کد خبر 33550

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز