شنبه ۱۰ آذر ۱۳۸۶ - ۱۸:۴۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: موضوع روز جهانی ایدز امسال که در اول دسامبر (10‌آذر) برگزار می‌شود، "پیشگامی" است.

برنامه ایدز وابسته به سازمان ملل (UNAIDS) در سال 1997 فراخوانی برای ایدز را بنا  نهاد. این فراخوان هم ‌اکنون به‌وسیله "گروه حمایتی فراخوان جهانی ایدز" اداره می‌شود که تحت نظارت نمایندگان بزرگترین شبکه‌های مردمی در جهان است.

"فراخوان جهانی ایدز"، فعالیت‌های مربوط به ایدز در سراسر جهان را به ‌هم پیوند داده و تقویت کرده است. این فراخوان با رویکردی مشارکتی مردم را هم‌صدا می‌کند با این هدف که رهبران جهان و دولت‌ها بر تعهدات خود درباره ایدز پایبند بمانند.

یکی از مشهودترین جنبه‌های این امر "روز جهانی ایدز" یعنی روزی برای اقدام و آگاهی مشترک است که هر ساله در اول دسامبر برابر با 10 آذر ماه گرامی داشته می‌شود.

در راستای موضوع سال گذشته که پاسخگویی بود، موضوع روز جهانی ایدز در سال‌های 2007 و 2008 "پیشگامی" (Leadership) است.

شعار جاری فراخوان روز جهانی ایدز "هم‌پیمان در برابر گسترش ایدز" است.

این همه‌گیری جهانی در سال 2006 به رکورد بی‌سابقه ابتلای 4 میلیون و 300 هزار نفر به ویروس ایدز (HIV) رسید که این تعداد بیشتر از سال‌های گذشته بود.

با وجود تلاش‌هایی که برای ایجاد پاسخگویی در مسؤولان، انجام گرفته است، میزان پیشرفت در متوقف نمودن گسترش HIV هنوز بسیار کمتر از اهداف پیش‌بینی شده است. تلاش‌های ما با سرعت و میزان دلخواه به پیش نمی‌رود.

 بسیاری از تعهدات سیاسی، از جمله آنهایی که در اجلاس ویژه مجمع عمومی درباره HIV در سال 2001 داده شدند، تحقق نیافته است. دلیل اصلی این موضوع، ضعف‌های مدیریتی در تمامی سطوح است.

در بسیاری جنبه‌ها راهبری قوی و متعهد منجر به پیشرفت‌های قابل توجهی در پاسخ به HIV شده است. پیشگامان را از ابتکارها، نگرش، و اقداماتشان می‌توان شناخت. آنان الگوی افراد دیگر می‌شوند و در مواجهه با مشکلات پایداری می‌کنند. اما پیشگامان همواره مسئولین اداری نیستند.

برای پیشی گرفتن از همه‌گیری جهانی ایدز، باید در تمامی عرصه ها؛ در بین افراد، مدارس، خانواده‌ها، محل‌های کار، اماکن مذهبی، کشورها و در سطح بین‌المللـی پیشـگام بود.

در نظر گرفتن "پیشگامی" به‌عنوان موضوع روز جهانی ایدز 2007 و 2008 باعث تشویق این روحیه و انگیزه دادن به آنانی می‌شود که در شرایط و سطوح مختلف جامعه، گام اول را بر می‌دارند.

کد خبر 38048

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز