سه‌شنبه ۱۷ مهر ۱۳۸۶ - ۰۶:۴۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: بر اساس آمارهای سازمان بهداشت جهانی ‌٨٠ تا ‌٩٣ درصد کودکان جهان قربانی تنبیهات فیزیکی در خانه‌ها هستند.

بر اساس این گزارش سالانه 53 هزار کودک در سراسر جهان به قتل می‌رسند، 223 میلیون کودک انواع تجاوزات جنسی را متحمل می‌شوند.

سازمان ملل متحد اعلام کرد: رشد در محیطی آرامش‌بخش که منجر به ایجاد روحیه صلح طلب و وقار، بردباری، آزادی، برابری و همبستگی می‌شود، حق هر کودک است.

حقوق کودکان، معمولا با مسوولیت‌پذیری آن‌ها همراه می‌شود، اما حق چیزی نیست که شخص آن را در اثر انجام وظیفه کسب کند، حق امری ذاتی و مستقل است و ما نمی‌توانیم حقوق کودکی را به خاطر ناخشنودی از بعضی رفتارهای وی، نادیده گرفته و کودک را از آن محروم کنیم.

این قوانین باید با توجه به یگانه بودن هر کودک و نیازهای خاص او و بنابر شرایط سنی، شخصیت و درجه رشد جسمی و ذهنی او انجام شده و مطابق با رشد او تغییر کند.

در این گزارش آمده است: برای نخستین بار پس از تاسیس سازمان ملل متحد در بیستم نوامبر 1959 جامعه جهانی نسبت به حفظ حقوق کودکان اعلامیه‌ای را در 10 اصل با عنوان اعلامیه حقوق کودک تصویب و نماینده ایران نیز به آن اعلامیه رای مثبت داد.

سی سال بعد با افزایش حساسیت افکار عمومی نسبت به سرنوشت کودکان و به علت تضمین‌های اجرایی کم رنگ اعلامیه یاد شده با عنوان پیما‌ن‌نامه جهانی حقوق کودک در سه بخش و 54 ماده به تصویب رسید و کشور ایران نیز در اسفند 1372 به طور مشروط به این پیمان‌نامه ملحق شد.

کد خبر 33549

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز