همشهری آنلانی: لاریجانی با بیان اینکه مجلس دهم واجد همگرایی بیشتری است گفت: فکر می‌کنم این انتخابات تجربه‌ای جدید برای مجلس شورای اسلامی است.

لاریجانی علی

به گزارش ایرنا، علی لاریجانی امروز (یکشنبه 9 خرداد) در نخستین نطق پیش از دستور خود در مجلس دهم از تمامی منتخبان که به وی و هیات رئیسه موقت اعتماد کردند، سپاسگزاری کرد و اظهارداشت: قطعا قدردان شما خواهم بود.

وی همچنین از هیات رئیسه سنی که به خوبی در دو روز گذشته مجلس را اداره کردند ،سپاسگزاری کرد و یادآور شد: ایران یک صحنه واقعی از مردم سالاری دینی است که انتخابات درونی مجلس یکی از نقاط اوج نظام ما است.

رئیس موقت مجلس دهم ادامه داد: تبلور این مردم سالاری دینی در داخل مجلس همیشه همین گونه بوده است و از این جهت رقابت‌ها را مایه کمال مجلس می دانیم که افرادی خود را در معرض کار بیشتر قرار می‌دهند، فرصت این را داشته باشند که این موضوع هم در کشور وجود دارد و هم در مجلس که خود را در معرض آرای دیگران قرار دهند.

لاریجانی همچنین گفت: طبعا فراکسیون‌هایی به وجود آمده که برای اداره مجلس نظراتی براساس مصلحت اندیشی داشتند که ما این موضوع را نقطه قوت می دانیم و بعد هم در آرایی که نمایندگان محترم که امنای ملت هستند به نظر قطعی خود رسیدند و ملاحظه کردیم که در ترکیب هیات رئیسه از فراکسیون‌های مختلف حضور دارند.

وی خطاب به منتخبان با بیان این که شاهد هستیم همگرایی را برای آینده کار خود در مجلس رقم زدید از تلاش همه فراکسیون‌ها در این زمینه تشکر کرد.

منتخب مردم قم در مجلس تصریح کرد: فکر می‌کنم این انتخابات تجربه‌ای جدید برای مجلس شورای اسلامی است.

وی همچنین از محمد رضا عارف که دوستی با وی بسیار قدیمی است، تشکر کرد و گفت: من دکتر عارف را یکی از شخصیت‌های بسیار خوب کشور می‌دانم و از وی صمیمانه تشکر می‌کنم.

رئیس موقت مجلس دهم ادامه داد: ما در این مدت با هم اختلاط داشتیم و تلاش کردیم که در مجلس آینده که همین مجلس فعلی است نتایجی که می‌خواهد از سر دلسوزی برای کشور رقم بخورد با همگرایی بیشتر باشد.

لاریجانی با تشکر از تلاش‌ها و همت دکتر عارف تاکید کرد: از لطف و مرحمتی هم که به من داشتند، سپاسگزاری می‌کنم.

وی با بیان این که لازم است چند نکته را بیان کنم، گفت: امیدوارم و در واقع اطمینان تقریبا خوبی در ذهن هست که مجلس فعلی یعنی مجلس دهم در روز نخست کاری خود با توکل بر خدا و توسل بر اولیای دین قصد خود را قصد الهی کرده تا واقعا وقت خود را صرف حل مسائل اصلی کشور کنند و باید قبول کنیم که با اطمینان به همت خود که می‌خواهیم در یک جاده صحیحی که طریق الهی است قدم برداریم و خداوند برکات خود را بر ما نازل خواهد کرد.

لاریجانی تصریح کرد: این نگاهی که رهبر معظم انقلاب در پیام خود به مجلس دهم داشته‌اند نقطه برجسته‌ای بود که باید نیت‌ها را نیت خیر کرد و امیدوارم حرف‌ها و افعال مان حسنه باشد و من امیدوارم البته در فضای مجلس که فضای مودت آمیزی است، توام با نیت خیری باشد تا خداوند برکات خود را بر ما افزون کند.

وی در بخش دوم سخنان خود از همت ملت عزیز ایران قدردانی کرد که در انتخابات و تلاش‌های خود نتیجه مجلسی را که هم اکنون وجود دارد، گرفته‌اند تا این مجلس سنگر اصلی دفاع از حقوق ملت باشد.

رئیس موقت مجلس دهم افزود: ما باید بدانیم که کار مهمی بر دوش داریم. از یک طرف در شرایط بسیار پرالتهابی در منطقه وجود دارد که نمایندگان مجلس باید از حقوق ملت، تمامیت کشور و حقوق و پایداری ملی کشور صیانت کنند.

لاریجانی تصریح کرد: از طرفی مشکلات اقتصادی که در داخل کشور داریم آنقدر پیچیدگی دارد و مسائل به هم تنیده‌ای در آن است که اقتضا می‌کند با تدبیر و توجه کامل از نظر همه جانبه و با یک روش علمی به موضوعات توجه کنیم تا بتوانیم شرایط اقتصادی کشور را ساماندهی کنیم.

وی ادامه داد: بنابراین ما در این دو وجهی که قرار داریم یعنی هم باید مسائل منطقه‌ای را به درستی رصد و هم پایداری ملی را تقویت کنیم و از طرفی دیگر مشکلات درونی اقتصادی را حل کنیم باید تلاش‌های مجاهدانه‌ای در این زمینه داشته باشیم و به نظر می‌رسد در مجموع کار مجلس کار بسیار سترگی است و اقتضا می‌کند همه ما هم به صورت فردی و هم به صورت کمیسیونی و هم مسائل جمعی تلاش کنیم روی این موضوعات اساسی تمرکز کنیم.

لاریجانی اظهار امیدواری کرد: با تواضع به تحولاتی که در کشور به وجود آمده است این مجلس، مجلس ناجحی باشد که بتوانیم در هر دو وجه یعنی پیشگاه خداوند و خلق خدا سربلند باشیم.

وی با اشاره به پیام روز گذشته رهبر معظم انقلاب به نمایندگان منتخب در مراسم افتتاحیه اظهارداشت: من از پیام دیروز رهبر معظم انقلاب نهایت تشکر می‌کنم که ایشان با پیام خودشان راه را برای ما روشن کردند.

وی ادامه داد: ایشان هم توجه کردن به مسائل فرهنگی در کشور را گوشزد کردند و هم تمرکز بر اقتصاد مقاومتی که این هم امر مهمی است و خوشبختانه سیاست‌های کلی آن تنظیم شده و در مجلس گذشته هم گام‌هایی در این مسیر برداشته شد و امروز هم در مقام اجرا و هم تکمیل قانونگذاری باید در این زمینه گام‌های استوارتری برداریم و توجهی که ایشان نسبت به مسائل منطقه‌ای که مجلس باید سپر ملت ایران در حفظ حقوق ملت با تیزبینی حوادث بین‌المللی را رصد کند، باشد و در واقع با این کار بتوانیم از شرایط منطقه بهترین آورده را برای ملت داشته باشیم.

منتخب مردم قم در مجلس دهم یادآور شد: فکر می کنم اولین کار مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با همفکری عزیزان که نخبگان ملت در مجلس و کمیسیون‌های تخصصی هستند باید این باشد که استراتژی مجلس دهم را تدوین و آن را به اطلاع نمایندگان برساند و نظر نمایندگان را اخذ کند تا راه چهار ساله‌ای که می‌خواهیم طی کنیم با یک روشن‌بینی انجام شود و بدانیم که چه استراتژی و اولویتی داریم و این باید در یک حرکت رفت و برگشتی در میان مرکز پژوهش‌ها و کمیسیون‌های تخصصی سامان پیدا کند و واقع بینانه اولویت‌هایی که امکان پذیر است در این چهار سال با همت دوستان محقق کنیم، به سرانجام برسانیم.

لاریجانی افزود: فکر می‌کنم این نکاتی که رهبر معظم انقلاب فرمودند و دغدغه‌هایی که داشتند، نیازمندیم که تئوری‌هایی در توسعه فرهنگی مبتنی بر یک قرائت درست از تفکر دینی که به تعبیر امام بزرگوار که در آستانه سالگرد رحلت ایشان هستیم داشته باشیم و قبول کنیم که فرهنگ در انقلاب ما زیربنای همه اقدامات دیگر است و اگر استقلال فرهنگی داشته باشیم استقلال اقتصادی و سیاسی هم خواهیم داشت.

وی با بیان این که استقلال مکتبی و فرهنگی بسیار امر مهمی است، گفت: برای توسعه فرهنگی کشور براساس اسلام ناب باید تلاش و توجه داشته باشیم و حتما کمیسیون فرهنگی می‌تواند در این زمینه نگاه نویی را به مجلس ارائه دهد و ما هم از آن پشتیبانی می‌کنیم.

وی نکته دوم را داشتن توسعه سیاسی در کشور دانست و تصریح کرد: ما مفتخریم که از یک نظام مردم سالار دینی برخوردار هستیم و در نظام مردم سالار دینی هم سرنوشتی میان مردم با اراده مردم محقق می‌شود و هم سوگیری کشور به سمت اهداف عالی اسلام خواهد بود لذا این چارچوب نظریه بسیار قوی است که هر چه در توسعه سیاسی در کشور فعال باشیم که زمینه‌های مشارکت را در کشور افزایش دهیم هم به تئوری عدالت و هم به پایداری ملی کمک کردیم.

رئیس موقت مجلس دهم ادامه داد: لذا موضوع توسعه سیاسی براساس تفکری که امام به عنوان مردم سالاری دینی ارائه کرده اند امر مهمی است که امیدواریم از ابعاد مختلف در کمیسیون‌های گوناگون به آن توجه شود.

لاریجانی نکته سوم را توسعه اقتصادی مبتنی بر اقتصاد مقاومتی دانست و افزود: در بیانات رهبری هم کرارا بر آن تاکید شده است و ما آن را شنیدیم و همه ما قبول داریم و مسئولین اجرایی هم آن را قبول دارند که اقتصاد مقاومتی یک مجموعه نسبتا منسجم برای رونق تولید و یک تولید درون گرا و برون زا است که بتواند مسائل توسعه صادرات را در کشور رقم بزند با تکیه بر اقتصاد درونی و لازمه آن تسهیل سرمایه گذاری در کشور و تشویق صادرات است.

وی تصریح کرد: فکر می‌کنم باید برای کوتاه کردن زمان سرمایه گذاری باید کار زیادی کرد زیرا در این زمینه نقص داریم و در عین حال نیز باید برای تشویق و تسهیل صادرات تلاش زیادی انجام داد لذا در این قسمت که توسعه اقتصادی مبتنی بر اقتصاد مقاومتی است جای کار فراوانی داریم و از همه اندیشمندان در مجلس و همه نخبگان در کشور می‌خواهم که به ما در این زمینه کمک کنند.

وی یادآور شد: نکته ای که روز گذشته آقای رییس جمهور هم در مراسم افتتاحیه گفتند که از انجمن‌های علمی در کشور باید استفاده شود و کار بسیار پسندیده‌ای است که مرکز پژوهش‌های مجلس از دو سال پیش این کار را آغاز کرد و با انجمن‌های علمی دانشگاهی ارتباط برقرار کرد و باید آن را به یک جاده عملیاتی سوق دهیم و از شهد آن استفاده کنیم.

وی نکته چهارم را توسعه علمی کشور دانست و گفت: باید بپذیریم که کشور ما پس از انقلاب جهش‌های خوبی داشت ولی دلیل عقب افتادگی بیش از حد کشور در دوره قاجار و پهلوی بود که در این دوره فاصله علمی با دیگران در شرایط علمی پیدا کردیم بنابراین باید در این زمینه با سوگیری درست و توجه به بومی گرایی همت بیشتری داشته باشیم و حتما کمیسیون آموزش و تحقیقات یک رکن مهم در مجلس دهم خواهد بود و امیدوارم با حضور اساتید دانشگاه‌هایی که در این مدت من از مطالب و نظرات آنها در جلسات خصوصی استفاده کردم با حضورشان در این کمیسیون می‌توانند دانشگاه‌های ما را به سمت نیازهای واقعی بخش تولید کشور سوق دهند و ما با چنین وضعیتی در کشور احتیاج به چنین هیات‌های علمی دارد.

منتخب مردم قم در مجلس خاطرنشان کرد: نکته پنجم مربوط به توسعه دیپلماتیک کشور است و باید قبول بکنیم که یک جزیره تنها در دنیا نیستیم و این نکته‌ای که رهبر معظم انقلاب فرمودند که باید با همه کشورها در دنیا ارتباط داشته باشیم و باید این ارتباطات را توسعه دهیم امر بسیار مهمی است و نیازمند یک دیپلماسی بسیار قوی است که بتواند این مسائل غریب را در صحنه بین‌المللی به نفع منافع ملی سوق دهد و این شیطنت هایی که در منطقه در حوزه دیپلماسی اقدام می شود به سمت برادری در بین امت اسلامی سوق دهد لذا یک تئوری توسعه دیپلماتیک براساس اقتدار ملی را نیازمندیم که ما فکر می‌کنیم کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در این دوره یک سهم بزرگی در کشور باید داشته باشد و تلاش کند اقتدار ملی را در درون تئوری‌های توسعه ملی رقم بزند.

وی گفت: من امیدوارم مركز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی به عنوان بازوی مجلس در کمیسیون‌های مختلف بتواند این تلاش‌ها را به یکدیگر سوق داده و همگرا کند تا در روزهای آینده شاهد کارهای جدید و نو برای آینده کشور در ابعاد مختلف فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و دیپلماتیک باشیم.

کد خبر 335315

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha