همشهری آنلاین: همواره تصوراتی غلط، درباره بیماری‌ها و درمان آن‌ها بین مردم، وجود داشته و دارد.درباره بیماری‌های قلبی، درمان و پیشگیری از آن‌ها هم این تصورات وجود دارد. از آنجا که هیچ‌کدام از این باورهای غلط، جنبه علمی ندارد، باید از به‌کارگیری آن‌ها اجتناب کرد.

6 باور غلط رایج درباره بیماری‌های قلبی وجود دارد كه مردم بايد براي حفظ سلامت خود، از عمل به آن‌ها اجتناب كنند.

  • تحرک برای مبتلایان به بیماری قلبی مضر است:

 درست نیست كه بگوييم تحرک برای مبتلایان به بیماری قلبی مضر است چرا كه کم تحرک بودن یک ایده بد است و می‌تواند منجر به لخته شدن خون در پاها و به خطر افتادن سلامت عمومی بدن شود.

  درست آن است كه بدانيم، فعالیت بدنی،  کمک می‌کند تا عضله قلب تقویت شود و جریان خون به مغز و اندام‌های داخلی بهتر صورت گیرد. با پزشک‌تان درباره این که چه نوع ورزشی برای شما مناسب است و مقدار مناسب آن چقدر باید باشد، مشورت کنید. برای اکثر بیماران، پیاده روی یک ایده خوب است.

  • اگر داروهای کاهنده کلسترول مصرف شود، هر چیزی را می‌توان مصرف كرد:

کلسترول موجود در جریان خون از دو راه ایجاد می‌شود، کبد و غذاهایی که می‌خورید.استاتین‌ها میزان کلسترول ساخته شده توسط کبد را کاهش می‌دهند و این باعث کاهش رسوب کلسترول در شریان‌ها می‌شود اما قرار نیست اگر این دسته داروها را مصرف می‌کنید، غذاهای سرشار از چربی‌های اشباع را با خیال راحت وارد رژیم غذایی‌تان کنید. چون با این کار اثرات استاتین‌ها را خنثی خواهید کرد.

  • مصرف داروهای دیابت، خطر ابتلا به بیماری قلبی ناشی از دیابت را کم می‌کند:

داروهای دیابت منجر به کاهش قند خون و حفظ قند خون طبیعی برای پیشگیری از عوارض عروق کوچکتر خون (عوارض میکروواسکولار) مانند بیماری کلیوی، از دست دادن بینایی، اختلال در نعوظ، آسیب‌های عصبی و ... می‌شودا ما کنترل قند خون اثر کمتری بر روی عروق خونی بزرگ که با افزایش خطر ابتلا به حمله قلبی و سکته قلبی در ارتباطند، دارد.

پس داروهای دیابت را برای جلوگیری از عوارض عروق کوچک حتما مصرف کنید و برای کاهش کلسترول بالا و فشار خون بالا، سیگار کشیدن را متوقف کنید و وزن اضافه را از دست بدهید تا خطر سکته مغزی و حمله قلبی در شما کاهش یابد.

  • مکمل‌ها خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهند:

 انجمن قلب آمریکا اعلام کرده است که استفاده از مکمل‌های دارویی مانند مکمل ویتامینE یا ویتامین ث هیچ اثری برای کنترل بیماری‌های قلبی عروقی ندارد. با این حال بهترین راه کسب ویتامین‌ها و املاح معدنی از راه مواد غذایی طبیعی است.

  • اگر شما سال‌ها سیگاری بوده اید، با ترک آن شانس خود را برای جلوگیری از بیماری‌های قلبی نمی‌توانید کاهش دهید:

این یک تصور غلط است. بهتر است بدانید مزایای ترک سیگار از همان دقیقه اول خود را نشان می‌دهد و البته بدون توجه به سن، این که چه مدت سیگار می‌کشیدید و یا میزان مصرف‌تان چند نخ در روز بوده است. تنها یک سال پس از ترک سیگار، خطر حمله قلبی در شما تا 50 درصد کاهش خواهد یافت و 10 سال بعد از سیگار شانس شما برای ابتلا به بیماری‌های قلبی درست مانند کسانی است که هرگز سیگار نکشیده اند.

  • بیماری‌های قلبی مشکل اصلی مردان است:

 در سال 1984 زنان بیشتر از مردان در اثر بیماری‌های قلبی فوت می کردند و این بیماری‌ها علت اصلی مرگ و میر در زنان بالای 65 سال است. با این حال کاری که می‌توانید انجام دهید این است که صرف نظر از مرد بودن یا زن بودن‌تان، از پزشک برای انجام معاینات قلبی، چک کردن کلسترول و فشار خون توصیه‌های لازم را دریافت کنید.

*وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشكي

کد خبر 335209

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

دیدگاه خوانندگان

آخرین خبرهای بازار