‌«بعضی دخالت‌ها صورت می‌گیرد که جزو وظایف شوراها نیست و به شهرداران فشار می‌آورند که این کار را انجام بده؛ بعضی وقت‌ها ممکن است شهردار مثل من ضعیف‌النفس باشد و بگوید (عذر می‌خواهم اینطور می‌گویم) این باج را بدهم که در قدرت باقی بمانم. این آغاز یک سقوط بزرگ است و اگر ادامه پیدا کند، آبروی شورا، شهرداری و اساس این بزرگ‌ترین نهاد مردمی همه با هم از بین می‌رود.»

اين اظهارات شهردار تهران كه روز پنجشنبه در بيست و هشتمين اجلاس شوراي‌عالي استان‌ها مطرح شد، بازتاب گسترده‌اي در فضاي مجازي و برخي رسانه‌هاي خبري داشت. اين رسانه‌ها در نقل خود از گزارش اين اجلاس، مخاطب سخنان شهردار تهران را شوراي شهر پايتخت دانستند و در گزارش يكسويه خود اظهارات محمدباقر قاليباف را طور ديگري نقل كردند. اين در حالي است كه انتشار فيلم سخنان شهردار تهران در اين اجلاس و نيز متن سخنان وي نشان مي‌دهد كه معنا و مفهوم آنچه گفته شده با پيامي كه از سوي برخي رسانه‌هاي خاص مورد توجه قرار گرفته، كاملا تفاوت دارد.

شهردار تهران بارها بر اين نكته نيز تأكيد كرده است كه در مسير خدمت‌رساني به مردم نبايد برخي نهادها با فشار و قدرت خود قصد دخالت در انجام اموري را داشته باشند كه قانون مسير مشخصي را براي آن ترسيم كرده است. اما برخي از اعضاي شوراي شهر تهران نيز روز گذشته به انتقال اشتباه پيام از سوي برخي رسانه‌ها انتقاد كردند.

  • پرهيز از بداخلاقي و بي‌انصافي

محسن پيرهادي، عضو هيأت رئيسه شوراي شهر تهران در واكنش به جهت‌گيري‌هاي سياسي درخصوص صحبت‌هاي اخير شهردار تهران در جلسه عمومي شوراي‌عالي استان‌ها، گفت: «همه بايد تلاش كنند از برخوردهاي گزينشي درخصوص تهيه اخبار و انتشار اين مطالب در رسانه‌ها و شبكه‌هاي مجازي پرهيز كنيم و جانب انصاف و حق را همواره درنظر بگيريم و رعايت كنيم.» وي در ادامه با اشاره به اظهارات اخير شهردار تهران كه در شبكه‌هاي اجتماعي و مجازي منتشر شده مبني بر اينكه برخي شوراها، شهرداران را تحت فشار قرار مي‌دهند، تصريح كرد:

«اگر كسي فقط همين تكه ازجمله را كه در شبكه‌هاي اجتماعي منتشر شده بخواند، برايش اين سؤال مطرح مي‌شود كه شوراها باعث تضعيف شهرداري‌ها مي‌شوند اما وقتي به كل صحبت‌ها مراجعه كردم و متن صحبت‌هاي شهردار را خواندم ديدم كه موضوع متفاوت است.»

پيرهادي صحبت‌هاي شهردار تهران در ارتباط با جايگاه شوراها و نقش آنها در اداره امور را نيز بسيار خوب دانست. وي تأكيد كرد: «شهردار اعلام كرده كه شوراها اثرگذارترين مجموعه عمومي هستند كه بايد تقويت شوند. نقدي نيز بر تمركزگرايي بر كارهاي محلي و شهري داشتند و اينكه اين مسئوليت‌ها بايد به شوراها و مردم واگذار شود. ضمن آنكه بايد آفتي كه بعضا شوراها را با سياست‌زدگي و برخوردهاي گروه‌هاي سياسي و جناح‌بندي مواجه مي‌كنند، برطرف شود.» اين عضو شورا با يادآوري اينكه در برخي شبكه‌هاي اجتماعي انتشار گزينشي اخبار به‌صورتي بوده است كه شوراها در مقابل شهرداري قرار گرفته‌اند، ادامه داد: «اگر شهردار تهران در صحبت‌هايشان از خودشان مثال زده‌اند، دليلش آن است كه ايشان به رسم رعايت ادب و احترام نمي‌توانسته‌اند از ديگر شهرداران مثال بزنند تا به ديگران برنخورد.

پس اين مثل به‌معناي آن نيست كه قابليت داشته باشد تا در شوراي شهر و شهرداري تهران قابل اثبات يا پيگيري باشد.» به گفته وي انتشار گزينشي صحبت‌هاي اخير شهردار يك نوع برداشت گزينشي و جهت‌دار بوده و برخي مي‌خواستند به نوعي بين شهردار تهران و شورا اختلاف ايجاد كنند. البته پيرهادي به اين مورد هم اشاره كرد كه اعضاي شورا بايد مراقب رفتار چنين افرادي باشند تا گرفتار نگاه‌هاي سياسي و گزينشي و خطي و گروهي نشوند.

  • صراحت و برداشت‌هاي ژورناليستي

از سوي ديگر مجتبي شاكري، عضو كميسيون فرهنگي و اجتماعي شوراي شهر تهران نيز درخصوص اظهارات اخير شهردار تهران در جمع اعضاي شوراي‌عالي استان‌ها و برخي حواشي ناشي از آن با حمايت از اظهارات شهردار تهران خاطرنشان كرد: «گاهي صراحت باعث برداشت‌هاي ژورناليستي مي‌شود.»

به گفته وي، مقام معظم رهبري در فرمايشات خود با اعضاي خبرگان درباره روحيه انقلابي فرموده‌اند كه روحيه انقلابي يعني داشتن بصيرت، شجاعت و صراحت، از اين‌رو نبايد از داشتن صراحت در كلام يك مدير حاشيه ساخت. وي خاطرنشان كرد: «در بيان مسئولان بايد به عمق مطلب توجه شود و گاهي صراحت داشتن بيشتر حاشيه‌ساز مي‌شود.» شاكري با تأكيد بر اينكه با شنيدن اظهارات دكتر قاليباف كاملا حس كردم كه وي در حال هشدار دادن نسبت به خطرات و مسائل احتمالي است، افزود: «مي‌توان از هر موضوعي كه بيان مي‌شود، برداشت‌هاي گوناگون كرد اما نبايد اجازه داد حاشيه سبب شده تا عمق يك كلام گم شود.» عضو شوراي اسلامي شهر تهران تصريح كرد: «همه ما از نحوه مديريت شهردار تهران و نحوه تعامل با شوراي اسلامي شهر تهران اطلاع داريم و در اين موضوع نيز به خوبي مي‌توان پي‌برد كه اصل حرف چه بوده است.»

نايب رئيس شوراي شهر تهران هم با بيان اينكه رصد بنده در شبكه‌هاي اجتماعي نشان مي‌دهد كه واكنش‌ها اغلب تاييد صحبت‌هاي آقاي قاليباف بوده، گفت: «به‌هرحال اين واقعيت تلخ كه شهردار تهران بدان اشاره كرد در كل كشور وجود دارد ووقتي ايشان در شوراي عالي استان‌ها صحبت كردند، خطاب‌شان همه مديران شهري بوده است».مرتضي طلايي تاكيد كرد كه اگر شهرداري در كشور در سيستم خودشان با باج‌خواهي و فساد روبه‌رو شده‌اند آن‌را اعلام كنند و مديريت شهري اعم از شهرداران و اعضاي شوراي شهر بايد با آن برخورد كنند.

همچنين محمد حقاني، ديگر عضو شوراي شهر تهران اين سخنان قاليباف را ستود و در قالب يك پست اينستاگرامي تأكيد كرد كه مردم از اين سخنان قاليباف احساس صداقت مي‌كنند چون حرف تبليغاتي نيست و به دل مي‌نشيند.

کد خبر 335107

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهردار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha