مراسم روز جهانی کودک بدون حضور کودکان و رئیس سازمان بهزیستی کشور برگزار شد.

در این مراسم که در سالن آمفی تئاتر دانشگاه علوم بهزیستی برگزار شد مدیر کل دفتر امور کودکان و نوجوانان بهزیستی با اشاره به خلأ یک سازمان ملی متولی امور کودکان از افزایش 2400 درصدی اعتبارات این دفتر طی 2 سال گذشته، خبر داد.

محمد‌حسین جوادی دراین مراسم که برعکس سال‌های گذشته بدون حضور کودکان و رئیس سازمان بهزیستی برگزار شد، افزود: فعالیت‌های سازمان بهزیستی برای کودکان از دو جنبه حائز اهمیت است اول گستردگی این خدمات برای کودکان خردسال در مهدهای کودک، نگهداری و خدمت‌رسانی به کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست در خانه و مراکز شبه خانواده، نگهداری و حمایت از کودکان معلول و حمایت از کودکان خانواده‌های تحت پوشش بهزیستی و دوم تخصصی بودن این خدمات است.

وی ادامه داد: خلائی که در زمان حاضر برای خدمت‌رسانی به کودکان در ایران وجود دارد، نبود یک نهاد ملی کودکان است که در کنوانسیون جهانی حقوق کودکان، کشور ما نیز متعهد به ایجاد چنین سازمانی شده است.

وی گفت: نگاهی به قوانین کشور نشان می‌دهد که بیش‌تر این قوانین از جمله آموزش رسمی برای کودکان بالای 7 سال است و خردسالان و کودکان پائین‌تر از سن 7 سالگی از این نظر قوانین مشخص و تعریف شده‌ای وجود ندارند.

جوادی افزود: در 2 سال اخیر قوانین خوبی برای کودکان تصویب شده است که سند توسعه بخشی رفاه اجتماعی کودکان که توسط وزارت رفاه و تأمین اجتماعی با همکاری سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در اواخر سال 85 مصوب شد، نمونه آن است.

وی گفت: دولت همچنین مکلف شده است، خدمات مربوط به کودکان را به‌خصوص خدمات مهد کودک‌ها را گسترش دهد و بهزیستی متولی این امر شده است.

برنامه توسعه چهارم کشور نیز در ماده 52 گسترش خدمات پیش دبستانی را از دولت خواستار شده است.

وی افزود: نیاز کودکان فقط خدمات آموزشی نیست و کودکان نیازهای فرهنگی و عاطفی دیگری نیز دارند که باید درباره آن‌ها نیز برنامه‌ریزی شود، البته سازمان بهزیستی با افزایش اعتبارات خود طی 2 سال گذشته قدم‌های خوبی در این زمینه بر داشته است.

وی گفت: بودجه دفتر امور کودکان بهزیستی در سال 84 حدود 500 میلیون تومان بود ولی اکنون این اعتبار به 13 میلیارد و 500 میلیون تومان رسیده است و حدود 2400 درصد رشد داشته است و افزایش مهدهای کودک در مناطق شهری و روستایی و حاشیه شهرها با استفاده از این بودجه در اولویت این سازمان بوده است.

وی افزود: قبلاً مجوز تأسیس مهد کودک فقط به دختران فارغ‌التحصیل رشته‌های مرتبط داده می‌شد اما از امسال اولویت صدور این مجوزها به رشته آموزش پیش دبستانی داده شده است و پسران فارغ‌التحصیل این رشته نیز در اولویت دریافت مجوز مهد کودک هستند.

کد خبر 33507

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز