سه‌شنبه ۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۲۷
۰ نفر

اکبر زنجان‌پور: نصب تابلوهای نقاشی در سطح شهر یکی از بهترین اتفاق‌هایی است که این روزها رخ داده است.

اکبر زنجان پور

اينكه چند روزي بيلبوردهاي تبليغاتي جاي خودشان را به شاهكارهاي هنري داده‌اند فوق‌العاده عالي است. از هر اتفاقي كه مردم را وادار به تفكر كند بايد استقبال كرد. تابلوهايي كه اين روزها در سطح شهر به چشم مي‌خورد، اين‌طور كه من شنيده‌ام از ميان بهترين نقاشي‌هاي خارجي و ايراني انتخاب شده‌اند.

همين كه مردم در حين عبور از خيابان‌ها بر آثار زيبايي كه زينت‌بخش شهر شده‌اند تأمل كنند مي‌تواند زمينه‌ساز اتفاق‌هاي خوب فرهنگي باشد. شايد به نظر برسد كه چند لحظه تأمل بر تابلوهاي نصب‌شده چه تأثيري ممكن است داشته باشد؟ به اعتقادم اين اتفاق مهم است كه دريچه‌اي در ذهن يك جوان بگشايد و او را به نگاه جدي به هنر علاقه‌مند كند و اين دستاورد كمي نيست. اگر از 10ميليون نفر، 500نفر هم با اين اتفاق جذب هنر شوند و نسبت به مقولات هنري و زيبايي‌شناسانه حساسيت پيدا كنند مي‌توان گفت گام بلندي در زمينه آشنايي مردم با هنر برداشته شده است.

بيلبوردهايي كه براي معرفي و تبليغ كالاي تجاري تعريف شده‌اند حالا ميزبان آثار نقاشي شده‌اند و جاي فلان دستمال كاغذي يا تبليغ وسايل الكترونيكي، حالا رهگذران مي‌توانند با آثار ونگوگ، پيكاسو و سزان يا آثار به‌جا مانده از هنرمندان ايراني دوران صفويه و... آشنا شوند. شايد همين تابلوها باعث شود جواني علاقه‌مند شود كه بداند چرا ونسان ونگوگ گوشش را بريد و بعد به مطالعه جدي در زمينه تاريخ هنر روي بياورد. از كنار طرح نگارخانه‌اي به وسعت يك شهر نبايد به سادگي گذر كرد، چون اين روزها از محلي كه براي كاسبي و تبليغ تجاري است در جهت معرفي آثار هنري استفاده مي‌شود.

به‌نظرم اين اتفاق نادري است و ما حتي مي‌توانيم پزش را در جهان هم بدهيم كه در پايتخت ايران، شاهكارهاي هنر نقاشي به نمايش درآمده‌اند. آن هم در گستره‌اي قابل‌توجه و اين‌طور كه من شنيده‌ام با تنوعي چشمگير. سال گذشته در زمينه ادبيات هم شاهد اتفاق مشابهي بوديم و جملاتي از شاهكارهاي ادبي بر سطح بيلبوردها نقش بسته بود كه اين هم اتفاق فرهنگي جالب‌توجهي محسوب مي‌شود. البته چون معمولا مردم در شهر در حال حركت هستند.

نشانه‌هاي تصويري بيشتر از متن مكتوب مي‌تواند جواب بدهد. شهروندي كه سواره يا پياده در حال عبور از خيابان است با تماشاي اثري از سزان يا ونگوگ هم حظ بصري مي‌برد و هم با آثار نقاشي برجسته آشنا مي‌شود. شايد از ميان همين مردمي كه به‌شتاب در حال گذر از خيابان‌ها هستند، جوان‌هايي مسير زندگي‌شان به سمت هنر ميل پيدا كند. در روزهايي كه كمتر كسي به موزه‌ها براي تماشاي آثار هنري مي‌رود، حالا شاهكارهاي نقاشي از موزه‌ها به سطح شهر آمده‌اند و اين اتفاق را از هر منظري كه بررسي كنيم مي‌بينيم با يك رخداد فرهنگي فرخنده مواجهيم.

  • بازيگر سينما، تئاتر و تلويزيون
کد خبر 334879

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha