همشهری آنلاین: وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از راه‌اندازی ۳۰ کرسی زبان فارسی در ۵۲ کشور شامل کشورهای همسایه و اروپایی خبر داد.

به گزارش ایرنا، دكتر محمد فرهادی در دیدار با آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید، در خصوص تعداد دانشگاه‌های کشور نیز گفت: هم اینک 2 هزار و 800 واحد آموزش عالی در کشور فعال هستند که نزدیک به 200 دانشگاه، دولتی است.

وزير علوم، تحقيقات و فناوري ابراز داشت: دانشگاه‌های دارای تراز بین‌المللی در سه سال اخیر از پنج به 14 دانشگاه رسیده و در ردیف یک درصد دانشگاه‌های دنیا قرار گرفته‌اند و 200 استاد دانشگاه‌هاي ايران جزو استادان برتر دانشگاه‌های جهان قلمداد می‌شوند.

شاخص

آمار

تعداد دانشگاه‌های کشور

2 هزار و 800 واحد آموزش عالی

تعداد دانشگاه‌های دولتي در ايران

200 دانشگاه

تعداد دانشگاه‌های ايراني دارای تراز بین‌المللی

14 دانشگاه

تعداد دانشگاه‌های ايراني كه در ردیف یک درصد دانشگاه‌های دنیا قرار دارند

14 دانشگاه

تعداد استاد دانشگاه‌هاي ايران كه جزو استادان برتر دانشگاه‌های جهان قلمداد می‌شوند

200 استاد

تعداد اعضاي هیات علمی دانشگاه‌های دولتی، غیردولتی و آزاد

76 هزار عضو هيئت علمي

تعداد پارک‌هاي علم و فناوری در كشور

38 پارك علم و فناوري

تعداد شرکت‌هاي دانش‌بنیان مستقر در پارک‌های علم و فناوری

700 شرکت

ميزان صادرات شركت‌هاي دانش‌بنيان مستقر در پارک‌های علم و فناوری در دو سال اخير

84 میلیون دلار

تعداد مراكز رشد علم و فناوري در دانشگاه‌ها 167 مركز

وی افزود: هم اینک 76 هزار تن عضو هیات علمی دانشگاه‌های دولتی، غیردولتی و آزاد هستند و در کشور، چرخه دانشگاه و کسب علم، فناوری و نوآوری را پیگیر هستیم تا توسعه علمی داشته باشیم و نیز علم نتیجه عملی داشته باشد از این رو 167 مرکز رشد علمی و فناوری در دانشگاه‌ها ایجاد شده‌اند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بیان کرد: 38 پارک علم و فناوری که شرکت‌های دانش‌بنیان در آن‌ها مستقر هستند در کشور وجود دارند تا فناوری در مراکز رشد تولید و انبوه‌سازی شوند.

وی گفت: در کشور چهار هزار شرکت دانش‌بنیان فعال و قریب به 700 شرکت در پارک‌های علم و فناوری مستقر هستند و در 2 سال گذشته 84 میلیون دلار صادرات به خارج از کشور داشته و از وام‌های کم‌بهره و بی‌بهره استفاده کرده‌اند.

وی افزود: برنامه‌هایی در دولت در چارچوب سیاست‌های کلی ابلاغی رهبر معظم انقلاب اسلامی و سند چشم‌انداز دانشگاه‌ها داریم که به سمت کارآفرینی بروند و در این راه آمایش دانشجویی نیز پیش‌بینی شده است.

فرهادی ادامه داد: در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی اقدام‌های خوبی داشته‌ایم و ترویج فرهنگ قرآنی و حمایت از فعالیت‌های قرآنی مجمع‌های دانشگاهی را شاهد بوده‌ایم.

وی افزود: طرح ترویج سیره اهل بیت (ع) با طرح ابتکاری نهضت رضوی در 16 مرکز دانشگاهی با برگزاری جشنواره‌های ادبی، فرهنگی و هنری در سال گذشته شروع شده و اکنون تعداد این دانشگاه‌ها به 29 مرکز رسیده است.

وی ابراز داشت: توسعه اردوهای دانشجویی راهیان نور نیز برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در دستور کار است که به یک میلیون نفر در سال خواهد رسید و برای این اردوها قرارگاهی در وزارت علوم تشکیل شده است.

کد خبر 334855

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha