یکشنبه ۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۸
۰ نفر

ســرانــجــام انتظـار سینمادوستان ایران و جهان به سر آمد و با نمایش تازه‌ترین تجربه کارگردانی اصغر فرهادی، پرونده بخش مسابقه رسمی شصت و نهمین جشنواره فیلم کن بسته شد؛ دوره‌ای که به‌نظر می‌رسد حضور فیلم‌های متوسط و ضعیف بر آن سایه افکنده و «فروشنده» جزو آثار خوب آن بود.

فرهادی
  • خشونت داستاني، خشونت واقعي

به گزارش همشهري، فرهادي كه همراه ترانه عليدوستي و سيدشهاب‌الدين حسيني ستارگان فروشنده روي فرش قرمز جشنواره حاضر شده بود، پس از نمايش فيلم در نشست پرسش و پاسخ شركت كرد. او كه پيش‌تر به خبرنگار رويترز از فراز و فرودهاي زندگي مشترك زناشويي به‌عنوان يكي از بهترين مضامين دنياي فيلم و سينما گفته بود، در نشست خبري كن از تفاوت‌هاي حريم خصوصي و آبروي افراد در جامعه ايران با ديگر جوامع سخن به ميان آورد و درباره شباهت خشونت درون فيلم با خشونت‌هاي امروز دنيا گفت: «وقتي فيلمنامه را مي‌نوشتم تصميم نگرفتم به‌خاطر خشونت‌هاي نگران‌كننده دنيا فيلم بسازم. وقتي داستان تمام شد ديدم با اتفاق‌هايي كه در دنيا رخ مي‌دهد همزمان شده است.»

در ادامه نشست، عليدوستي بازيگر نقش رعنا، نظري متفاوت از فيلمساز ارائه داد و گفت: «برخلاف آقاي فرهادي، من معتقدم حريم شخصي يك فرد به‌ويژه يك زن همه جاي دنيا به همين اندازه حساس است و گمان نمي‌كنم اين موضوع فقط در ايران و درباره ما صدق كند.»

حسيني هم كه بازي‌اش در نقش عماد مورد توجه منتقدان و تماشاگران قرار گرفته بود، درباره همكاري دوباره با فرهادي گفت: «فرهادي با مهارت تمام موضوع‌هايي را طرح مي‌كند كه بعد از تمام شدن فيلم، تازه در ذهن مخاطب آغاز مي‌شود. من هميشه براي كار كردن با فرهادي آماده‌ام و چيزهاي تازه ياد مي‌گيرم.»

  • همگام با بزرگان سينما

منتقد سرشناس روزنامه گاردين انگليس در نقد خود بر فروشنده فرهادي، به فيلم 3ستاره از 5ستاره داد و آن را با ساخته‌هاي ميشاييل هانكه و ميكل‌آنجلو آنتونيوني درباره رويدادهاي شگفت‌انگيز و شوكه‌كننده زندگي طبقه متوسط مقايسه كرد. پيتر بردشا با اشاره به اينكه «دانش‌آموخته» كريستين مونجيو و «دختر ناشناس» برادران داردن هم در اين‌گونه تازه قرار مي‌گيرند، نوشت: «فيلم‌هاي درخشان «جدايي» و «درباره الي» فرهادي به‌ترتيب نشانه‌هايي از هانكه و آنتونيوني در خود داشتند اما به‌نظر من فروشنده از بسياري جهات به «چهارشنبه‌سوري» نزديك‌تر است.»

«درامي ارزشمند، مهندسي‌شده، تماشايي و در لحظاتي مفرح» نقل قول طلايي منتقد گاردين از فروشنده است كه به‌گفته بردشا «فقط يك كارگردان با اعتماد به نفس بالا مثل فرهادي مي‌تواند در اوج درماندگي قهرمان داستان، صحنه كمدي سلفي گرفتن شاگردان او را در كلاس درس خلق كند.» آلن هانتر منتقد اسكرين ديلي هم در نقد خود بر فروشنده، فرهادي را «استاد خلق تنش و ضرباهنگ» خطاب مي‌كند و در ابتداي يادداشت چنين مي‌نويسد: «فرهادي با فيلم تازه خود وارد قلمرو ميشاييل هانكه فيلمساز مشهور اتريشي شده است.»

  • دست‌هاي خالي وارونگي

يك روز پيش از پايان رسمي جشنواره كن2016، برگزيدگان چند بخش جنبي ازجمله نوعي نگاه معرفي شدند كه در اين بخش «وارونگي» بهنام بهزادي موفق به كسب جايزه نشد. فيلم فنلاندي «شادترين روز زندگي اولي ماكي» جايزه بهترين فيلم را برد و جايزه داوران به بازيگر سوئيسي فيلم ژاپني «هارمونيوم» رسيد. مت راس هم براي «كاپيتان فانتستيك» جايزه بهترين كارگردان را از آن خود كرد.

کد خبر 334600

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha