جمعه ۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۹
۰ نفر

یک هفته پس از درخشش «فروشنده» در جشنواره کن، سینمای ایران و البته جهان همچنان تحت‌تأثیر هنرنمایی اصغر فرهادی، شهاب حسینی و ترانه علیدوستی است که بامداد جمعه در ۲ پرواز جداگانه از اروپا به تهران بازگشتند و در فرودگاه امام خمینی(ره) مورد استقبال سینماگران، اهالی رسانه و سینمادوستان قرار گرفتند.

سینما

درعين حال جمله‌اي از عباس كيارستمي نقل شده كه 19 سال قبل وقتي با جايزه نخل طلا پا به فرودگاه مهرآباد گذاشت، نه تنها كسي به استقبالش نيامد بلكه از او خواستند براي روبه‌رو نشدن با معترضان از در پشتي خارج شود! به گزارش همشهري، چند ساعت پيش از آنكه پرواز حامل تنها فيلمساز ايراني برنده اسكار روي باند فرودگاه امام بنشيند، خبر همكاري احتمالي او با زوج بازيگر برنده اسكار در يك پروژه بين‌المللي روي سايت معتبر ورايتي منتشر شده بود. فرهادي كه پيش از فروشنده قرار بود يك فيلم به تهيه‌كنندگي پدرو آلمودووار در اسپانيا بسازد، ظاهرا بازيگران اصلي خود را هم انتخاب كرده و رايزني او با خاوير باردم و پنه‌لوپه كروز به مراحل نهايي رسيده است.

  • دومين فيلم بين‌المللي

الكساندر ماله‌گي تهيه‌كننده فرانسوي و نماينده شركت ممنتوفيلمز كه در توليد «گذشته» و فروشنده با فرهادي همكاري كرده، درباره فيلم تازه فيلمساز ايراني به ورايتي گفت: «فرهادي نگارش فيلمنامه را به پايان رسانده و ‌ماه آينده براي يافتن لوكيشن به اسپانيا مي‌رود. فيلم تريلري روانشناسانه در مايه‌هاي آثار آگاتا كريستي است و بسياري از ويژگي‌هاي فيلم‌هاي فرهادي را در خود دارد؛ ازجمله ارزش‌هاي اخلاقي و روابط خانوادگي.»

اين پروژه كه هنوز نامي براي آن انتخاب نشده، تابستان يا اوايل پاييز سال آينده با نقش‌آفريني باردم، كروز و يك بازيگر آمريكايي مقابل دوربين مي‌رود و آگوستين آلمودووار برادر فيلمساز نامدار اسپانيايي يكي از تهيه‌كنندگان آن است. او با تحسين فيلم‌هاي فرهادي افزود: «ما مشابهت‌ها و منافع مشتركي داريم كه به زبان فيلم بيان مي‌شود و در گذشته هم اين حس را در همكاري با گيرمو دل‌تورو فيلمساز مكزيكي تجربه كرده بوديم.»

گرچه فرهادي به زبان اسپانيايي مسلط نيست اما در توليد گذشته به زبان فرانسوي نشان داده بود زبان سينما را خوب مي‌داند. گذشته، جايزه بهترين بازيگر زن جشنواره كن و يك نامزدي گلدن گلوب را براي برنيس بژو به ارمغان آورد و به گفته ماله‌گي، «فرهادي بينش و استعدادي خارق‌العاده در شنيدن موسيقي واژه‌ها دارد.»

  • خوشحال از خوشحالي مردم

حسيني هم كه با كسب جايزه بهترين بازيگر جشنواره كن به ايران بازگشته، در فرودگاه همان حرف‌هاي پس از دريافت جايزه را تكرار كرد و گفت كه از خوشحالي مردم ايران خوشحال است. او با اشاره به اينكه شاد كردن مردم فقط ساختن فيلم‌هاي خنده‌دار نيست، افزود: «همين كه بتوانيم با موفقيت‌هاي خود شادي را براي مردم به ارمغان بياوريم، اتفاقي مثبت است و خدا را شكر كه من وظيفه‌ام را براي سرزمينم انجام دادم.»

حسيني در پاسخ به پرسشي درباره فعاليت احتمالي در اروپا و آمريكا گفت: «من ترجيح مي‌دهم فعاليتم را در سرزمين خودم ادامه بدهم.» عليدوستي هم كه آشكارا از حضور انبوه مردم در فرودگاه براي استقبال از گروه فروشنده ذوق‌زده به‌نظر مي‌رسيد، ابراز اميدواري كرد كه درخشش در كن مقدمه‌اي براي حضور بيشتر و پرافتخارتر سينماي ايران در جهان باشد. ضمن اينكه فرهادي وعده داد دوشنبه در يك نشست خبري به پرسش‌هاي اهالي رسانه پاسخ بدهد.

  • حسرت و حسادت

چهره خبرساز گروه توليد «فروشنده» شهاب حسيني است كه موفقيت خيره‌كننده او در جشنواره كن، حس حسادت توأم با حسرت نويسنده روزنامه سعودي مكه را هم برانگيخت. آنها او را خطرناك‌تر از سرداران ايراني به‌ويژه قاسم سليماني توصيف كردند. اشاره نويسنده سعودي به قدرت فرهنگي ايران است كه با سينماي قدرتمند خود دنيا را درنورديده است.

در بخشي از اين گزارش آمده است: «پيش‌تر درباره «ملك سليمان» گفته بودم كه در سطح فيلم‌هاي هاليوودي ساخته شده و لابي صهيونيسم را نگران كرده بود و «يوسف پيامبر» و «محمد رسول‌الله(ص)» هم جهان را تحت‌تأثير قرار داده‌اند. تازه‌ترين موفقيت سينماي ايران در حالي با درخشش شهاب حسيني در جشنواره كن به‌دست آمده كه عربستان تنها كشور بدون سينما در دنياست!»

کد خبر 335093

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha