دوشنبه ۱۶ مهر ۱۳۸۶ - ۰۷:۲۱
۰ نفر

ترجمه- آذین محبی‌نژاد: سن شیوع بیماری‌های عروق کرونر در حال پائین آمدن است، اما آیا باور می‌کنید که سکته قلبی بچه‌های 10-12 ساله را هم گرفتار کند؟

بث متر، پرستار اورژانس قلب است. او بارها در عمرش بیمارانی را دیده که دچار حمله قلبی شده‌اند، بنابر این وقتی پسرش ناگهان گفت که در قفسه سینه اش دردی فشارنده حس می‌کند که به شانه چپش تیر می‌کشد، شک نکرد که او دچار حمله قلبی شده. با این وجود پزشکان در ابتدا حرف بث را باور نکردند، پسر تازه 13 ساله شده بود!

پزشکان بیمارستان کودکان آکرون در آکرون اوهایو گزارشی تهیه کرده‌اند که در آن 9 مورد حمله قلبی در میان بچه‌های حدودا 12 ساله، در عرض 11 سال گذشته به ثبت رسیده است. بر اساس این گزارش حمله قلبی در بچه‌ها ندرتا اتفاق می‌افتد ولی همین موارد اندک نیز غالبا تشخیص داده نمی‌شود.

 اکنون یک سال و نیم است که دن پسر بث داروی قلبی مصرف می‌کند و خوشبختانه وضعیت خوبی دارد. خانم متر می‌گوید: «متخصصان اطفال باید بدانند که حمله قلبی در کودکان حقیقتا اتفاق می‌افتد. نباید هیچ کودکی را که از درد قفسه سینه شکایت دارد به سادگی رها کنید.»

 دن متر یکی از 9 کودکی است که حمله قلبی آن‌ها در گزارش پزشکان بیمارستان کودکان آکرون اوهایو به ثبت رسیده. همه این کودکان در فاصله سال‌های 1995 تا 2006 دچار حمله قلبی شده و در بیمارستان کودکان آکرون درمان شده‌اند. البته دکتر لین، یکی از پزشکانی که این گزارش را تهیه کرده، می‌گوید زمانی که در بیمارستان نوزادان و کودکان رنگین کمان در کلیولند کار می‌کرد نیز چند مورد مشابه را درمان کرده است.

 هیچ یک از این بیماران، عوامل شایع خطر ابتلا به بیماری قلبی یعنی چاقی، سابقه خانوادگی، فشار خون بالا، کلسترول بالا و اعتیاد را نداشتند.

دکتر لین می‌گوید: «علت حمله قلبی آن‌ها به احتمال زیاد، انقباض رگ‌های قلبی بوده که برای مدت کوتاهی منجر به قطع جریان خون و نرسیدن خون به قلب شده است. این اتفاق ندرتا در بزرگسالان نیز منجر به حمله قلبی می‌شود.» همه بیماران دکتر لین بجز یک نفر پسر بودند. البته پزشکان مطمئن نیستند این خطر برای دختران کمتر باشد چرا که در متون پزشکی، اطلاعات اندکی در مورد این نوع حمله قلبی وجود دارد.

دکتر لین معتقد است تا کنون این پدیده به درستی مورد درک و توضیح واقع نشده. گزارش وی در شماره اکتبر ژورنال پزشکی طب کودکان به چاپ رسیده است.

 یکی از متخصصان قلب در بیمارستان کودکان دنور به نام دکتر رجینالد واشنگتن می‌گوید: «درد قفسه سینه علامت شایعی در میان کودکان است اما در 95 درصد موارد، این درد ارتباطی به قلب ندارد و به ندرت ممکن است جان کودکان را تهدید کند.»

 وی همچنین می‌گوید: «در میان علل شایع درد قفسه سینه کودکان می‌توان به رگ به رگ شدن عضلات و استرس اشاره کرد. بیشتر دردهای قفسه سینه کودکان که به قلب مربوطند، توسط عفونت، نواقص ساختاری قلب یا عللی غیراز حمله قلبی ایجاد می‌شوند.»

وی معتقد است گزارش بیمارستان آکرون، سند خوبی است که به پزشکان گوشزد می‌کند باید احتمال حمله قلبی را در مورد کودکان در ذهن داشته باشند.

 دن متر می‌گوید این درد وقتی سر کلاس بود شروع شد. معلمش نیز متوجه شده بود که او رنگ پریده به‌نظر می‌رسد. اما دن که فکر می‌کرد عضلاتش کشیده شده اند، ابتدا در مورد درد چیزی به مادرش نگفت. دن می‌گوید: «فکر نمی‌کردم چنین چیزی برای بچه‌ها هم اتفاق بیفتد.»

 فردای همان روز مادر دن او را به مطب پزشک و سپس به بیمارستان برد. دن در بیمارستان دوباره دچار درد قفسه سینه شد؛ دردی که شانه‌اش هم تیر می‌کشید. باز هم پرسنل بیمارستان به مادر دن گفتند که نگران حمله قلبی نباشد. دن مدت 2روز در بیمارستان بستری بود. با وجود غیرطبیعی بودن نتایج آزمایش خون و تصویرهای گرفته شده، به دن گفته شد که احتمالا دچار عفونت قلبی شده و او را مرخص کردند. سرانجام با اصرار یک متخصص اطفال، دن به دکتر لین مراجعه کرد.

 دکتر لین می‌گوید هر وقت کودکی به‌طور ناگهانی دچار درد قفسه سینه شد، والدین باید او را به نزد پزشک ببرند. وی می‌گوید مشابه بزرگسالان، حمله قلبی در کودکان، خود را با یک درد فشاردهنده نشان می‌دهد سپس شانه یا فک یا گردن تیر می‌کشد.

 رسوب چربی در شریان‌های انسان می‌تواند منجر به تنگ شدن آن‌ها شود. وقتی تکه‌ای از این پلاک‌های چربی از درون رگ کنده می‌شود، لخته‌ای را می‌سازد که جلوی جریان خون را در رگ می‌گیرد. در پی این اتفاق، حمله قلبی رخ می‌دهد. اما هنوز دقیقا مشخص نیست چه عاملی موجب نوع دیگر حملات قلبی، یعنی حملات قلبی ناشی از انقباض عروق می‌شود.

 دکتر دایانه اتکینز، سخنگوی انجمن قلب آمریکا و استاد طب اطفال در دانشگاه آیوا، می‌گوید: «بعضی از بچه‌ها که دارای اضافه وزن هستند، علایم اولیه بیماری شریانی را نشان می‌دهند، ولی برای اینکه چنین روندی منجر به حمله قلبی از نوع لخته‌ای شود، سال‌ها طول می‌کشد. »

 اما چطور می‌توان با اطمینان گفت که 9 کودک گزارش شده حتما دچار حمله قلبی شده بودند؟ این کار با استفاده از آزمایش خون انجام شده که در آن میزان نوعی آنزیم که در مواقع آسیب دیدگی یا مرگ بافت قلبی آزاد می‌شود، افزایش یافته بود. علاوه بر این، تصاویر گرفته شده از قلب تعدادی از این بیماران هم غیرطبیعی بوده است. این روش‌ها هر دو در بزرگسالان برای تأیید تشخیص حمله قلبی به کار می‌روند.

 دکتر لین می‌گوید: «در اغلب بیماران، هیچ گونه آسیب دراز مدت یا دایمی در عملکرد قلب دیده نشده و هیچ یک از بیماران مشکل طول کشنده‌ای نداشتند.»

با وجودی که دن هر روز داروی قلبی مصرف می‌کند و گه گاه در هنگام درد قفسه سینه قرص نیتروگلیسیرین می‌خورد، هنوز هم اسکی برد بازی می‌کند و از بازی‌های پر جنب و جوشی که قبل از حمله قلبی می‌کرد، لذت می‌برد.

 او می‌گوید: «سعی می‌کنم این موضوع را از ذهنم دور نگه دارم. نمی‌خواهم به‌عنوان بچه‌ای که دچار حمله قلبی شده شناخته بشوم.»

 با این وجود او توصیه‌ای به دیگر کودکانی که ممکن است درد قفسه سینه ناگهانی و تیر کشنده را تجربه کنند، دارد و آن اینکه: «از اینکه به کسی بگویید نترسید، خودداری کنید، چون ممکن است قضیه خیلی جدی باشد.»

 آسوشیتدپرس
اول اکتبر2007

کد خبر 33453

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز