سه‌شنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۸
۰ نفر

برای دومین سال پیاپی و همزمان با برگزاری جشنواره فیلم کن در جنوب فرانسه، فرش قرمز جشنواره فیلم‌های حقوق بشری در فلسطین از میان ویرانه‌های شهر تا روی پله‌های مرکز فرهنگی رشاد الشوا در غزه پهن شد.

فلسطینی‌‌ها ۴ روز در نوار غزه به تماشای فیلم‌های  داستانی و مستند می‌نشینند.

به گزارش همشهري، صدها نفر از شهروندان فلسطيني براي حضور در مراسم افتتاحيه جشنواره موسوم به فرش قرمز در مهم‌ترين مركز فرهنگي غزه حضور يافتند و اين پيام را به دنيا مخابره كردند كه حتي در محاصره ارتش رژيم صهيونيستي هم زندگي در فلسطين اشغالي ادامه دارد. با وجود همزماني اين رويداد 4روزه با جشنواره پرزرق و برق كن، توجه بسياري از مردم دنيا به جشنواره فرش قرمز كن جلب شده و امسال مهمانان خارجي هم در آن حضور داشتند.

موضوع محوري جشنواره امسال «ما مي‌خواهيم نفس بكشيم» است و در آن 70فيلم كوتاه و بلند داستاني و مستند براي علاقه‌مندان به نمايش درمي‌آيد. در مراسم افتتاحيه فيلم 60دقيقه‌اي «آيدل» روي پرده رفت كه داستان موفقيت يك جوان فلسطيني را در مسابقه خوانندگي عرب آيدل روايت مي‌كند. استقبال مردم از فيلم خيره‌كننده بود و بسياري از آنها رضايت خود را از حضور در سالن سينما و تماشاي آن ابراز كردند.

  • غزه در محاصره، آزادي در فرانسه

فرسنگ‌ها دورتر از بزرگ‌ترين زندان انساني جهان، در شهر ساحلي كن در جنوب فرانسه تماشاگران سرانجام به يكي از فيلم‌هاي بخش مسابقه واكنش منفي نشان دادند و آن را «هو» كردند. «خريدار شخصي» به كارگرداني اوليويه آساياس فرانسوي و بازي كريستن استوارت آمريكايي در نقش اصلي چندان به مذاق تماشاگران حاضر در نمايش مطبوعاتي خوش نيامد. فيلم روز گذشته در كاخ اصلي به نمايش درآمد و واكنش منتقدان به آن تا حدودي مثبت بود.

هو كردن فيلم‌ها به‌ويژه آثار بخش مسابقه در جشنواره كن اتفاقي مسبوق به سابقه است و پيش از اين هم چند كارگردان بزرگ ازجمله لارس فون ترير طعم آن را چشيده‌اند. امسال اما اين ماجرا بلافاصله با واكنش برخي منتقدان به‌ويژه در فضاي مجازي همراه شد و آنها تلاش كردند با نقدهاي مثبت خود كمي از تلخي ماجرا براي فيلمساز سرشناس فرانسوي كم كنند. استوارت و آساياس پيش از اين در «ابرهاي سيلس ماريا» هم با يكديگر همكاري كرده بودند.

يكي از بخت‌هاي جدي نخل طلايي كن روز دوشنبه در كاخ اصلي جشنواره به نمايش درآمد. جيم جارموش كه امسال «پاترسن» را با خود به كن آورده، مي‌تواند به درخشش در شب اختتاميه اميدوار باشد. آدام درايور بازيگر «جنگ‌هاي ستاره‌اي: نيرو بيدار مي‌شود» در فيلم نقش اصلي را ايفا كرده و داستان درباره راننده اتوبوس شهري در نيوجرسي است كه به تشويق همسرش به شعر و شاعري روي مي‌آورد.

جارموش از فيلمسازان محبوب كن است و 6بار براي بردن نخل طلا رقابت كرده كه آخرين آن 3سال پيش با «فقط عاشقان زنده ماندند» بود. پس از نمايش پاترسن، منتقدان حاضر در فهرست نشريه اسكرين به‌شدت به آن روي خوش نشان دادند. امتياز 8 منتقد به فيلم 4ستاره از 4ستاره ممكن بود و نكته جالب و عجيب اينكه منتقدان 2نشريه فرانسوي پوزيتيف و ليبراسيون به پاترسن يك و 2ستاره دادند.

  • واكنش به اسناد پاناما

پيتر بردشا منتقد گاردين پس از نمايش «جوليتا» پدرو آلمودوار، تازه‌ترين ساخته كارگردان اسپانيايي را در حد و اندازه‌هاي آثار پيشين او ندانست. اين در حالي است كه بخشي از نشست پرسش و پاسخ آلمودوار به ماجراي اسناد پاناما اختصاص داشت. فيلمساز نامدار اسپانيايي گفت: «رسانه‌ها در ماجراي افشا شدن اسناد پاناما نام مرا بيش از اندازه بزرگ كرده‌اند. من بيشتر يك زن خانه‌دار هستم تا گاو مقدس!»

کد خبر 334212

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha