امروز قرار است غزه موضوع یک کنفرانس بین‌المللی دیگر در جهان باشد. اما خود این باریکه ۱.۵میلیون نفری ۲ سال است که ویران رها شده و نه از بازسازی ساختمان‌های فروریخته در جنگ خبری هست نه از دورنمایی از آینده.

بانك جهاني ديروز در گزارشي درباره آخرين وضعيت كمك‌هاي مالي براي بازسازي غزه اعلام كرد، درحالي‌كه در سال2014 بعد از پايان جنگ اسرائيل عليه غزه كشورهاي عربي وعده‌هاي پروپيماني براي كمك مالي به بازسازي غزه دادند، اما اين كمك‌ها محقق نشده و بر روي كاغذ مانده‌است. در گزارش بانك جهاني كه يك روز قبل از كنفرانس بين‌المللي كمك‌كنندگان به غزه در بروكسل منتشر شده‌ آمده‌است، در سال2014 كشورهاي جهان به‌ويژه كشورهاي عربي وعده كمكي حدود 4ميليارد دلاري براي بازسازي غزه را دادند. اما تنها بخش كوچكي از اين كمك محقق شده‌است.

در اين گزارش آمده‌است، حتي اگر كمك‌هاي مالي همين حالا براساس آنچه قبلا وعده داده شده بود محقق شود، بازسازي غزه از سال2019 آغاز مي‌شود. در گزارش بانك جهاني به قطر، امارات و عربستان به‌عنوان كشورهايي كه كمترين كمك مالي را به نسبت وعده‌هاي داده‌شده محقق كرده‌اند اشاره شده است.

رژيم صهيونيستي در تابستان سال2014 به بهانه مفقود شدن 3شهرك‌نشين كه بعدها معلوم شد ربطي به فلسطيني‌ها هم نداشته، حملات سنگين از هوا ، زمين و دريا را عليه غزه آغاز كرد كه حدود 2‌ماه طول كشيد. در اين حملات براساس آمارهاي رسمي بيش از 2200فلسطيني شهيد شدند. از اين ميان يك‌چهارم كودك بودند. در اين حملات حدود 200هزار خانه فلسطيني در غزه تخريب شد. منابع فلسطيني مي‌گويند حدود 75هزار نفر از آن زمان بدون خانه و سرپناه مانده‌اند.

در سال2014 كنفرانس كشورهاي كمك‌كننده به غزه در قاهره برگزار شد و طي آن شركت‌كنندگان وعده كمك 3.51ميليارد دلاري طي 3سال براي بازسازي غزه را دادند. به‌گفته بانك جهاني از اين رقم تنها حدود 1.4ميليارد دلار محقق شده‌است. قطر با وعده كمك يك‌ميليارد دلاري در صدر فهرست كشورهاي كمك‌كننده به غزه بود. در آن زمان وزيرخارجه قطر در سخنراني، از سكوت و بي‌تفاوتي جهان نسبت به ويران شدن غزه انتقاد كرد و وعده داد كه كشورهاي عربي غزه را تنها نمي‌گذارند اما اكنون كه حدود 2سال از آن وعده‌ و آن سخنراني آتشين مي‌گذرد، قطر تنها 152ميليون دلار از سهم وعده‌داده خود براي كمك به بازسازي غزه را پرداخت كرده‌است.

اين يعني تنها 15درصد از رقمي كه وعده داده‌بود. عربستان سعودي كه در فهرست كمك‌كنندگان به غزه در رديف دوم بعد از قطر قرار داشت، تنها 10درصد از رقم وعده داده شده يعني 500ميليون دلار كمك كرده‌است. امارات تنها 15درصد از رقم وعده داده شده يعني 200ميليون دلار كمك كرده‌است. كويت اما يك ريال هم از كمك وعده‌داده‌اش به غزه را پرداخت نكرده‌است. وعده كمك كويت به بازسازي غزه 200ميليون دلار بود. تركيه يكي از نزديك‌ترين متحدان حماس كه در حمايت از فلسطين هم خود را فعال مي‌داند، تنها يك‌سوم از كمك 200ميليون دلاري وعده داده شده‌اش به غزه را محقق كرده‌است.

آمريكا وعده كمكي 277ميليون دلاري براي بازسازي غزه داده‌بود كه به‌گفته بانك جهاني آن را محقق كرده‌است. اتحاديه اروپا هم وعده داده‌بود كه 384ميليون دلار به بازسازي غزه كمك كند. براساس گزارش بانك جهاني، سه‌چهارم اين رقم محقق شده است. البته كمك مالي آمريكا به بازسازي غزه از نكات طنز‌آميز است چرا كه آمريكا از يك طرف سالانه ميليون‌ها دلار به اسرائيل سلاح و تجهيزات نظامي و كمك مالي ارائه مي‌كند تا در جنگ‌هايي شبيه سال2014 غزه را هدف حمله قرار دهد و ويران كند و حالا براي بازسازي همين شهر ويران‌شده در حملات اسرائيل، چند ميليون دلار كمك مالي مي‌كند.

  • باج‌گيري 300ميليون دلاري از فلسطيني‌ها

در گزارش ديروز بانك جهاني به وضعيت مالي وخيم دولت خودگردان و نقش اسرائيل در اين وضعيت اشاره شده‌است. براساس اين گزارش، دولت خودگردان و اسرائيل توافقنامه‌اي داشتند كه براساس آن تل‌آويو مسئول جمع‌آوري ماليات از شهروندان فلسطيني ساكن سرزمين‌هاي اشغالي است و بايد آن را سالانه به دولت خودگردان تحويل دهد. اما اسرائيل اين كار را نمي‌كند و سالانه حدود 300ميليون دلار از اين ناحيه به دولت خودگردان زيان اقتصادي مي‌زند.

  • كشف تونل جديد از غزه

ارتش رژيم صهيونيستي ديروز از كشف تونلي جديد از غزه به سمت سرزمين‌هاي اشغالي خبر داد. براساس گزارش واحد مهندسي ارتش رژيم صهيونيستي، اين تونل از غزه تا عمق 30 تا 40متري يك مزرعه اسرائيلي در سرزمين‌هاي اشغالي كشيده شده بود. اين نخستين تونل بلند كشف شده از غزه به سمت سرزمين‌هاي اشغالي از سال2014 است. تونل‌هايي كه از زيرزمين غزه را به سرزمين‌هاي اشغالي وصل مي‌كند كابوس صهيونيست‌هاست.

کد خبر 331075

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha