سه‌شنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک عضو انجمن هنرمندان نقاش معتقد است: ارائه نشدن آماری از گنجینه‌ی موزه‌ی هنرهای معاصر و نبود شفاف‌سازی صد درصدی درباره‌ی وضعیت آن، ابهام‌ها و شایعه‌ها را همچنان باقی گذاشته است.

نقاشی

به گزارش ايسنا؛ محمدرضا فیروزه‌ای درباره‌ی ابهام‌ها و شایعه‌های به‌وجود آمده نسبت به گنجینه‌ی موزه‌ی هنرهای معاصر و نحوه‌ی نگهداری از آثار آن، اظهار کرد: متأسفانه تا امروز شفاف‌سازی مناسبی در زمینه‌ی برخی ابهام‌ها و شایعه‌های به‌وجود آمده درباره‌ی گنجینه‌ی این موزه صورت نگرفته است. اگر شفاف‌سازی می‌شد اتفاقات گذشته و ابهام‌هایی که در ذهن مردم و جامعه هنری شکل گرفته بود می‌توانست پاک شود، اما این شفاف‌سازی هنوز به‌صورت صد درصدی انجام نشده است.

او به پیشنهاد مطرح‌شده مبنی بر حضور نمایندگانی از جامعه‌ی هنری برای دیدن گنجینه‌ی موزه اشاره کرد و گفت: البته مسؤولان موزه پس از مطرح شدن اعتراض‌ها و پرسش‌هایی در تجمع مقابل موزه هنرهای معاصر درباره‌ی وضعیت گنجینه، اعلام کردند که کارشناسان می‌توانند به نمایندگی از مردم و انجمن‌های هنری به موزه بیایند و آثار را ببینند تا از کامل بودن گنجینه مطلع شوند، اما همه‌ی موضوع این نیست.

فیروزه‌ای به ارائه نشدن آماری از آثار گنجینه‌ی موزه هنرهای معاصر اشاره و اظهار کرد: اصل ماجرا این است که اساسا آمار دقیقی درباره‌ی تعداد کارهای موجود در گنجینه ارائه نشده است. این آمار شامل همه‌ی آثار موزه در زمینه‌های مختلف هنری از جمله نقاشی، مجسمه، عکس و کارهای چاپی است. هیچ‌وقت مشخص نشد که چه تعداد اثر از این مدیاهای مختلف در گنجینه وجود دارد. به همین دلیل اگر هم چند نفر به موزه بروند ممکن است تعدادی کار را به آن‌ها نشان دهند و بگویند این تمام گنجینه‌ی موزه است.

این هنرمند درباره‌ی وعده‌ی مسؤولان موزه مبنی بر انتشار یک مجموعه‌ی پنج جلدی شامل اطلاعات تمام آثار گنجینه و اشاره‌ی وزیر ارشاد به این موضوع نیز گفت: بدون شک انتشار این مجموعه‌ی پنج جلدی که شامل آثار گنجینه است، در کم‌رنگ شدن ابهام‌ها و شایعه‌ها بدون تأثیر نخواهد بود. گفته می‌شود که این پنج جلد می‌تواند همه‌ی آثار گنجینه را شامل می‌شود و به برخی پرسش‌ها درباره‌ی آثار گنجینه پاسخ دهد، اما باز هم اصل مطلب باقی می‌ماند. در واقع هنوز آمار اولیه درباره‌ی آثار موزه ارائه نشده است و مردم و جامعه‌ی هنری این آمار را در اختیار ندارند.

فیروزه‌ای در پاسخ به این پرسش که چرا مسؤولان موزه با وجود شایعه‌ها و ابهام‌ها در طول سال‌های گذشته پاسخ قانع‌کننده و شفافی برای از بین بردن آن‌ها ارائه نکرده‌اند؟ گفت: برای ما هم جای سوال است که چرا تا کنون مسؤولان موزه برای پاسخگویی به ابهام‌ها درباره‌ی گنجینه تعلل کرده‌اند. چرا خودشان را جدا از مردم و جامعه هنری می‌دانند و خود را مجاب نمی‌دانند که پاسخگو باشند؟ برای ما هم سوال است که مشکل آن‌ها برای از بین بردن شایعه‌ها و شفاف‌سازی چیست. فکر می‌کنم تغییر مدیریت‌ها در سال‌های گذشته در به‌وجود آمدن وضعیت فعلی در موزه هنرهای معاصر بی‌تأثیر نبوده است. موزه، یک مجموعه‌ی به‌هم تنیده و دارای پیچیدگی‌های خاص است که باید درباره‌ی مدیریت آن به‌خوبی فکر شود.

این هنرمند در بخش دیگری از سخنانش به شایعه‌هایی مبنی بر خارج شدن تعدادی اثر از گنجینه اشاره کرد و ادامه داد: موزه هنرهای معاصر مجاز است که با موزه‌های خارجی تبادلات فرهنگی و هنری داشته باشد و آثار گنجینه را برای نمایش در نمایشگاه‌های خارجی، با ضوابط و قوانین خاصی امانت دهد. این موضوع اصلا چیز عجیب و غریبی نیست و سازوکار خود را دارد، اما این‌که شایعه‌هایی مطرح می‌شود که تعدادی از آثار گنجینه از موزه خارج شده‌اند، به خود مسؤولان امر برمی‌گردد که باید شفاف‌سازی کنند تا این شایعه‌ها هم برطرف شود.

فیروزه‌ای اضافه کرد: در آخرین دیداری که با آقای ملانوروزی - مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی و سرپرست موزه هنرهای معاصر تهران - داشتیم، عنوان شد که باید برای حل این مشکلات با اهالی هنر روراست باشند و در گفت‌وگوها و جلسات رسانه‌ای صادقانه همه‌چیز را درباره‌ی گنجینه موزه و وضعیت آن بگویند. اگر این ارتباط‌ها بیشتر شود، شایعه‌ها درباره‌ی موزه به حداقل خواهد رسید.

کد خبر 334205

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha