همشهری آنلاین: روسای جمهوری آذربایجان و ارمنستان در دیداری در وین توافق کردند که آتش‌بس در منطقه قره‌باغ را رعایت کنند. سازمان امنیت و همکاری اروپا مسئولیت نظارت بر اجرای این آتش‌بس را بر عهده گرفته است.

جمهوری آذربایجان و ارمنستان تداوم آتش‌بس در قره‌باغ را پذیرفتند

به گزارش دويچه وله، ارمنستان و جمهوری آذربایجان بر سر تداوم آتش‌بس میان دو کشور به توافق رسیدند.

در نشستی که در روز یک‌شنبه (۱۶ مه/۲۷ اردیبهشت) به ابتکار آمریکا، روسیه و فرانسه در وین برگزار شد، الهام علی‌اوف، رئیس جمهور آذربایجان و سرژ سرکیسیان، رئیس جمهور ارمنستان برای نخستین بار پس از درگیری‌های خونین اخیر در منطقه قره‌باغ با یکدیگر دیدار کردند.

روسای جمهوری دو کشور پس از تجدید قرارداد آتش‌بس پذیرفتند که سازمان امنیت و همکاری اروپا نظارت بر اجرای آتش‌بس را برعهده گیرد.

هنوز جزییات آتش‌بس و نحوه نظارت بر آن روشن نیست و قرار است که در ماه ژوئن دیدار دیگری میان رهبران دو کشور برگزار شود.

در اوایل آوریل ۲۰۱۶ درگیری‌های خونینی بر سر منطقه قره‌باغ میان دو کشور رخ داد که دست‌کم ۱۱۰ تن از هر دو طرف کشته شدند. در ۵ آوریل با میانجی‌گری روسیه هر دو کشور تن به پذیرش آتش‌بس دادند، اما بنا به گزارش ساکنان و مقامات محلی منطقه این آتش‌بس در طی هفته‌های گذشته هیچگاه رعایت نشده است.

گزارش‌های مستقل تایید می‌کنند که در هفته‌های گذشته نیز تبادل آتش میان طرف‌های درگیر قربانیانی در پی داشته است.

ارمنستان و آذربایجان پس از جدایی از شوری سابق و تشکیل جمهوری‌های مستقل بر سر مالکیت منطقه قره‌باغ با یکدیگر به نزاع پرداختند. اما ریشه‌های اختلاف بر سر این منطقه بسیار قدیمی‌تر است.

در اوایل سال ۱۹۰۰ منطقه خودمختار قره‌باغ که بنا به قراردادهای بین‌المللی هنوز به جمهوری آذربایجان تعلق دارد، استقلال خود را از آذربایجان اعلام کرد و ارمنستان نیز از این اقدام حمایت کرد.

در درگیری‌های مسلحانه از سال ۱۹۸۸ تا ۱۹۹۴ در این منطقه بیش از ۳۰ هزار نفر کشته شدند. در حال حاضر تنها ارمنی‌ها ساکنان این منطقه هستند. روسیه حامی ارمنستان در این اختلافات بوده است.

کد خبر 334198

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha