سه‌شنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۷:۰۸
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: هزاران تظاهرکننده با حضور در خیابان‌های کابل بر لغو تصمیم کابینه افغانستان مبنی بر انتقال برق آسیای مرکزی از مسیر بامیان به سالنگ تاکید کردند.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، شیعیان کابل در اعتراض به تصمیم دولت افغانستان مبنی بر تغییر مسیر انتقال برق آسیای مرکزی تظاهرات هشدار دادند : تا زمانی که به حقوق خود نرسند و برق آسیای مرکزی از مسیر بامیان و مناطق شیعه نشین این کشور عبور نکند ، تظاهرات مردمی و عدالت خواهانه ادامه می‌یابد.

«محمد کریم خلیلی» ، رئیس حزب وحدت اسلامی افغانستان در جمع تظاهرکنندگان گفت: مردم تا زمان لغو تصمیم کابینه درباره مسیر انتقال برق ، سکوت نخواهند کرد.

او اين تظاهرات را حرکت مردمی در برابر بی عدالتی دانست و گفت: ریاست‌جمهوری حصارهای آهنین ایجاد کرده است تا صدای مردم را نشنود اما بداند که این دیوارها نمی تواند مانع صدای عدالت‌خواهی مردم شود.

خلیلی تصریح کرد: افغانستان به منطق زور و استبداد باز نمی‌گردد و منطق مردم ، علمی و وحدت خواهی است.

قرار بود تظاهرات مردمی تا ساختمان ریاست جمهوری افغانستان ادامه یابد اما نیروهای امنیتی با قرار دادن صدها کانتینر در مسیر عبور تظاهرکنندگان مانع رسیدن آنها به مرکز شهر و ساختمان ریاست جمهوری شدند.

این تظاهرات در میان تدابیر بسیار شدید امنیتی برگزار شد و همه راه‌های منتهی به مرکز شهرکابل بسته بود.

اعتراض و تظاهرات مردم سبب تعطیل شدن کابل شد و همه بازارها ، اماکن عمومی و اداره‌های دولتی تعطیل بود و نیروهای امنیتی افغان به حال آماده باش درآمده بودند.

این تظاهرات درحالی انجام شد که روز قبل از آن پلیس کابل هشدار داده بود درصورت بروز خشونت ، بی‌نظمی و حمله‌هاي تروریستی ، 18 نفر از چهره های سرشناس مردمی ازجمله «محمد کریم خلیلی»، معاون سابق ریاست‌جمهوری افغانستان مسئول شناخته شده و بازداشت خواهند شد.

شیعیان کابل درحالی دست به تظاهرات زدند که موسسه آلمانی «فیشنر» مسیر بامیان را برای انتقال برق آسیای مرکزی پیشنهاد کرده بود اما دولت افغانستان تصمیم گرفت برق وارداتی آسیای مرکزی از مسیر «سالنگ» که در شمال افغانستان قرار دارد ، عبور کند.
شیعیان معتقدند با انتقال برق از مسیر سالنگ ، میلیون‌ها افغان در مناطق مرکزی افغانستان که از نعمت برق محروم هستند ، همچنان از برق محروم مي‌مانند.

دولت افغانستان معتقد است انتقال برق آسیای مرکزی از مسیر سالنگ در مقایسه با مسیر بامیان از نظر اقتصادی مقرون به صرفه‌تر است.

«محمد اشرف غنی احمد زي»، رئيس‌جمهور افغانستان در تازه‌ترین تصمیم خود اعلام کرد: عملیات اجرایی انتقال برق «توتاپ» به تعلیق درآمده است تا مطالعات بیشتری درباره مسیر انتقال آن انجام بشود.

کد خبر 334166

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha