دوشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۰
۰ نفر

۱۳ روز پس از سقوط تانکر ۱۹تنی گاز مایع به دره‌ای حوالی خلخال تلاش‌ها برای خارج کردن تانکر از عمق دره همچنان بی‌نتیجه مانده است.

تانکر

اين حادثه روز 15ارديبهشت‌ماه رخ داد. ماجرا از اين قرار بود كه كاميوني حامل 19تن گاز مايع ال پي جي كه از جمهوري آذربايجان وارد كشورمان شده بود از طريق جاده اردبيل به سرچم راهي پاكستان بود اما حوالي تونل شماره 12از مسير منحرف و به دره واژگون شد. از همان روز زنگ خطر درخصوص انفجار تانكر به صدا در‌آمد و مسئولان منطقه با توجه به بضاعت موجود تلاش كردند تانكر را از دره بيرون بكشند اما اين تلاش‌ها با گذشت 13روز از اين حادثه هنوز بي‌نتيجه مانده است.

مسعود امامي يگانه، مديركل مديريت بحران استان اردبيل در اين‌باره به همشهري مي‌گويد:« با وجود اينكه مديريت بحران در چنين حوادثي مسئوليتي ندارد اما بعد از وقوع اين حادثه به‌دليل اينكه انفجار تانكر مي‌تواند منطقه را تحت الشعاع قرار دهد و در همين چند روز امنيت رواني منطقه را دچار مخاطره كرده است، تلاش‌هاي زيادي آغاز شد.

در همان روزهاي اوليه 2جرثقيل 20و 30تني براي بيرون كشيدن تانكر از دره به محل حادثه منتقل شدند اما توانايي اين كار را نداشتند. از طرفي چون تانكر متعلق به شركتي خصوصي است اين شركت را ملزم كرديم تا هر چه سريع‌تر براي بيرون كشيدن تانكر اقدام كند ولي متأسفانه اين ماجرا طولاني شد. » وي ادامه مي‌دهد:« با اين حال روز دوشنبه (ديروز) قراردادي با 2جرثقيل 50تني بسته شد تا طي 2روز آينده تانكر از دره بيرون كشيده شود و پيش‌بيني مي‌كنيم كه اين ماجرا حداكثر تا روز چهارشنبه به پايان برسد.»

اظهارات مديركل مديريت بحران استان اردبيل در حالي است كه كارشناسان معتقدند اولويت در اين حادثه تخليه گاز از تانكر است. حجت‌الله اسكندري كارشناس صنعت گاز مايع در اين‌باره به همشهري مي‌گويد:« در چنين تانكرهايي معمولا 3شير تعبيه شده و با استفاده از آنها، هم به شكل مايع و هم به شكل گاز مي‌توان محتويات تانكر را حد اكثر در 2روز تخليه كرد.» وي ادامه مي‌دهد:« اين نخستين بار نيست كه چنين حادثه‌اي اتفاق مي‌افتد. گاز مايع در كشور از طريق همين تانكر‌ها جابه‌جا مي‌شود و بارها شاهد سقوط تانكرها به دره بوده‌ايم اما در بيشتر موارد حداكثر طي يكي دو روز اين كار به سرانجام مي‌رسد. حالا معلوم نيست چرا بيرون كشيدن اين تانكر از دره اين‌قدر طولاني شده است. »

اما مهم‌ترين نكته در اين حادثه خطر انفجار تانكر است. مديريت بحران اردبيل خطر انفجار تانكر را در شرايط كنوني در حد صفر مي‌داند. اين در حالي است كه چند روز قبل علي نظري شيخ ‌احمد، فرماندار خلخال گفته بود كه:«اين تانكر سوخت درصورت انفجار تا شعاع چند كيلومتري حادثه خواهد آفريد.» كارشناسان نيز درخصوص خطر انفجار هشدار داده‌اند. اسكندري در اين‌باره مي‌گويد:« تانكر به‌خودي خود منفجر نمي‌شود و درصورت انفجار نيز تانكر تكه تكه نخواهد شد اما درصورتي كه گاز از آن نشت كند و جرقه يا گرما به آن برسد در كسري از ثانيه انفجار مهيبي اتفاق خواهد افتاد و گاز 250برابر بزرگ‌تر خواهد شد. از طرفي در چنين انفجاري تانكر ده‌ها متر به هوا پرتاب مي‌شود.» وي ادامه مي‌دهد:« بايد موقعيت سقوط تانكر به دقت بررسي شود اما ساده‌ترين كار تخليه گاز از طريق شيرهايي است كه در آن تعبيه شده است. با اين كار وزن و فشار تانكر نيز كاهش پيدا مي‌كند و بيرون كشيدن آن از دره نيز ساده‌تر خواهد بود.»

کد خبر 334105

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha