یکشنبه ۱۵ مهر ۱۳۸۶ - ۱۶:۳۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: رئیس مجلس شورای اسلامی در راس یک هیئت بلند پایه پارلمانی به منظور شرکت در یکصدو هفدهمین اجلاس مجمع بین‌المجالس (I.P.U) عازم سوئیس شد.

به گزارش مهر، در مراسم بدرقه رئیس مجلس شورای اسلامی، حجت الاسلام سید احمد موسوی معاون حقوقی و پارلمانی رئیس جمهور، حجت الاسلام محمد علی شهیدی معاون پارلمانی وزیر امور خارجه و محمدرضا باهنر نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی و تعدادی از مسئولان و مدیران مجلس و همچنین مسئولان سفارت سوئیس و بوسنی هرزه‌ گوین حضور داشتند.

در این جلاس که بنا به دعوت رئیس اتحادیه بین المجالس بمدت سه روز 16 تا 18 مهر در ژنو برگزار می گردد، روسا و نمایندگان مجلس بیش از 120 کشور عضو شرکت دارند.

حداد عادل در این اجلاس به عنوان مدعو کمیته ویژه بررسی تعامل میان اتحادیه بین المجالس و سازمان ملل سخنرانی خواهند کرد.

حشمت الله فلاحت پیشه، سید عبدالله حسینی، جواد جهانگیرزاده و کاظم جلالی، فاطمه آلیا و نفیسه فیاض بخش از دیگر اعضای هیئت پارلمانی جمهوری اسلامی ایران در این اجلاس هستند.

آسیب شناسی ساختار حاکم بر سازمان ملل و راه های برون رفت از ناکارآمدی این سازمان ، همچنین چگونگی تقویت ارتباط میان اتحادیه بین المجالس و سازمان ملل، دو محور اساسی سخنرانی رئیس مجلس شورای اسلامی در این کمیته خواهد بود.

این نخستین  بار است که از جمهوری اسلامی ایران هیئتی در سطح رئیس مجلس در اجلاسیه های  اتحادیه بین المجالس شرکت می کند.

در اجلاس یکصد وهفدهم بین المجالس موضوعاتی همچون نقش پارلمانها در ایجاد موازنه بین  مقوله امنیت بشری و آزادیهای فردی و نقش مجالس در رفع تهدیدات فراوری دموکراسی ، نظارت پارلمانی بر سیاستهای دولتی در خصوص کمکهای خارجی ، کارگران مهاجر ، قاچاق انسان، بیگانه هراسی و حقوق بشر در قالب سه کمیته مطالعاتی تخصصی مورد بحث و بررسی نمایندگان مجالس جهان قرار خواهد گرفت.

در اجلاس ژنو همچنین ماده ای به عنوان ماده اضطراری به دستور کار اجلاس اضافه خواهد شد.

در حاشیه این اجلاس با توجه به نقش ویژه پارلمانها و همکاریهای بین المللی ، روسا و نواب رئیس شرکت کننده از قاره های مختلف به دعوت رئیس مجلس شورای اسلامی گردهم خواهند آمد تا از نزدیک راههای تقویت هر چه بیشتر همکاریهای بین المللی با استفاده از سازو کارهای پارلمانی مورد بحث قرار دهند.

همچنین رئیس مجلس شورای اسلامی دیدارهای دو جانبه با روسای مجالس کشورهایی  از قاره های اروپا، آفریقا و آسیا خواهد داشت لذا با توجه به سطح هیئت انجام دیدارهای متعدد با روسای مجالس کشورهای مجالس مختلف شرکت کننده می تواند از ویژگی خاصی برخوردار باشد چرا که در این دیدارها علاوه بر طرح مواضع دو جانبه ، فرصت مناسبی خواهد بود تا طرفین بتوانند چگونگی راهکارهایی پارلمانی را در سطح بین المللی مورد بحث قرار دهند.

رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین با رئیس شورای فدرال و رئیس مجلس سوئیس ملاقاتهایی خواهد داشت.

این سفر در راستای روند پیگیری فرایند ایجاد بین المللی همکاریهای پارلمانی صورت می گیرد که بیش از یک دهه به ابتکار اتحادیه بین المجالس با همکاری سازمان ملل با حضور فعال روسا ونمایندگان مجالس در مجمع عمومی سازمان ملل دنبال می شود و متاسفانه در دوره قبل آمریکا با برخورد دو گانه در صدور روادید مانع از شرکت رئیس مجلس شورای اسلامی در دومین اجلاس روسای مجالس در مقر سازمان ملل متحد درنیویورک شده بود.

اتحادیه بین المجالس یک سازمان مهم غیر دولتی در حال حاضر 148 کشور جهان عضو آن هستند. مقر این اتحادیه با قدمت بیش از 110 سال فعالیت در ژنو می باشد و جمهوری اسلامی ایران همواره یکی از اعضای فعال آن بوده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه بنا به دعوت رئیس مجلس بوسنی هرزگوئین برای انجام یک دیدار دو جانبه  عازم سارایو خواهد شد. وی در این سفر با رئیس شورای فدرال، نخست وزیر، وزیر خارجه و مقامات مذهبی کشور میزبان دیدار و گفتگو خواهد داشت.

کد خبر 33403

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز