پنجشنبه ۱۲ مهر ۱۳۸۶ - ۱۷:۰۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: رئیس مجلس شورای اسلامی در صدر هیئتی بلند پایه پارلمانی به منظور شرکت در یکصد وهفدهمین اجلاس مجمع بین المجالس (آی پی یو) به کشور سوئیس سفر می کند.

به گزارش واحد مرکزی خبر به نقل از اداره اخبار و رسانه‌های گروهی مجلس شورای اسلامی، در این اجلاس که بنا به دعوت رئیس اتحادیه بین المجالس به مدت سه روز (16 تا 18 مهر) در ژنو برگزار می شود رؤسا و نمایندگان مجالس بیش از 120 کشور عضو شرکت دارند.

غلامعلی حداد عادل به عنوان مدعو کمیته ویژه بررسی تعامل میان اتحادیه بین المجالس و سازمان ملل سخنرانی خواهد کرد.

آسیب شناسی ساختار حاکم بر سازمان ملل و راههای برون رفت از ناکارآمدی این سازمان و همچنین چگونگی تقویت ارتباط میان اتحادیه بین المجالس و سازمان ملل در محور اساسی سخنرانی رئیس مجلس شورای اسلامی در این کمیته خواهد بود.

این نخستین بار است که از جمهوری اسلامی ایران هیئتی در سطح رئیس مجلس در اجلاسیه های اتحادیه بین المجالس شرکت می کند.

در اجلاس یکصد و هفدهم بین‌المجالس موضوعاتی همچون نقش پارلمان‌ها در ایجاد موازنة بین مقوله امنیت بشری و آزادیهای فردی و نقش مجالس در رفع تهدیدات فراروی دموکراسی، نظارت پارلمانی بر سیاست‌های دولتی در خصوص کمکهای خارجی، کارگران مهاجر، قاچاق انسان، بیگانه هراسی و حقوق بشر در قالب سه کمیته مطالعاتی تخصصی مورد بحث و بررسی نمایندگان مجالس جهان قرار خواهد گرفت.

در اجلاس ژنو همچنین ماده‌ای به عنوان ماده اضطراری به دستور کار اجلاس اضافه خواهد شد.

آقایان حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، سید عبدالله حسینی، جواد جهانگیرزاده و کاظم جلالی و خانم‌ها فاطمه آلیا و نفیسه فیاض‌بخش از دیگر اعضای هیئت پارلمانی جمهوری اسلامی هستند.

با توجه به نقش ویژه پارلمان‌ها در همکاری‌های بین‌المللی، رؤسا و نواب رئیس شرکت کننده از قاره های مختلف به دعوت رئیس مجلس شورای اسلامی گردهم خواهند آمد تا از نزدیک راه‌های تقویت هر چه بیشتر همکاریهای بین المللی را با استفاده از ساز و کارهای پارلمانی مورد بحث قرار دهند.

همچنین رئیس مجلس شورای اسلامی دیدارهای دو جانبه با رؤسای مجالس کشورهایی از قاره های اروپا، آفریقا و آسیا خواهد داشت لذا با توجه به سطح هیأت، دیدارهای متعدد با روسای مجالس کشورهای مختلف شرکت کننده می تواند از ویژگی خاصی برخوردار باشد چرا که در این دیدارها علاوه بر طرح مواضع دو جانبه فرصت مناسبی خواهد بود تا دوطرف بتوانند چگونگی راهکارهای پارلمانی را در سطح بین المللی مورد بحث قرار دهند .

رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین با رئیس شورای فدرال و رئیس مجلس سوئیس ملاقات‌هایی خواهند داشت.

این سفر برای پیگیری ابعاد بین المللی همکاری های پارلمانی صورت می گیرد که بیش از یک دهه به ابتکار اتحادیه بین المجالس با همکاری سازمان ملل با حضور فعال روسا و نمایندگان مجالس در مجمع عمومی سازمان ملل دنبال می‌شود اما به دلیل برخورد دو گانه دولت امریکا در صدور روادید مانع از شرکت رئیس مجلس شورای اسلامی در دومین اجلاس روسای مجالس درمقر سازمان ملل متحد در نیویورک شده بود.

اتحادیه بین المجالس بعنوان سازمان مهم غیر دولتی در حال حاضر 148 کشور جهان عضو دارد.

مقر این اتحادیه با قدمت بیش از 110 سال فعالیت در ژنو قرار دارد و جمهوری اسلامی ایران همواره یکی از اعضای فعال ان بوده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه بنا به دعوت رئیس مجلس بوسنی هرزگوین برای دیداری دو جانبه عازم سارایوو خواهد شد.

حداد عادل در این سفر با رئیس شورای فدرال، نخست‌وزیر، وزیر خارجه و مقامات مذهبی کشور میزبان دیدار و گفتگو خواهد کرد.

کد خبر 33158

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز