نسبت به حفر گودهای غیرایمن و عمیق در احداث ساختمان‌های شهری با شدت بیشتری نسبت به گذشته برخورد می‌شود و مالکان زمین آنها باید جریمه‌ای را در قالب عوارض بپردازند.

۱۰ درصد از گودهای ساختمانی تهران در مرحله پر خطر هستند

اين امكاني است كه مصوبه شوراي شهر تهران و قوانين شهرسازي در اختيار شهرداري پايتخت گذاشته‌اند. از سوي ديگر چنانچه شهرداري گودي را داراي مشكلات بسيار جدي معرفي كرد، موضوعات مربوط به آن براي بررسي دقيق‌تر به شوراي‌عالي شهرسازي كشور ارجاع داده مي‌شود. در ضمن ابلاغ ضوابط بلندمرتبه‌سازي نيز منوط به گنجاندن الزامات گودبرداري اصولي و ايمن شده است.

به همين دلايل شوراي‌عالي شهرسازي و معماري كشور و مديريت شهري تهران درنظر دارند از يكسو، الزامات گودبرداري اصولي را تدوين كنند و از سوي ديگر جلوي گودبرداري‌هاي غيراصولي و رها شده در پايتخت را بگيرند. طبق مصوبه شوراي شهر تهران از ابتداي سال 95، شهرداري تهران موظف است از مالكاني كه مهلت قانوني مندرج در پروانه ساختماني عمليات خود را به اتمام نرسانده و ساختمان يا گودبرداري آن‌را نيمه‌كاره رها كرده‌اند به ازاي هرماه تطويل پس از انقضاي مهلت درج شده در پرونده، عوارضي تحت عنوان هزينه تعليق ساختمان‌سازي مطابق فرمول و جداول اعلامي دريافت كنند.

در ضمن اين امكان براي شهرداري فراهم است كه چنانچه اگر گود يك‌بناي بلندمرتبه بدون تكليف رها شده يا به‌نحوي باشد كه ايمني شهر را به خطر بيندازد، وارد عمل شده، گود را ايمن‌سازي كرده و سپس هزينه را از مالك دريافت كند. آنچنان كه رئيس كميسيون معماري و شهرسازي شوراي شهر تهران گفته اين مصوبه و فراهم‌شدن امكان دخالت شهرداري در گودبرداري‌هاي غيراصولي بناهاي بلندمرتبه با عنايت به مفاد بند 14ماده 55قانون شهرداري‌ها شكل گرفته‌اند. به گفته محمد سالاري، اساسا اين مصوبه به‌منظور كاهش زيان و خسارات ناشي از عمليات ساختمان‌سازي مرتفع بر محيط‌زيست، سيما و منظرشهري، امنيت شهر و همچنين پيشگيري از آسيب‌هاي اجتماعي پيشنهاد شده و به تصويب رسيد.

  • 150گود خطرناك

طبق مصوبه جديد امسال مي‌توان اميدوار بود كه گودهاي رها شده تهران نيز ساماندهي شوند. طبق بررسي‌هاي سازمان نظام مهندسي در پايتخت بيش از 1500گود رهاشده وجود دارد. ركود بازار مسكن يكي از علل رها شدن اين گودها هستند و آنگونه كه اعلام شده از ميان آنها حدود 150گود نيز در مرحله پرخطر قرار دارند.‌ در اين بين سؤالي كه گاهي شهروندان مطرح مي‌كنند اين است كه چرا شهرداري نسبت به پركردن گودهاي رهاشده اقدام نمي‌كند؟

رئيس كميسيون معماري و شهرسازي شوراي شهر تهران در پاسخ به اين سؤال گفت: «شهرداري و شوراي شهر مطابق قانون نمي‌توانند اقدامي براي پر كردن گودها يا الزام مالكان به احداث انجام بدهند و نياز به قانون فرادستي از سوي مجلس شوراي اسلامي و يا نهادهاي فرادستي ديگر دارند.» سالاري همچنين خواستار رسيدگي به يك‌موضوع شد و آن اينكه اگر شهرداري از محل ماده 55اقدام به مقاوم‌سازي يك‌گود خطرساز كند، تضميني براي استرداد هزينه به شهرداري وجود ندارد.

  • پاركينگ در طبقات اوليه بناهاي بلند

طي ساليان گذشته بسياري از گودبرداري‌هاي صورت گرفته در كشور بدون رعايت اصول فني انجام شده‌اند. طراح برج ميلاد در همين ارتباط معتقد است كه اگر در ضوابط بلندمرتبه‌سازي موضوع گودبرداري به ‌درستي گنجانده نشود، آينده شهرها و به‌خصوص پايتخت را با تهديد جدي روبه‌رو مي‌سازد. محمدرضا حافظي با بيان اينكه براي اين منظور نياز است تا همه سازمان‌ها و نهادهاي متولي دخالت داشته باشند، افزود:

«اگر حادثه‌اي رخ دهد، امدادرساني به ساختمان‌هاي زيرزمين بسيار دشوارتر از ساختمان‌هاي بلند است.» عضو هيأت علمي دانشگاه تربيت مدرس گفت كه گودبرداري‌هايي با عمق ۴۰ تا ۷۰متر از نمونه‌هاي خطرناك هستند. وي بر اين نظر است كه راه‌حل تأمين پاركينگ، ‌ ساخت پاركينگ‌هاي۱۰ طبقه در زيرزمين نيست و حتي مي‌توان بخشي از فضاي پاركينگ بناهاي بلند را به جاي زيرزمين در طبقات ابتدايي ساختمان درنظر گرفت.

  • تعيين ابعاد فاز 2برج ميلاد تا 6ماه ديگر

چندي پيش تعدادي از اعضاي شوراي شهر تهران درخصوص گود رها شده برج ميلاد هشدار دادند. حالا رئيس پارلمان شهري تهران از بررسي اين موضوع و طرح پيشنهادي فاز 2برج ميلاد در كميسيون ماده 5 و ورود شوراي‌عالي شهرسازي به آن خبر مي‌دهد. مهدي چمران به مهر گفت: « نزديك به 2 سال مي‌شود كه اين گود بلاتكليف مانده و ممكن است خطرآفرين شود و درست نيست در فضاي اطراف برج ميلاد يك گود رهاشده وجود داشته باشد.»

به گفته وي در جلسه اخير كميسيون ماده 5 ارتفاع پيش‌بيني شده براي فاز ۲ برج مورد انتقاد بود زيرا نبايد برج ديگري، برج ميلاد را تحت‌تأثير قرار دهد. اينطور كه چمران اظهار كرد معاون وزير راه و دبير شوراي‌عالي شهرسازي درخواست كرده‌اند اين موضوع در شوراي‌عالي مورد بررسي قرار گيرد. گفتني است در جلسه اخير شوراي‌عالي شهرسازي و معماري مقرر شده طي ۶ماه آينده طرح ويژه مطالعاتي درخصوص ابعاد اجراي فاز 2برج ميلاد تدوين شود. همچنين شهرداري تهران مكلف شده به‌دليل وضعيت خاص گودبرداري انجام‌شده اقدامات لازم درخصوص پايدارسازي گود ۴۰متري را انجام دهد.

کد خبر 333636

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha