چهارشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۲
۰ نفر

با شدت گرفتن بحث‌ها وجدل‌های کم‌سابقه انتخاباتی در آمریکا که نه از سوی حامیان حزبی و رسانه‌ها که مستقیما از سوی خود نامزدها با تندترین الفاظ بیان می‌شود، فضای سیاسی این کشور پرالتهاب شده به‌طوری‌که پای کهنه‌سیاستمدارانی چون هنری کیسینجر به میان آمده‌است.

کسینجر

كيسنجر 92ساله وزيرخارجه پيشين آمريكا كه به‌خاطر سابقه فعاليت‌هاي ديپلماتيكش طرف مشاور اكثر روساي جمهور اين كشور بوده، ديروز در حاشيه مراسمي در پنتاگون با اشاره به فضاي انتخاباتي كشور گفت: نامزدهاي انتخابات رياست‌جمهوري آمريكا نبايد همه تقصيرات مربوط به وضعيت كنوني جهان را به گردن دولت‌ فعلي در واشنگتن يا دولت‌هاي قبلي بيندازند. او گفت كه اين ديگر عادت نامزدهاي انتخابات رياست‌جمهوري شده كه موقع تبليغات، خودشان را از همه رويدادهاي گذشته مبرا بدانند و فقط به تقبيح دولت‌هاي قبلي بپردازند.

كيسينجر بدون اينكه نامي از نامزد خاصي ببرد گفت: بعضي چهره‌هاي خاص اين روزها در اين‌باره زياده‌روي مي‌كنند. اشاره او احتمالا به سخنان دونالد ترامپ نامزد جنجالي جمهوريخواهان است كه نه‌تنها رقباي دمكراتش بلكه رهبران حزب جمهوريخواه و كل سيستم تصميم‌گيري سياست خارجي و داخلي آمريكا را زير سؤال برده است. سخنان ترامپ در نفي همه سياست‌هاي گذشته دولت‌هاي آمريكا باعث شده كه رهبران و بزرگان حزب جمهوريخواه ضمن هشدار درباره قدرت گرفتن او، به صراحت اعلام كنند كه از نامزدي‌اش حمايت نمي‌كنند.

با اين حال او در مراحل مقدماتي انتخابات رياست‌جمهوري، در اكثر ايالت‌ها به پيروزي رسيده به‌طوري‌كه همه رقبايش كنار كشيده‌اند. ترامپ اصول سياست خارجي آمريكا ازجمله مداخله نظامي، حضور در سازمان‌هاي بين‌المللي نظامي امنيتي مانند ناتو و همچنين توافق‌هاي چندجانبه تجاري با چين و ديگران را زير سؤال برده و گفته‌است درصورت به قدرت رسيدن همه اينها را لغو خواهد كرد.

كيسينجر با اشاره به انتقادات گسترده‌اي كه اين روزها از سياست‌ها به‌ويژه سياست خارجي آمريكا در داخل اين كشور مطرح شده گفته‌است، جهان تغيير كرده‌است و راه حل‌هاي گذشته ديگر كاربردي ندارد. آمريكا هم به اندازه گذشته نمي‌تواند همه كارهايش را پيش ببرد.هواداران حزب جمهوريخواه با انتقاد شديد از باراك اوباما، سياست‌هاي او را در 8سال گذشته باعث تضعيف جايگاه آمريكا در جهان مي‌دانند. اشاره كيسينجر احتمالا به اين دسته از منتقدان است.

  • ترامپ به ديدار صهيونيست‌ها مي‌رود

مشاور دونالد ترامپ نامزد جنجالي جمهوريخواهان در انتخابات رياست‌جمهوري آمريكا به رسانه‌ها گفته است كه او قبل از برگزاري انتخابات در پاييز امسال، به سرزمين‌هاي اشغالي سفر خواهد كرد. پيش از اين رسانه‌هاي اسرائيلي خبر داده‌بودند كه ترامپ قبل از انتخابات و بعد از نهايي‌شدن نامزدي‌اش در كنوانسيون ملي حزب جمهوريخواه، به روسيه، آلمان و سرزمين‌هاي اشغالي سفر خواهد كرد.

زمستان گذشته وقتي هنوز نامزدي ترامپ جدي نشده بود، او گفته بود كه قصد سفر و ديدار با مقامات اسرائيلي را دارد. بنيامين نتانياهو نخست‌وزير رژيم صهيونيستي در واكنش به اين خبر گفته بود قصد ديدار با ترامپ را ندارد. نتانياهو كه خود به تندروي و حتي اعمال سياست‌هاي تبعيض و نژادپرستي عليه اعراب و مسلمانان شهرت دارد، دليل خودداري از ديدار با ترامپ را سخنان او عليه مسلمانان خوانده بود. ترامپ گفته بود كه همه مسلمانان را بايد از آمريكا اخراج كرد.

کد خبر 333632

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha