چهارشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۳
۰ نفر

والدین دختر۶ ساله گرگانی وقتی برای انجام عمل جراحی لوزه دخترشان را به بیمارستان طالقانی گرگان بردند، تصورش را هم نمی‌کردند که دیگر او را زنده نخواهند دید.

حوادث پزشکی

اين دختربچه به نام الينا فروتن پس از عمل جراحي به كما رفت و دچار مرگ مغزي شد. خبر اين حادثه به سرعت برق در شبكه‌هاي اجتماعي پيچيد تا جايي كه روز گذشته نماينده وزير بهداشت و يك تيم پزشكي از پايتخت راهي گرگان شدند تا علت اين حادثه را بررسي كنند.

عموي الينا كه اين روزها در غم از دست دادن برادرزاده‌اش عزادار است روز گذشته در گفت‌وگو با همشهري درخصوص جزئيات اين حادثه گفت: راستش الينا هيچ مشكلي نداشت و همه چكاب‌ها و آزمايش هايش نشان مي‌داد كه سالم است. فقط از بچگي شب‌ها به سختي نفس مي‌كشيد كه پزشكان مي‌گفتند در سن 5يا 6سالگي بايد عمل لوزه انجام دهد تا اين مشكل برطرف شود. مي‌گفتند در لوزه‌اش گوشت اضافي دارد كه با عمل اين مشكل رفع مي‌شود. حتي پزشك معالجش مي‌گفت عمل لوزه يك جراحي بسيار ساده است و در بيشتر مواقع به‌صورت سرپايي انجام مي‌شود. برادرم هم از همه جا بي‌خبر عصر 13ارديبهشت‌ماه دخترش را براي انجام عمل لوزه به بيمارستان طالقاني گرگان برد و در آنجا بستري شد.

او ادامه داد: ساعت 9صبح چهاردهم ارديبهشت، الينا را به اتاق عمل بردند و يك ساعت بعد عمل تمام شد. وقتي او را از اتاق عمل بيرون آورده بودند همه اعضاي بدنش ورم كرده بود. من آنجا بودم كه الينا براي لحظه‌اي به‌هوش آمد و به پدرش گفت كه جگرش مي‌سوزد. پرستاران وقتي اين وضعيت را ديدند با دكترمعالجش تماس گرفتند و از او خواستند هرچه سريع‌تر خودش را برساند.

مي‌دانستند كه حادثه‌اي رخ داده است و همه ما وحشت كرده بوديم. بالاخره دكتر رسيد و دوباره الينا را به اتاق عمل بردند. چند دقيقه بعد متوجه شديم كه او را به آي سي يو انتقال دادند. عموي الينا گفت: برادرم و همسرش وضعيت بدي داشتند. من از هرپزشكي مي‌پرسيدم كه علت اين حادثه چيست هيچ‌كس پاسخگو نبود. تا اينكه به ما گفتند الينا به كما رفته و بعد هم گفتند دچار مرگ مغزي شده است. مي‌گفتند كه ضريب هوشياري‌اش به حدي پايين آمده كه ديگر اميدي به بازگشت او نيست.

اين حادثه تلخ همه ما را در شوك فرو برده بود. چطور ممكن بود كه يك عمل ساده،اين طفل معصوم را به اين وضعيت دچار كند؟ پزشك معالجش مي‌گويد كه اين يك اتفاق نادر است. در اين مدت همه ما سرگردان بوديم و هيچ‌كس به درستي پاسخگو نبود. حتي رئيس بيمارستان هم توضيح نمي‌داد كه علت مرگ برادرزاده‌ام چه بوده است.

وقتي برادرم پيش مسئولان دانشگاه علوم پزشكي رفت، آنها گفتند كه بايد مرگ كودك تأييد شود تا به شكايت ما رسيدگي كنند و تا زماني كه زنده است نمي‌توانيم پيگيري كنيم. از شبي كه الينا در بيمارستان بستري شده برادرم و همسرش خواب و خوراك ندارند. شب‌ها در بيمارستان سرگردان هستند تا ببينند وضعيت جگرگوشه‌شان چه مي‌شود. اين دختربچه صحيح و سالم به بيمارستان منتقل شده بود و برايشان سخت است كه فكر كنند ديگر الينا كنارشان نيست.

وي درخصوص اينكه آيا پدر و مادر الينا براي اهداي اعضاي بدن دخترشان رضايت داده‌اند، گفت: چند روز پيش مادر و پدر الينا راضي به اهداي اعضاي بدن الينا شدند اما پزشكي قانوني با توجه به شكايت آنها اين اقدام را تأييد نكرد و گفت بايد منتظر نامه‌نگاري و كارهاي اداري باشند. اين مراحل اداري كمي طول كشيد و همين باعث شد كه مادر الينا ديگر منصرف شود. حالا هم چندبار در اين خصوص با او صحبت كرده‌اند اما فعلا مادر الينا راضي به اهداي عضو نيست.وي ادامه داد: پس از پيگيري‌هاي فراوان، بالاخره تيم پزشكي از تهران به گرگان فرستاده‌اند تا علت اين حادثه را بررسي كنند.

  • بررسي‌ها ادامه دارد

در همين حال معاون درمان دانشگاه علوم پزشكي گلستان نيز درباره مرگ الينا گفت: اين دختر 6ساله پس از عمل لوزه، دچار آمفيزم زير جلدي مي‌شود، موردي كه ممكن است در مواردي از اعمال لوزه براي كودكان اتفاق بيفتد و در كتاب‌ها نيز به آن اشاره شده است. وي افزود: پس از بروز اين عارضه، وي مجدد به اتاق عمل برده مي‌شود و در ‌آي سي يو، مراقبت‌هاي لازم براي وي انجام مي‌شود.

در اين شرايط نيز تمام اقدامات لازم براي وي انجام مي‌شود و جهت تخليه هوا از ريه موارد درماني لازم براي وي صورت مي‌گيرد. اما با وجود اين اقدامات، ساعت 5صبح وي دچار «ارست» شده و عمليات احيا و ديگر اقدامات براي وي انجام مي‌شود. اكنون نيز گروه‌هاي حراست و بازرسي درمان دانشگاه اين موضوع را پيگيري مي‌كنند. همچنين گروهي نيز از تهران اعزام شده‌اند تا روند درمان و مشكلات ايجاد شده را بررسي و تصميم‌هاي لازم را اتخاذ كنند.

وي تأكيد كرد: درصورتي كه خطاي پزشكي محرز شود، با عوامل آن برخوردهاي قانوني لازم صورت مي‌گيرد. از طرف ديگر تمام عوامل پزشكي پيگير مباحث اين بيمار هستند و جهت همدردي با خانواده بيمار، چندين جلسه نيز با والدين وي داشته‌اند. حسيني ضمن همدردي باخانواده و بستگان اين كودك مجددا تأكيد كرد: درصورتي كه قصورپزشكي ثابت شود با خاطيان وعاملان آن برخورد جدي خواهد شد. دكتر ميردهقان، مديركل نظارت بر درمان و توانبخشي وزارت بهداشت هم در اين خصوص گفت: تيم ويژه وزارت بهداشت براي بررسي دقيق اين موضوع به بيمارستان طالقاني گرگان اعزام شده‌اند و نتايج پس از بررسي‌هاي لازم اعلام مي‌شود.

کد خبر 333628

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha