اگرچه بارش‌های ماه‌های اخیر در تهران و بسیاری از استان‌های کشور موجب سرریز شدن ۵۰ سد در غرب، شمال و جنوب کشور شده، اما واقعیت این است که بحران کم‌آبی همچنان اولویت پایتخت و بسیاری از شهرهای بزرگ و کوچک کشور است.

شورای شهر

اين مهم روز گذشته نيز در جلسه علني شوراي شهر مورد تأكيد دوباره قرار گرفت. محمدپرورش، مديرعامل شركت آب و فاضلاب استان تهران هم كه روز گذشته در جلسه حاضر شده بود تا ‌درباره وضعيت مصرف آب پايتخت و تكميل شبكه فاضلاب تهران گزارش دهد، يك‌بار ديگر اعلام كرد كه تهراني‌ها روزانه حدود 3ميليون و 400هزار مترمكعب آب مصرف مي‌كنند كه معادل يك درياچه است.
ارائه گزارش درباره عملكرد سال گذشته و برنامه‌هاي امسال شركت آب و فاضلاب استان تهران نخستين دستور جلسه ديروز شوراي شهر تهران بود. البته نكته مهم و مثبت جلسه ديروز پشتيباني كامل و بي‌چون و چراي شوراي شهر تهران از طرح‌هاي آبرساني و كيفي‌سازي‌ آب و تكميل شبكه فاضلاب شهرتهران بود.

بنابراين گزارش، محمد پرورش، مديرعامل شركت آب و فاضلاب استان تهران گفت: در تابستان و روزهاي گرم سال ميزان مصرف آب شهروندان تهراني به 3ميليون و 400هزار مترمكعب مي‌رسد كه به اندازه يك درياچه است. وي با اشاره به اينكه تعداد مشتركان تهران 25درصد كل كشور است و يك‌چهارم آب كشور در تهران توليد مي‌شود، خبر داد: با اصلاح شبكه و مديريت مصرف، رشد مصرف آب از سال 90تا‌كنون از 3درصد به 8دهم درصد رسيده كه اتفاق بسيار خوبي است.

خبر خوب ديگر مطرح شده از سوي مديرعامل شركت آب و فاضلاب اين بود كه در سال گذشته به‌دليل سرمايه‌گذاري‌هاي صورت‌گرفته براي انتقال آب از سد ماملو حدود2.5مترمكعب آب درجه يك با نيترات پايين به جنوب شهر تهران منتقل و باعث شد تا كيفيت آب تهران از نظر بهداشتي درمناطق شمالي و جنوبي پايدار شود.

به گفته پرورش، سال گذشته در حوزه آب و فاضلاب 1300ميليارد تومان سرمايه‌گذاري شد و امسال نيز 1600ميليارد تومان پروژه تعريف شده كه مهم‌ترين آن تكميل رينگ آب و فاضلاب تهران به طول 120كيلومتر است. البته در اين مسير وي از وجود برخي مشكلات سخن گفت كه آن نيز با كمك و همراهي شوراي شهر تهران قابل رفع است. بنابراين گزارش اهميت رينگ آب و فاضلاب تهران از آن روست كه با اتصال به آب سدهاي ماملو، لتيان و كرج در مواقع بحراني نظير زلزله، احتمال قطع آب را از بين مي‌برد و شهر را از بحران بي‌آبي درشرايط وقوع حادثه نجات مي‌دهد. يكي از مهم‌ترين درخواست‌هاي ديروز مديرعامل شركت آب و فاضلاب استان تهران از مديريت شهري تسهيل صدور مجوز حفاري براي شبكه فاضلاب بود و اينكه با بهادار كردن مجوزهاي حفاري، راهي براي تهاتر بدهي‌هاي شركت فاضلاب به شهرداري تهران و برعكس فراهم شود. بعد از اظهارات محمد پرورش، اعضاي شوراي شهر تهران به اظهارنظر درباره اين گزارش پرداختند كه در جدول پايين صفحه‌ مي‌خوانيد.

  • تلاش شهرداري بر تعامل باشد

ديروز غلامرضا انصاري، عضو كميسيون برنامه و بودجه تنها عضو شوراي شهر بود كه تذكر خود را مطرح كرد. وي گفت كه شهرداري به‌عنوان نهادي خدماتي و اجتماعي بايد به وظايف خود دراين حوزه‌ها به نحو احسن عمل كند نه اينكه با اقدامات انتظامي و برخورد خشن ساختمان وزارت صنعت و تجارت را پلمب كند. وي خواستار آن شد تا بين شهرداري و دولت رويكرد تعاملي در پيش گرفته شود. وي درعين حال از برگزاري ضيافت شام براي نمايندگان مجلس نهم در محل برج ميلاد انتقاد كرد. درپاسخ به اين اظهارات ناصراماني، معاون برنامه‌ريزي و توسعه شهري در امور شوراها گفت:

شهرداري تهران بنايش بر تعامل است و اساساً امكان برخورد قضايي و انتظامي نداريم. درمورد وزارت صنعت هم چند هزار متر تغيير كاربري خلاف اتفاق افتاده و 3سال است كه رأي كميسيون ماده 100دارد. با هدف تعامل جلسات متعدد گذاشتيم و حتي رأي كميسيون ماده 100را به يك سوم تقليل داديم و تعهد گرفتيم كه پرداخت كنند اما نكردند. وي درباره ضيافت شام نمايندگان مجلس نهم نيز اظهار داشت: ‌ما بارها با نمايندگان مجلس جلسه داشتيم و درآن دغدغه‌ها و نگراني‌هاي مديريت شهري را به نمايندگان مجلس منتقل كرديم. در جلسه اخير نيز تمام صحبت‌هاي شهردار تهران معطوف به ابراز نگراني ايشان درباره برنامه ششم توسعه بود و اينكه اين لايحه حتما بايد با تعامل با مديريت شهري به تصويب برسد، بنابراين شائبه سياسي وجود ندارد.

  • نگراني بابت محصولات تراريخته

نطق پيش از دستور ديروز شوراي شهر تهران توسط رئيس كميسيون سلامت، محيط‌زيست و خدمات شهري شوراي شهر درباره محصولات تراريخته يا دستكاري ژنتيك شده بود. نگراني رحمت‌الله حافظي اين بود كه با وجود آنكه كشورهاي اروپايي و پيشرفته توليد محصولات كشاورزي تراريخته را ممنوع كرده‌اند اما تاكنون وزارت بهداشت در اين زمينه دخالت جدي نكرده است. وي نسبت به خطرات احتمالي ناشي از دستكاري ژنتيك گياهان هشدار داد. به گفته حافظي باوجود آنكه رئيس مركز تحقيقات آزمايشگاهي سازمان غذا و دارو اعلام كرده است كه مدارك مستدل علمي براي اثبات زيانبار نبودن محصولات تراريخته وجود ندارد اما سازمان حفاظت محيط‌زيست با توليد انبوه و آزاد اينگونه محصولات مخالفت كرده است.

تأكيد رئيس كميسيون سلامت اين بود كه چون مسئله «امنيت غذايي و سلامت جامعه» به‌نحوي ارتباط مستقيم با امنيت ملي كشور دارد، مسئولان نبايد بدون طي فرايند علمي احراز اطمينان از آثاراينگونه محصولات بر سلامت مردم، وارد تصميم‌گيري شوند. وي خواستار آن شد تامجلس شوراي اسلامي نسبت به اصلاح برنامه ششم توسعه در مورد توليد انبوه اين محصولات، پيش از تصويب آن اقدام كند.

  • مشكلات يك منطقه جنوبي شهر

جلسه ديروز شوراي شهر تهران از ساعت 8صبح با گزارش شوراياري منطقه 16آغاز شد. كمبود پاركينگ طبقاتي، وجود بافت‌هاي قديمي و فرسوده، ‌ ترافيك، نبود كلانتري در محله‌هاي تختي و ياخچي‌آباد، وجود دكل‌هاي برق فشار قوي و صنايع آلاينده ازجمله سنگبري‌ها، كارخانه روغن نباتي قو و پايانه ياخچي‌آباد عمده مشكلات منطقه 16بود كه در گزارش دبير شوراياري اين منطقه به آن اشاره شد.

در واكنش به اين گزارش مرتضي طلايي، رئيس ستاد هماهنگي شوراياري‌هاي تهران خواستار پيگيري مطالبات اعضاي شوراي شهر شد. نايب‌رئيس شوراي اسلامي شهر تهران خواستار آن شد تا منطقه 16مشكلات خود را مكتوب كرده در قالب يك لايحه به شوراي شهر ارائه كند.

اين پيشنهاد با مخالفت مهدي چمران رئيس شوراي شهر تهران مواجه شد. در اين ارتباط چمران از شهرداران مناطق خواست تا هنگام تنظيم بودجه حضور داشته باشند تا با طرح نيازمندي‌ها شورا بتواند بودجه واقعي‌تري بنويسد.احمد دنيامالي ديگر عضو شوراي شهر نيز گفت: تا زماني كه شاخص‌هاي مرتبط زندگي شهري را نداشته باشيم همه‌‌چيز به‌صورت كمي بيان مي‌شود و به‌صورت كمي بودجه تخصيص مي‌دهيم. پرويز سروري، رئيس كميسيون نظارت و حقوقي شوراي اسلامي شهر تهران نيز خواستار توسعه سرانه‌هاي فرهنگي و ورزشي در منطقه 16شد. همچنين وي تأكيد كرد كه بايد در جهت تقويت ناجا براي امنيت مناطق اقدام شود.

الهه راستگو ديگر عضو شوراي شهر نيز از برقراري عدالت در شهر با تخصيص بودجه بيشتر به مناطق جنوبي سخن گفت و افزود: به‌نظر مي‌رسد بايد به چند مشكل در منطقه 16توجه بيشتري شود. اما عليرضا دبير، رئيس كميسيون برنامه و بودجه شوراي شهر مخالف انتقال كارخانه روغن نباتي قو بود.

وي گفت: بهتر است سيستم اين كارخانه به روز شود و با رفع مشكلات محيط‌زيستي آن اين فرصت شغلي در داخل شهر باقي بماند. وي درعين حال خواستار حل مشكل ترافيكي زيرگذر بزرگراه‌هاي نواب - تندگويان شد. يكي ديگر از درخواست‌هاي دبير ساخت مجموعه ورزشي جواديه بود كه باوجود تخصيص اعتبار اما چند سال است كار ساخت آن به تعويق افتاده است.

  • رونمايي از كتاب «نگاهي به دروازه غار»

در پايان جلسه ديروز شوراي شهر از كتاب «نگاهي به دروازه غار» نوشته احمد مسجدجامعي رونمايي شد.احمد مسجدجامعي نيز درباره اين كتاب گفت: همانطور كه آقاي قاليباف در جلسات شوراي شهر عنوان كرده‌اند، ده‌ها كار پژوهشي و مطالعاتي درخصوص دروازه‌غار صورت گرفته و اين كتاب نيز يكي از همان كارهاي پژوهشي است. وي با بيان اينكه روش من در اين كتاب مبني بر حضور در محل و جمع‌آوري اطلاعات بود، گفت: اين كتاب محصول شوراي چهارم است، هرچند‌ در شوراي سوم نيز در مورد محله عودلاجان چنين كاري را انجام داده‌ام. وي به رسم يادبود كتاب خود را به جواد گلزار عكاس همشهري و عليرضا محمدي خبرنگار باسابقه راديو تهران به‌عنوان نمايندگان جامعه خبري تقديم كرد.

جدول

کد خبر 333504

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha